26 / 11 / 2024

Aliağa-Menderes Raylı Sisteminin resmi açılışı bugün yapılacak!

Aliağa-Menderes Raylı Sisteminin resmi açılışı bugün yapılacak!

İzmir Büyükşehir Belediyesi ve Ulaştırma Bakanlığı ortaklığıyla yapılan Aliağa-Menderes Raylı Sisteminin resmi açılışı bugün yapılıyor. İzmir'i kuzeyden güneye bağlayan 80 kilometrelik hat, ülkenin en büyük kent içi ulaşım ağı...




Cumhuriyet tarihinde ilk

İzmir, tarihi günlerinden birini yaşıyor. 80 kilometre uzunluğuyla, Türkiye'nin en büyük kent içi raylı ulaşım ağı Aliağa-Menderes Banliyösü'nü, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile CHP Genel Başkanı Kemal Kıhçdaroğlu, bugün birlikte açacak. Ulaştırma Bakanlığı-Büyükşehir Belediyesi ortaklığıyla hayata geçirilen yatırım, bu yönüyle de Cumhuriyet tarihÜ®nde bir ilk...

Metro standardı getirildi

Proje kapsamında, 1856'da inşa edilen ve TCDD Genel Müdürlüğü'nce işletilen hat, baştan aşağı modernize edildi, çağdaş istasyonlarla ve son teknoloji ürünü vagonlarla metro standardına yükseltildi. Hemzemin geçitler kaldırıldı, güzergahta alt ve üstgeçitler, tüneller inşa edildi. İşletimi için, belediye TCDD ortak şirketi İZBAN A.şž. kuruldu.

Havaalanıyla da bağlantılı

İZBAN A.şž. (İzmir Banliyö Sistemi), kuzeyde Aliağa'dan başlayarak, Menemen, çiğli, Karşıyaka, Alsancak; güneyde ise şžirinyer, Gaziemir, Adnan Menderes Havaalanı ve Cumaovası'na kadar 31 istasyonla hizmet veriyor. Aynı zamanda Türkiye'de havaalanı içinden geçen ilk banliyö sistemi olarak öne çıkıyor. Aliağa-Menderes arası yolculuk, 86 dakikada tamamlanıyor.

Hedef günde 550 bin yolcu

Sistem, Halkapınar Aktarma istasyonu'nda, TCDD ana trenleri ve metro sistemiyle de entegre çalışıyor. Tam kapasiteye ulaştığında, günde 550 bin yolcu taşınacak. Büyükşehir Belediyesi ve TCDD'nin ortak yatırım tutarının trilyonlarca lirayla ölçüldüğü belirtiliyor. İzmir'in bu 160 yıllık tarihi hattı, 12ytlda yeni çehresine kavuştu, hizmete açıldı.

NASIL BAşžLADI
NASIL BİTİRİLDİ

İzmir Büyükşehir Belediyesi, artan nüfusla birlikte yoğunlaşan kent içi ulaşım sorunlarına çözüm amacıyla, 80 kilometrelik Aliağa-Menderes Banliyö Hattı'nı metro standartlarına dönüştürecek bir proje geliştirdi. 1999 yılında ortaya konan proje kapsamında TCDD ile ön protokol imzalandı.

Merhum Başkan Ahmet Piriştina döneminde Avrupa Yatırım Bankası'ndan uygun koşullarda 200 milyon dolar kredi sağlandı. Ancak Hazine bu krediye garantör olup onay vermedi.

2004 Haziran'mda göreve başlayan Izmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, kent içi toplu ulaşımda raylı sistemi öne çıkararak hattı belediyenin öz kaynaklarıyla yapacağını açıkladı.

İZBAN şirketi kuruldu

TCDD ile mutabakat sağlayarak projenin önünü açacak 'izmir Banliyö Sistemi Geliştirme Projesi işbirliği Protokolü', CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, izmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve TCDD Genel Müdürü Talat Aydın'm katılımıyla 26 Mart 2005 tarihinde imzalandı. Söz konusu protokol çerçevesinde, hat üzerinde işletim yapacak olan izmir Büyükşehir Belediyesi-Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları ortaklığında IZBAN şirketi kuruldu. şžirket, hatta işletilecek 99 vagonun alımı için yapılması gereken ihaleyi de gerçekleştirdi.

IZBAN, bir yerel yönetimle bir kamu kurumunun 'yarı yarıya ortaklığı' açısından, Türkiye'deki ilk ve tek örnek olarak dikkat çekti
işbirliği protokolünün YPK onayı, Haziran 2005'te alındı. Böylece, hatta yapılacak işler için izmir Büyükşehir Belediyesi'nin önü açıldı. Büyükşehir, proje kapsamında Eylül 2005'te Sarnıç Karayolu üstgeçidini inşa ederek ulaşıma açtı. 14 Eylül 2005'te, Karşıyaka Tüneli ve istasyonlarının ihalesi yapıldı.

