Perakende

Aidatsız 39 marka 970 girişimci arıyor!

Franchising sisteminde royalty, markanın temsilciliğini alan yatırımcının her ay cirosu üzerinden belli oranda ödediği bir ücret. Aidat da denilebilecek bu ücreti talep etmeyen markalar da var. Girişimciden aidat almayan 39 marka bu yıl 970 girişimci arıyor.

Royalty, en basit tanımıyla devralınan bir hak karşılığında yapılan ödemeyi ifade ediyor. Yıllık ciro ve kârdan anlaşmada belirlenen oranlarda ödenen bedel olan royalty, bir lisans veya ticari marka sahibinin sahip olduğu hakları bir başkasına devretmesi karşılığında alınıyor. Bunun tam karşılığı olan Türkçe terim ise lisans bedeli. Özellikle franchising sisteminde oldukça sık karşımıza çıkan royalty oranları yüzde 8 ile yüzde 12 arasında değişkenlik gösteriyor, işletmeler ciroları üzerinden her ay temsilciliklerini aldıkları markanın belirlediği oranda royalty bedeli ödüyor.

Ancak bazı markalar bu bedeli girişimciden talep etmeyerek büyük avantaj sunuyor. Ekonomist Dergisi yazarı Burcu Tuvay, bu haberinde royalty bedeli almayan 39 markanın franchising koşullarını ve büyüme planlarını araştırdı. Bu firmalar 2019 yılı için toplamda 970 girişimci arıyor.

HİZMET KALİTESİ ARTIYOR

315 şubesi bulunan Mado, royalty bedeli almıyor. Mado Yurtiçi Franchise Müdürü Engin Toraman, "Burada amacımız marka olarak royalty bedelinden feragat ederek yatırımcıyı mali bir yükümlülükten kurtarmak ve bu bedeli mağazanın farklı bir alanında ya . da giderinde kullanmasını sağlamak" diyor. Toraman, bu bedelin alınmamasının karar aşamasında yatırımcıya cezbedici gelerek daha kısa sürede markanın öncelikli tercih nedeni olmasına katkı sağladığını belirtiyor.

105 şubesi bulunan Altın Emlak, gayrimenkul danışmanlığı sektöründe faaliyet göstermek isteyen girişimcilerden royalty bedeli almayan markalar arasında yer alıyor. Emlakta aracılık faaliyetinin gerçekçi anlamda takip edilemeyen işlemlerden oluştuğunu ifade eden Altın Emlak Genel Müdürü Mustafa Hakan, royalty bedeli almama nedenlerini şöyle açıklıyor: "işlemler içinde yapılıp beyan edilmeyen, kişisel alım-satımlardan kazanılan, ofisten ya da merkezden gizlenen işlemler söz konusu oluyor. Bu nedenle bizler için önemli olan temsilcilerin işlem sayılarını ve kalitelerini paylaşımlar ile artırmak."

PARA İŞE YATIRILIYOR

105 şubesi bulunan ve bu yıl 15 franchise şube daha açmayı hedefleyen Aslı Börek de royalty bedeli almıyor. Aslı Börek Franchise Müdürü Zafer Kapkapçı, yatırımcının kazandıklarını kendi işine yatırarak geliştirmesini ve büyütmesini tercih ettiklerini belirtiyor. Kapkapçı, girişimci merkeze yapacağı royalty ödemesini hizmet kalitesini artırmak için işyerine harcadığında hem markanın hem de yatırımcının çok daha fazla kazanç sağladığını ifade ediyor.

850 şubeyle faaliyet gösteren çiğköfte markası Oses, bu yılın sonuna kadar 100 franchise şube daha açacak. Franchise giriş bedelinin de alınmadığı markalar arasında yer alan Oses, royalty bedeli de almayarak girişimciye büyük bir avantaj sunuyor. Oses Franchise Müdürü Mücahit Öztürk, "Royalty bedeli almıyoruz çünkü biz franchise işletmelerimizi iş ortağı olarak görüyor ve aslında işletme sahiplerimizle aynı gemide olduğumuzu hissettiriyoruz." diyor.

KAZANDIR-KAZAN PRENSİBİ

47 ilde 119 franchise şube ile faaliyet gösteren İzmir merkezli Pasaport Pizza, yatırımcıdan herhangi bir royalty ücreti talep edilmiyor. Pasaport Pizza Genel Müdürü Mükremin Özdemir, kooperatif mantığıyla büyüdüklerini söylüyor. 'Kazan-kazan' mortosundan uzaklaşarak 'kazandır-kazan' prensibiyle başarıya ulaşmaya başladıklarını ifade eden Özdemir, sistem içinde mutlu bayiler yaratarak başarıya ulaşmayı hedeflediklerini belirtiyor. Özdemir şöyle devam ediyor: "Diğer pizza firmalarında ciro üzerinden alınan pay yüzde 5 ile yüzde 15 arasında bulunuyor. Bizler ciro üzerinden herhangi bir pay almadığımız için bayilerimiz çok daha avantajlı bir konumda."