Genel

Aksa, formülün sırrını buldu dünya 9'uncusu oldu!

Milliyet gazetesi yazarı Fatoş Karahasan, 'Dünyanın tek çatı altındaki en büyük akrilik elyaf üreticisi olan Aksa, bir tekstil devi. 2006 ’da yüksek teknoloji alanına girmeye karar veren kuruluş, 40 yıllık sanayi deneyimini kullandı' diye yazdı...

Fatoş Karahasan'ın Milliyet gazetesindeki yazısı şöyle:

Aksa çözülemeyen formülün sırrını buldu dünya 9 'uncusu oldu

JEC Kompozit Fuarı'da görüştüğümüz, aralarında Mehmet Ali Berkman ve Mustafa Yılmaz'ın da bulunduğu, Aksa ekibi gördükleri ilgiden memnun olduklarını dile getirdiler.

2009 'da ülkemiz adına gurur duyulacak bir girişime   imza attı. Yıllarca, küçük bir grubun tekelinde olan, kimsenin girmeye cesaret edemediği ve formülü asla paylaşılmayan özel bir malzemenin, karbon elyafın,     sırrını çözdü. Teknolojisini kendisi geliştirdi. Aksaca markası altında üretime başladı. Son 30 yıl içinde Japonya, ABD gibi devlerin arasına giren ilk şirket oldu. Kısa sürede dünyanın 9 'uncu üreticisi olarak kendisini kabul ettirdi.   2010 'da üretimi 40 bin tonu, cirosu 1 milyar doları aştı. Dünya karbon elyaf pazarının yüzde 3 'üne sahip olmayı başardı.

Karbon elyaf, “kompozit ” bir malzeme. Bir yüksek teknoloji ürünü. çeliğe göre 3 kat daha dayanıklı ve 5 kat daha hafif. çürümüyor, paslanmıyor, kırılmıyor, esnemiyor. Saç telinin onda biri kalınlığında olan ve   balpeteğine benzeyen bir yapıda üretiliyor. Uzay ve havacılık sektöründe, kara ve deniz taşımacılığında, endüstriyel malzemelerde, bina-alt yapı güçlendirmelerinde, rüzgar santrallerinde ve spor malzemeleri yapımında kullanılıyor. çok hafif olduğu için taşıma ve kullanım maliyetlerinin düşük olmasına ve performansın artmasına yardımcı oluyor. Bu yüzden Formula 1 yarış araçlarının iskelet sistemlerinde karbon elyaf tercih ediliyor. BMW, Lamborghini gibi, önemli otomobil üreticileri en iddialı modellerini karbon elyaflı kalıplarla geliştiriyor.

Depreme hızlı çözüm...

29-31 Mart 'ta Paris 'te düzenlenen JEC Kompozit Fuarı 'nda görüştüğüm Akkök İcra Kurulu ve AKSA Yönetim Kurulu Üyesi Mustafa Yılmaz, ürettiklerinin iki katı talep aldıklarını belirtti. Yılmaz, ülkemizde, önümüzdeki 5 yılda karbon elyafın en çok depreme karşı bina güçlendirmesi ve altyapıda kullanılacağı tahmininde bulundu.   Esnediği için binaların gücünü artıran karbon elyafı plakalar halinde binalara giydirmek hızla ve uzmanların hızla ve kolayca yapabilecekleri bir işlem. Fatih Sultan Mehmet köprüsü, Kuleli Askeri Lisesi gibi önemli yapılar karbon elyafla güçlendirilmiş. Körfez Köprüsü yapımında da kullanılması öngörülüyor. Darısı İstanbul 'da güçlendirilmeyi bekleyen 50 bin binanın başına.

Türkiye ileri teknolojiye geçmeli

Aksa ürettiğinin tümünü satıyor. Artan talebi karşılamak için yatırımları artırdıkları bilgisini veren Akkök şžirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Mehmet Ali Berkman 'a göre, Türkiye, katma değeri yüksek ileri malzeme teknolojilerine yatırım yapmalı.   Berkman, 1970-80 yılları arasında düşük teknolojiden orta teknolojiye geçen Türkiye 'nin 80 'lerde yeniden düşük teknolojiye yöneldiğini, şimdi orta teknolojide olduğunu belirtiyor. Cari açık sorununa çözüm bulabilmek için yüksek teknolojiye yatırım yapmak gerektiğini vurguluyor. Karbon elyaf girişimleri içinse, “İşin çoğunu biz yaptık. şžimdi sıra katma değerli ara ürünlerde ” diyen Berkman, Aksa 'nın çalışmalarını bu doğrultuda yürüteceği bilgisini veriyor.

Milliyet / Fatoş Karahasan