Akçaray'ın güzergahı belli oldu! 2016'da hizmete giriyor!
Uzun süredir kent gündeminde olan tramvayın, Seka Park’tan başlayıp Otogar’da son bulacağı ve 7 kilometre de toplam 11 istasyonda duracağı netleşti. Tramvay 2016 yılında hizmete girecek. Projenin maliyetinin ise yaklaşık 180 milyon olacak.
İlk olarak 2004 seçimlerinde Büyükşehir Belediyesi’nin seçim vaadi olan ve o tarihten itibaren de kent gündeminde olan tramvay projesinin detaylarını, Büyükşehir Belediye Başkanı İbrahim Karaosmanoğlu KOTO’da paylaştı. Açıklamaya göre, tramvay projesi için ilk olarak ocak ayında ihaleye çıkılacak. Proje için ilk kazma is nisan ayında vurulacak ve tramvay 2016 yılı içinde hizmete girecek. Seka Park’tan Otogar’a ulaşımı sağlayacak olan tramvay hattı toplam 7 kilometre ve çift yön olacak. Açıklamayı yapan Başkan Karaosmanoğlu, tramvayın adının “Akçaray” olacağını da bildirerek “Tramvayımızın rotasını belirledik. Sekapark - Otogar arasında çift yönlü, 7 kilometrelik, 11 istasyondan oluşan, güzergâh için; en doğru rotayı belirlediğimize inanıyorum. Allah nasip ederse, 2015'in başında ihaleye çıkıyoruz. Bir mani olmazsa, Nisan'da ilk kazmayı vuracağız. 2016 yılında da inşallah Sekapark - Otogar arasında Akçaray'la hep birlikte seyahat edebileceğiz” dedi.
ŞEHİRİÇİ TRAFİĞİ RAHATLATACAK
“Tramvay projemiz, Kocaeli'nin transit trafik yükü de dikkate alınarak, şehirci trafiğimizi inşallah daha da rahatlatacak” diyerek sözlerine devam eden Başkan Karaosmanoğlu, “Raylı sistem yatırımı, Kocaeli tarihinde muhtelif zamanlarda dile getirilmiş. Ha bugün, ha yarın oldu olacak diye, çok sayıda gündem olmuş. Bu gündemin 30 yılı aşkın bir tarihi var. Neden olmadığıyla ilgili birçok sebep sayılabilir, birçok şey söylenebilir. Ne söylenirse söylensin sonuç değişmez. Hali hazırda Kocaeli'de raylı sistem yok. Şahsen bugüne kadar hayata geçmemiş olmasını gerçek ihtiyacın bugün ortaya çıkmasına bağlıyorum. İmar plânı olmadan, çevre plânı olmadan, ulaşım plânı olmadan yapılsaydı, faydasından çok zararı olurdu. Tramvay projemiz, Kocaeli'nin transit trafik yükü de dikkate alınarak, şehirci trafiğimizi inşallah daha da rahatlatacak. Kocaeli'de sık sık anketler yapıyoruz. Vatandaşın, hizmetlerimiz hakkında ne düşündüğünü, neler yapılmasını istediğini, hangi konuları sorun olarak gördüğünü tespit ediyoruz” diye konuştu.
11 DURAKTA DURACAK
KOTO’daki açıklama Başkan Karaosmanoğlu’nun yanı sıra, Vali Hasan Basri Güzeloğlu, Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Tahir Büyükakın, İlçe Belediye Başkanları, İl Emniyet Müdürü Levent Yarımel, AKP İl Başkanı Mahmut Civelek, İSU Genel Müdürü İlhan Bayram, KSO Başkanı Ayhan Zeytinoğlu, çok sayıda meslek odası ve sendika başkanı ile sivil toplum örgütü temsilcileri ve misafirler katıldı. Başkan Karaosmanoğlu’nun detaylı bilgi verdiği ve adının “Akçaray” olacakğı tramvayın geçeceği 11 istasyon da duracak. İzmit merkezde yaklaşık 9 ay süren çalışmaların ardından tramvayın Otogar ile Sekapark arasında Sekapark-Gar-Fevziye Camii-Yeni Cuma- Fuar – Valilik - Doğu Kışla - N. Kemal Lisesi- Kaymakamlık- Yahya Kaptan– Otogargüzergâhında yol alması kararı alındı.