23 Ocak 2006'da, Başkan Aziz Kocaoğlu, izmir'in ulaşım sorununu kökten çözecek 80 kilometrelik Aliağa-Menderes hızlı banliyö sisteminin en önemli aşaması olan Karşıyaka Tüneli'nin inşaatı için ihaleyi kazanan firma yetkilileri ile sözleşme imzaladı.

3 Mart 2006'da Karşıyaka Tüneli'nin temeli atıldı. 3 kilometrelik tünelin temel atma törenine CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, Ulaştırma Bakam Binali Yıldırım, izmir Valisi Oğuz Kağan Koksal, CHP izmir milletvekilleri Canan Arıtman, Oğuz Oyan, Ali Rıza Bodur, Kemal Anadol, Türkan Miçooğulları, Abdülrezzak Erten, Yılmaz Kaya ve Vezir Akdemir; CHP İl Başkanı Selçuk Ayhan, AK Parti İl Başkanı Ali Aşlık, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, TCDD 3. Bölge Müdürü Sebahattin Eriş, üniversite rektörleri, kaymakamlar, ilçe belediye başkanları, izmir Büyükşehir Belediyesi meclis üyeleri, meslek odaları temsilcileri ile muhtarlar ve çok sayıda vatandaş katıldı.



İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, 1 Eylül 2006'da, şžirinyer Tüneli'nin temel atma töreninde, Ulu Önder Atatürk'ün 'Ülkemizi demir ağlarla öreceğiz' dediğini hatırlatarak, 'Biz de izmir'i demir ağlarla örüyoruz' dedi. Bu projenin, İzmir'in geleceğinin projesi olduğuna dikkat çeken Kocaoğlu, 'Büyükşehir Belediye Başkanı olduktan sonra en büyük hayalim, Cumaovası'ndan trene binip-Aliağa'dan inmektir. Ülkemizin ve izmir'in gelmiş geçmiş en büyük ulaşım projesine başlamış ve bitirmiş olarak görevimi tamamlamak bahtiyarlığına erişirsem, dünyanın en mutlu insanı olacağım. Bu gururu yaşamım boyunca taşıyacağım. Bu gayretle ve inançla geceli gündüzlü çalışıyoruz' diyordu.

30 Ağustos 2010'da, yapımı tamamlanan 80 kilometre uzunluğundaki Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi'nde 'Yolculu Ön İşletme' seferleri törenle başladı.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, CHP Genel Sekreteri Önder Sav, izmir milletvekilleri, izmir Valisi Cahit Kıraç, izmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Büyükşehir Belediyesi bürokratları, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, 3.Bölge Müdürü Sabahattin Eriş, ilçe belediye başkanları, iş dünyasının temsilcileri ve oda başkanlarının yanı sıra halkın da yoğun katılım gösterdiği törenin ardından ilk sefer, Cumaovası Istasyonu'ndan gerçekleştirildi.

29 Ekim 2010'da Cumhuriyet tarihinin en büyük toplu ulaşım projesi olan Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi'nin güney kısmında yolculu ön işletme seferleri devam ederken, kuzeyde de Halkapınar-Aliağa arasındaki seferler, izmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın katılımıyla başladı.

16 Kasım 2010'da  İzmir  Büyükşehir Belediyesi ile TCDD ortaklığıyla gerçekleştirilen Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi'nde 80 kilometrelik hattın Torbalı'ya kadar uzatılması için imzalanan protokolün ardından, izmir ve çevre bölgelerindeki ulaşıma ivme katacak yaklaşık 30 kilometrelik bölüm için çalışmalara başlandı.

Güzargah uzatılacak

Cumaovası'ndan Torbalı Tepeköy'e kadar uzatılacak banliyö sisteminde 4 istasyonla 7 karayolu alt ve üstgeçidi yapılması hedefleniyor. Buna göre, Cumaovası Istasyonu'ndan sonra Tekeli, Pancar, Torbalı ve Tepeköy'de istasyon yapılacak. Tepeköy, Torbalı, Pancar ve Tekeli'ye birer tane hattın uygun görülen noktalarında da tarla geçişleri için 3 karayolu alt ve üstgeçidi inşa edilecek. Protokole göre, istasyon yapımları ve karayolu alt-üstgeçitleri İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından gerçekleştirilecek.

Aliağa - Menderes Projesi'nin maliyeti trilyonlarca lira

İzmir Büyükşehir Belediyesi ile Uluştırma Bakanlığı, Devlet Demir Yolları ortaklığıyla hayata geçirilen, Aliağa-Menderes Banliyö Sistemi için bugüne kadar hem yatırım hem de proje maliyeti olarak bir değer biçmek çok zor. Yani, 'parayla yapılabilecek, trilyonlarla ifade edilebilecek bir proje' olarak tanımlamak daha doğru.

