Aliağa Menderes Demiryolu hattında ilk deneme yapıldı!
Aliağa Menderes Demiryolu hattının metro standartlarına çıkarılmasını öngören hızlı tren projesinde 79 kilometrelik hattın tamamında ilk deneme seferi gerçekleştirildi
İzmir'in iki yakasını birleştiren projede önemli bir kilometre taşı daha geride kaldı. İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD'nin ortaklaşa yapımını üstlendiği Aliağa Menderes Demiryolu hattının metro standartlarına çıkarılmasını öngören hızlı tren projesinde 79 kilometrelik hattın tamamında ilk deneme seferi gerçekleştirildi. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ile İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun da aralarında bulunduğu heyetin saat 16.00'da Menderes Cumaovası'ndan bindikleri tren yaklaşık 75 dakika sonra Aliağa'ya ulaştı. Böylece İzmir'in 10 yıllık rüyası da gerçekleşmiş oldu. Yaklaşık 1.3 milyar Türk lirasına malolan projenin ilk deneme seferinde tren Menemen ile Aliağa arasında 126 kilometre hıza ulaştı. Cumaovasında açıklama yapan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, deneme seferlerinin önemli olduğunu belirterek Aliağa-Menderes arasındaki tren seferlerinin deneme seferleri eksiksiz olduğunda başlatılacağını söyledi. Karaman, Cumaovası-Alsancak hattınıda yolcu taşımacılığının yapılmaya başlandığını, şimdi de ilk kez Cumaovası-Aliağa arasında yolcusuz deneme seferinin yapılacağını kaydetti.
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ise 3 Mart 2006'da Karşıyaka tren istasyonunda temeli attıklarını, bugün Aliağa'ya kadarlık 79 kilometrelik hatta yolcusuz deneme seferi yapacak duruma geldiklerini söyledi. Bu durumun kendileri için övünç kaynağı olduğunu dile getiren Kocaoğlu, "TCDD ile Ulaştırma Bakanlığıyla yaptığımız çalışmaların, koordinasyonun İzmir faydasını gördü" dedi. Hattın, Türkiye Cumhuriyeti'nin kent içerisindeki en büyük raylı ulaşım sistemi olduğunu ve sistemde sona doğru yaklaştıklarını ifade eden Kocaoğlu şöyle konuştu: "İlk defa Aliağa'ya gidiyoruz. Araçlar boş olarak belki yüzlerce, binlerce defa deneme seferi yapacaklar ve bu hattı kullanacaklar. Hatalar giderilecek ve bu kıvama geldiğinde önce kademe kademe yolcu taşımaya başlayacağız. İlk etapta Çiğli'yi, Menemen'i hedefleyebiliriz. En son Aliağa'yı hedefleyebiliriz. Amacımız projenin açılışını İzmir'de şölen havasında yapmak. Hattın tamamı için 29 Ekim'i hedeflemiştik. Bu hedefi de bir nebze de olsa yerine getirmiş bulunuyoruz."
Konuşmaların ardından 75 dakikalık seyahatin ardından tren Aliağa'ya vardı. Burada Kocaoğlu ve Karaman basın mensuplarının sorularını yanıtladı. Deneme seferi sırasında trenin Menemen ile Aliağa arasında saatte 126 kilometre hıza ulaştığı gözlendi. Aliağa istasyonunda açıklama yapan İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Kocaoğlu, Cumaovası'ndan 75 dakikada Aliağa'ya sorunsuz bir şekilde ulaştıklarını belirterek, Menderes-Aliağa hattının yolculara ne zaman açılacağının deneme seferlerinden sonra belli olacağını, bazı yerlerde ufak tefek tadilatların olduğunu, yarın da olacağını, TCDD Genel Müdürü'yle birlikte bu hattın varsayıldığı düşünülerek 26 kilometrelik Torbalı hattının da protolünü imzalayarak proje çalışmalarına başladıklarını söyledi.
İzmir örnek oldu, diğer kentler sıraya girdi
TCDD Genel Müdürü Karaman ise hiçbir sıkıntı olmadan Cumaovası'ndan Aliağa'ya ulaştıklarını, varsa bir takım eksiklikler tamamlandıktan sonra hattın halkın hizmetine sunulacağını söyledi. Karaman, "Demiryolları olarak hattı tamamlayacağız belediyemiz de bütün geçişleri istasyonları, altgeçitleri yapacak sonra ortak çalıştıracağız. Neye malolduğu önemli değil. Tamamı hatları da sayarsak 1 milyar 200 milyon TL'den çok daha fazla. Böyle bir hat şimdi yapılmak istense 2 milyar doları geçer. Kazanırsak da kaybedersek de bölüşeceğiz. Birçok kente bu sistemi yapmamız için müracaatlar başladı. Diyarbakır, Gaziantep, Konya böyle ortak proje yapmak için başvurdu. Diğer büyükşehirlerin ya da raylı sistem ihtiyaçları olan illere buna benzer proje yapabiliriz. Türkiye bütün şehirlerde toplu ulaşıma açılan bir projeyi kazanmış olacak."
Yeni Asır/ERTAN GÜRCANER - ŞAFAK İNCE