Kent Haberleri

Ahmet Vefik Alp: İstanbul'da doğru proje doğru yerde yapılsın!

Yüksek Mühendis Mimar Kentbilimci Ahmet Vefik Alp yaptığı açıklamada 'Köprü, Otoyol, Havalimanı, Kanal, Yeni bir Istanbul yapılsın, hepsi yapılsın, ancak doğru proje doğru yerde yapılsın' dedi...

Ben proje adamıyım. Hükümetin projelerine alternatif koymadan konuşmam, karşı çıkmam. Doğru projenin de sonuna kadar arkasında dururum...

Esasında 3. Köprü ve Otoyol Projesi’nin Güneyden, Marmara Denizi üzerinden yapılabilmesi için çok mücadele verdim. Hazırladığım ‘Pendik-Yeşilköy Otoray Deniz Geçişi Projesi ‘TransMar’’ doğru projeydi. Bilimsel kitaplara dahi girdi.

Ancak Hükümet projeyi Istanbul un ekolojik dengesini düzenleyen ve oksijen gereksinimini sağlayan yeşilden, su havzalarını da barındıran Kuzey kesimden geçirmekte ısrar etti. Bu bir ‘transit trafik’ projesidir, Kente giriş çıkış yapılmayacak dendi. Bu şekliyle kabullendim. Zira ben bu projenin bizatihi kendisinin çevre ye çok ciddi bir zarar vereceğini düşünmüyorum, tetikleyebileceği legal ve illegal yapılaşmanın neden olabileceği tahribattan korkuyorum. Zira FSM-TEM ikilisinin Istanbul’a verdiği zararı bizzat yaşayarak gördüm.


Nitekim işler planlandığı gibi yürümedi. Hatırlarsanız ilk raundda yapımcı firmalar ihaleden çekildi, masada kimse kalmadı. Zira firmalar her gün için belli bir araç geçiş sayısı garantisi istiyor, bu sağlanamaz ise farkı İdare öder diyordu. Istanbul’un transit trafiği % 5 lerde olduğundan projenin bu şekliyle minimum araç garantisini sağlamak zor görünüyordu. Idare projeyi gerçekleştirebilmek için günlük araç geçiş sayısını artırmak yoluna gitti. Işte bu noktadan sonra proje sulandı, bozuldu, Istanbul için bir risk haline geldi. Uzman şehir ve bölge plancılarının Silivri ye öngördüğü 3. Havalimanı Kuzeye, otoyolun üzerine çekildi, gerek Avrupa gerekse Anadolu yakalarında otoyoldan şehre girişler verildi. Böylece geçen araç sayısı yükseldi, proje yapılabilir hale geldi ve ihale edildi. 


Ancak şimdi 3. Boğaziçi Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesi ne bir transit geçiş ne de bir kent içi ulaşım enstrümanı olabilecek.’ İki ara, bir dere’ halini aldı. Proje Istanbul’u Kuzeyden doğu-batı yönünde transit geçmek yerine kelepçe gibi sardı. Eğer bu kelepçenin içine veya dışına yapılaşma gelirse başlarsa çocuklarımıza çölleşme eğilimine girmiş bir Istanbul miras bırakabiliriz.


Peki o zaman bu yolların etrafına yapılaşma gelmesine izin vermeyelim. Ancak ekonomi çarklarını kentsel imar rantının döndürdüğü bizde bunu başarmak çok zor. Biliyoruz ki bizde yol giden yere beton da gider. Bakınız Boğaziçi’nin ön görünüm bölgesi sit alanı ve 3 ayrı yasa ile kaçak yapılanmaya karşı korunuyor. Ancak buradaki 30.000 yapıdan 10.000 i kaçak…!


‘Kentleşmede sicilimiz bozuk: Ya çarpık, ya çürük, ya yanlış proje yapıyoruz; doğru projeyi de yanlış yere yapıyoruz.…!


Ahmet Vefik Alp