İZLEYECEĞİ YOL ŞÖYLE
Buna göre Otogar’dan yola çıkacak olan tramvay hattı Hanlı Sokak boyunca ilerledikten sonra Yahya Kaptan’da Salkım Söğüt Caddesi-Sarı Mimoza Caddesi-Necip Fazıl Caddesi boyunca ilerleyecek. Buradan Gazi Mustafa Kemal Bulvarı’nın orta kısmı boyunca Kaymakamlık-N. Kemal Lisesi-M. Ali Paşa Camii hattına geçilecek. Doğu Kışla Parkı’nın batısından D-100 Karayolu’na doğru inecek olan tramvay hattı D-100’e paralel olarak Şehit Rafet Karacan Bulvarı’nın kuzey kısmında Valilik kompleksinin arkasından geçecek. Hafız Binbaşı Caddesi’nden D-100’e doğru kıvrılan hat, Fuar karşısından itibaren D-100’e paralel olarak devam edecek. Yeni Cuma Camii’nden itibaren Şahabettin Bilgisu Caddesi’ne geçecek olan tramvay hattı Fevziye Camii’nin altından Merkez Bankası’nın önüne gelecek ve İstasyon Caddesi’nin kuzey kısmından İzmit Tren Garı’nı geçerek, Sekapark alanına ulaşacak.
AĞAÇLARA ZARAR VERİR DİYE
Başkan Karaosmanoğlu’nun ardından ise Genel Sekreter Tahir Büyükakın projenin gelişimiyle ilgili teknik bilgi verdi. Büyükakın tramvay için 10 farkı güzergah alternatifi üzerinde çalıştıklarını ve birinde karar kıldıklarını söyledi. Büyükakın’ın paylaştığı 10 alternatif arasından Yürüyüş Yolu üzerinde de durduklarını ancak ağaçlara zarar vermemek için bu projeden vazgeçtiklerini aktardı. Tramvayın Yürüyüş Yolu üzerinden geçişi için “Çok akıllıca değildi” diyen Büyükakın, geriye kalan sekiz projeyi neden hayata geçirmediklerini de anlatti. Genel Sekreter Büyükakın, “Hem hızlı trenle hem diğer noktalarla entegrasyon sağlanmış olacak.Bütün diğer toplu taşıma modlarıyla, bu istasyonlar sayesinde entegrasyon sağlanacak.
180 MİLYONA MAL OLACAK
Büyükakın konuşmasının devamında, “Bizim bütün bu projelerimizi altında Ulaşım Master Planımız var. Bu çerçevede şu anda devam eden başka bir dev projemiz var. Körfez’den başlayan ve Cengiz Topel Hava arasında devam eden metro projemiz var. Bu projimizde inşallah 18 ay sürecek. Bu bölgenin (Tramvay güzergahı) yolcu yükü 16 bin. İnsanlar özel araçlarına binip şehir merkezine gelmesinler diye biz toplu taşımayı yapıyoruz. Toplu taşıma kullanılmadığı müddetçe istediğiniz kadar yol yapın çözüm olmuyor. En doğru çözüm, özel araç kullanımını kısıtlayıcı, toplu taşımayı teşvik edici bir çözüm olmalı. Tabii Metro istasyonundan indiğinde tramvaya da ulaşabilecek” dedi. Diğer yandan Büyükakın, pojenin maliyetinin yaklaşık 180 milyon olacağını söyledi. 18 ay sürecek inşaat sonunda ise 10 araç alınacak ve bir araç 240 kişi kapasiteli olacak.
MİNİBÜSÇÜLERDEN İTİRAZ
Büyükakın’ın sunumunun sonunda ise soru cevap bölümüne geçildi. Bu sırada Büyükakın’a sorular yönelten Kocaeli Otobüsçüler ve Minibüsçüler Odası Başkanı Mustafa Kurt projeye itiraz ederek “Biz düşünülmedik” dedi. 2 bini aşkın şoför adına konuştuğunu belirten Kurt, “Proje yapılırken bize hiç sorulmadı. Ben şimdi şaşırdım. Bir sürü şey yapılmış bize hiçbir şey sorulmadı. Bizim 150 aracımız burada hizmet veriyor. Bunun karşılığında evimize ekmek getiriyoruz. Biz bu projenin içinde mutlaka olmak istiyoruz. Tekrar bu projenin İzmit’imize hayırlı olmasını istiyoruz” diyerek sitemde bulundu. Kurt’a yanıt veren Büyükakın ise “Biz Büyükşehir Belediyesi olarak esnafımızla hiçbir zaman kavga etmedik. Ama kentin de toplu taşıma sorununu halletmemiz gerekiyor. Eğer esnafımızla birlikte bir model kurmamız gerekiyorsa buna açığız. Bizim onlara sunduğumuz bir proje var” dedi.
Manşet Kocaeli