Akıllı şehirler maliyetleri de azaltıyor!
Türkiye hızla şehirleşiyor.Tabi bunun altyapı, atıklar, hava kirliliği gibi birçok maliyeti bulunuyor. Türkiye'de sürdürülebilir şehirler kapsamında bu çalışmaları kredilerle destekleyen IFC'nin, İzmir'de trafiği yüzde 25 azaltan trafik kontrol merkezi dünyada örnek gösteriliyor.
DÜNYA GENELİNDE milli gelirlerin yüzde 80’i şehirlerden geliyor. Diğer yandan dünya genelinde 1 milyarın üzerinde araba olduğu ve 2020 yılında bu rakamın iki kat artacağı tahmin ediliyor. Yetersiz şehir altyapısı ekonomik kayba yol açıyor ve halkın hayat kalitesi bozuluyor. Fortune’deki habere göre,Dünya Bankası kuruluşu IFC’nin bir araştırmasına göre, şehirler dünyanın ürettiği enerjinin üçte ikisini harcıyor ve karbon salımının yüzde 70’ine sebep oluyor. 2020’de gelişmekte olan ülkelerdeki nüfusun yüzde 70’inin şehirlerde yaşaması bekleniyor.
Öte yandan şehirleşme trafik yoğunluğu da getiriyor. INRIX’in araştırmasına göre, İngiltere, Almanya ve ABD’de trafiğin geçen yılki toplam maliyeti 461 milyar doları buluyor. Bu kişi başına 975 dolar anlamına geliyor. Raporda, İstanbulluların yılda yaklaşık 60 saatini trafikte geçirdiği yer alıyor. İstanbul’da trafik sıkışıklığını ekonomiye maliyeti 7 milyar TL’yi buluyor. Şehirleşme sadece trafikle ekonomiyi etkilemiyor, daha fazla kaynak tüketimi, hava kirliliği, atıklar gibi birçok sorunu gündeme getiriyor. Bunlara çözümde ise akıllı şehirler ve yeşil binalar öne çıkıyor. Türkiye’de İstanbul ve İzmir Belediyesi ile çalışan IFC, Antalya Belediyesiyle de çalışmaya başladı. IFC Avrupa, Ortadoğu ve Kuzey Afrika Sürdürülebilir Şehirler Programı Başkanı Patrick Avato, Türkiye’nin şehirleşmeyi diğer ülkelere göre başarıyla yönettiğini söylüyor. TÜİK’e göre, 2007’de nüfusun yüzde 70’i il ve ilçe merkezlerinde yaşıyor. 2017’de bu oran yüzde 92,5’e çıktı. Şehirleşmenin sürdüğünü ve altyapı için milyarlarca dolar yatırım yapılması gerektiğini belirten Avato, Türkiye’nin IFC’nin en fazla yatırım yaptığı ikinci ülke olduğunu söylüyor. Bu çalışmalarda IFC’nin en önemli stratejisini kentsel altyapı projeleri oluşturuyor.
Ekonomik kalkınmayı teşvik etmek için şehirleşme projelerini desteklediklerini anlatan Avato, altyapı, su ve atık konusundaki yatırımlara finansman desteği verdiklerini kaydediyor. IFC’nin Türkiye’deki çalışma modelleri diğer ülkelerde de örnek almıyor. Avato bu konuda İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin gerçekleştirdiği trafik yönetim kontrol merkezini örnek veriyor. İzmir’de tramvay, metro ve atık su yönetimi konusunda da çalışmalar yapılmış. Ancak, trafik kontrol merkezi sayesinde trafik sıkışıklığı yüzde 25 azalmış. Kiev’den bir ekip bu çalışmaları incelemiş. Avato, İzmir’i diğer ülkelerde de anlattıklarını kaydediyor. Şimdi elektrikli otobüslerin pilot uygulaması yapılıyor. İstanbul metrosunun da örnek olduğunu anlatan Avato, “Bu işe geç başlayıp, hızla genişleme çok görülmüş değil” diyor. Ancak, yapılacak daha çok şey olduğunu da ekliyor.
YEŞİL MORTGAGE YAYGINLAŞACAK
İklim değişikliğine değinen Avato, IFC’nin yatırımlarının yüzde 28'inin iklim değişikliğini desteklemesi gerektiğini kaydediyor. Türkiye’de “yeşil morgage” başlatan IFC, Yeşil Binalar Derneği ile yapılan anlaşmayla “EDGE” sertifikası verilmesini sağlıyor.