Genel

Aliağa Limanlarından dev atılım!

Alsancak Limanı'nın yük limanı mı yoksa sadece yolcu limanı mı olarak kullanılması gerektiği konusunda tartışma sürerken 2013 yılı liman verileri şaşırtıcı bir gerçeği ortaya çıkardı...

Geçen yıl Aliağa'daki iki ayrı konteyner limanından taşınan yük miktarı, Alsancak Limanı'na yaklaştı.


Alsancak Limanı'nın yük limanı mı yoksa sadece yolcu limanı mı olarak kullanılması gerektiği konusunda tartışma sürerken 2013 yılı liman verileri şaşırtıcı bir gerçeği ortaya çıkardı.

Aliağa Ticaret Odası (ALTO) Başkanı Adnan Saka geçen yıl Aliağa'daki iki ayrı konteyner limanında taşınan yük miktarının Alsancak Limanı'na yaklaştığını söylerken, 2008'de tarihi rekoru kırarak 895 bin TEU'luk konteyner elleçleyen Alsancak Limanı'nın toplam konteyner yük kapasitesinin geçen yıl 697 bin TEU'ya gerilediğini, 2012 yılında 429 bin TEU olan Aliağa'daki Nemport ve Ege Gübre'nin konteyner elleçleme kapasitesinin ise 2013 yılında 477 bin TEU'ya çıktığını belirtti.

Aliağa Limanları’nda elleçlenen yük miktarında 5 yılda yaklaşık yüzde 25 artış sağlandığının altını çizen Başkan Saka, “Aliağa Nemrut Limanı'nda 2010 yılında hizmete giren Nemport ve Ege Gübre limanlarının yük elleçleme kapasitesi 477 bin TEU oldu. Nemport Limanı'nın 500 bin TEU, Ege Gübre Limanı'nın 1 milyon TEU olmak üzere Nemrut limanlarının toplam kapasitesi 1.5 milyon TEU'ya ulaştı. İzmir ve Aliağa limanlarında elleçlenen toplam konteyner miktarı ise 2008 yılında 895 bin TEU iken, 2013 yılında 1 milyon 175 bin TEU'ya çıktı” dedi.


Aliağa Limanları Türkiye’nin Yükselen Yıldızı

Aliağa Ticaret Odası (ALTO) Başkanı Adnan Saka Aliağa'nın Türkiye'nin yükselen yıldızı olduğunu, bölgedeki limanlarda görülen ticari hareketliliğin Aliağa bölgesindeki ticari faaliyet artışının en önemli göstergesi olduğunu söyledi.

İzmir Limanı'nda derinliğin büyük gemiler için yetersiz olması nedeniyle çok sayıda geminin Aliağa limanlarını tercih ettiğini dile getiren Saka, Petkim’in liman yatırımı ve Çandarlı'da yapımı devam eden Kuzey Ege Limanı ile birlikte bölgenin Türkiye'nin en önemli liman merkezi olacağını bildirdi.

Aliağa'nın büyük bir potansiyele sahip olmasına karşın alt yapı eksikliklerinin bulunduğunu ve bu sorunların bölgedeki tüm dinamiklerin birlikte hareket ettiği takdirde olumlu sonuçlanabileceğini ifade eden Saka, “Aliağa liman bölgelerinde yaşanan geri saha yetersizliği, depolama, altyapı sorunları ve kara ile demir yolu bağlantıları alanlarındaki eksiklikler gibi bazı sorunların ortadan kaldırılması için Aliağa Ticaret Odası olarak çalışmalarımız devam ediyor” diye konuştu.

 Sektörel Kurumların İşbirliği

Bu kapsamda hem Aliağa bölgesindeki limanlarımızın ulusal ve uluslararası platformda tanıtımlarını yapmak hem de limanlarımızın mevcut sorunlarına dikkat çekebilmek amacıyla geniş bir katılımla ‘Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesini’ gerçekleştirdiklerini vurgulayan ALTO Başkanı Saka,“Zirvede bölgenin sorunları olarak limanlar bölgesinde yaşanan trafik yoğunluğu, Nemrut limanları ve gemi söküm bölgesindeki karayolu satıh problemi, Nemrut limanları ve Aliağa bölgesiyle entegre bir demiryolu ile otoyol bağlantısının olmaması ve geri hizmet alanlarının yetersiz olması dile getirildi” dedi.

Zirvede, Aliağa Gümrük Müdürlüğü’nün her ne kadar başarılı hizmet verse de, ‘Aliağa Petrokimya İhtisas Gümrük Müdürlüğü ve Aliağa Gümrük Müdürlüğü’ olarak ikiye ayrılmasının faydalı olacağı konuşulurken, zaten yoğun çalışan Aliağa Gümrük Müdürlüğünün iki ihtisas alanı olarak ayrılmasının ithalat ve ihracatçıların iş akışını hızlandıracağı vurgulandı.

Öte yandan zirvede, her limanın her yükü elleçlemesi yerine; ihtisaslaşma, odaklanma ve farklılaşma ile daha çok değer yaratılarak rekabetçi üstünlüğün sağlanabileceği görüşüne varıldı. Zirvede bölgenin diğer talepleri şöyle sıralandı:

- Tekstil ve cam ihtisas gümrükleri açılmalı 

- Kimya laboratuarı kurulmalı 

- TSE ve Tarım İl Müdürlüğü temsilciliği açılmalı 

- Zirai karantina temsilciliği kurulmalı.

Bu taleplerin hayata geçirilmesi halinde Ege Bölgesi'nde bulunan diğer limanlarla haksız rekabetin ortadan kaldırılacağı belirtilirken, ayrıca mükelleflerin İzmir ve Aliağa arasında yetkilileri getirip götürmekten kurtulacağı söylendi. Ayrıca bu düzenlemelerin gerçekleşmesiyle birlikte hem işletmeci kuruluşlar hem de ithalatçı ve ihracatçılar açısından maliyetlerin düşeceği dile getirildi.

Son olarak sektörel kurumların iş birliğinin, sorunların çözümündeki rolünün önemine dikkat çeken Saka, “Bu şekilde sorun ve sıkıntılara yönelik yürütülen çalışmaların; sektörün, yerel yönetimlerin ve merkezi yönetimin birlikte hareketi ile olumlu şekilde sonuçlandırılacağı kanısındayım” dedi.