Söz konusu sistemin kurulma öyküsü 1851 yılına, 160 yıl öncesine dayanıyor.
İngiliz ve Fransızlara verilen imtiyazla hayata geçirilen Aliağa-Menderes hattının yapımına 1856'da başlanılmış, ilk tren ise Alsancak Gan'ndan 1866'da hareket etmiş.

Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Atatürk'ün demiryollarını millileştirmesinden sonra DDY tarafından çalıştırılan Aliağa-Menderes hattı tam 80 kilometre uzunluğunda. En dar yeri 30 metre genişliğinde olan, tren hattı, İzmir'i Kuzeyden-Güneye tam ortadan bölüyor.

Bugün hizmete giren kent içi hızlandırılmış banliyö sistemi, hizmete girişinin 160'ıncı yılında, İzmir Büyükşehir Belediyesi ve DDY tarafından ortak yatırımla modernize edilerek kentin hizmetine giriyor.

Aliağa-Menderes hattı, Türkiye'nin havalimanı bağlantılı tek ve en büyük banliyö sistemidir. TCDD tren hattı üzerinde banliyö işletmeciliği yaparak kent içi ulaşım entegrasyonuna dahil olan yine ilk şirket İZBAN Aşž. dir.

Yerel ve genel yönetimin temsilcisi olan İzmir Büyükşehir Belediyesi ile TCDD ilk kez bir toplu ulaşım sistemi projesini hayata geçirmiş ve iki kurumsal ortağın hissedar olduğu İZBAN Aşž. ye işletim hakkım vermiştir. çiğli'de kurulan İZBAN Aşž. bakım onarım ve depo alam gerek büyüklüğü gerek sahip olunan teknik teçhizatın modernizasyonu bakımından Türkiye'de ilk olma özelliği taşımaktadır. Ocak 2011 itibariyle, 80 km.1ik hatta, 31 istasyonda haftada deneme amaçlı 550.000 yolcu taşınıyor. Aliağa-Menderes arası 1.70 kuruş (90 dk. içerisinde sınırsız ücretsiz aktarma). 03 Mart'ta 126 olan günlük sefer sayısı 170'e çıkarıldı, sefer aralığı da 15 dakikadan 12 dakikaya indirildi. Günlük kat edilen mesafe ise 7.500 km'den 10.000 km'ye çıktı. şžüphesiz ki, bu tarihi dev proje Aliağa'dan başlayarak Menderes'e kadar kentin görünümünü de değiştirdi. Hızlı trenin güzergah boyunca tünele girdiği alanlann üstleri, kilometrelerce uzanan rekleasyon alanı, park ve çocuk oyun alanlan ile açık hava spor ve dinlence merkezleri haline getirildi. Kısacası İzmir'in çehresi tamamen değişti.

Saate 140 kilometre hız ve konforlu yolculuk

Son teknolojik ekipmanlarla donatılmış olan tren setlerinin en küçük arızası bile bilgisayar ve kameralarla izleniyor, anında müdahale ediliyor.

Aliağa-Menderes Raylı Sistemi hattında, hizmet veren üçer vagonlu 33 elektrikli banliyö tren setinden oluşan 99 vagonun tamamı klimalı olarak yolcuları taşıyor. En ileri teknolojik ekipmanlarla donatılmış olan tren setlerinin iç dizaynı da konforlu ve rahat bir seyahat imkanı sağlayacak şekilde tasarlandı. Araçlar saatte 140 kilometre hız yapabiliyor. 80 kilometrelik raylı sistemde hizmet veren modern tasarımlı vagonlarda Türkçe ve ingilizce istasyon ve güzergah anonsları yapılıyor, LCD ekranlardan görsel olarak da istasyonlar izlenebiliyor.

Hem hızlı, hem güvenli vagonlar

Aliağa-Menderes Projesi'nin en önemli ayaklarından biri sayılan çiğli'deki Depo ve Atölye Tesisleri, sahip olduğu teknik özellikleriyle 'Türkiye'de bir ilk' olma özelliğini taşıyor. Trenlerdeki en küçük hasarlar bile bilgisayar ve kameralar sayesinde anında tespit edilerek kumanda merkezine bildiriliyor ve banliyö araçlarında 'en yüksek oranda' güvenlik sağlanıyor. Vagonların pencere üstlerinde ve kapı yanlarındaki şık tasarımlı, çanta ve valiz rafları da vatandaşa rahat bir seyahat olanağı sağlıyor.

Kuzey-Güney aksında 31 istasyon yer alıyor

80 kilometrelik güzergah boyunca 31 istasyon bulunuyor. Hatta, Kuzey ve Güney Aksı olarak iki farklı istikamette taşımacılık hizmeti veriliyor.

Kuzey Aksı:
Kuzey hattında Aliağa'da başlayan yolculuk; Biçerova-Hatundere İstasyonları üzerinden Menemen'e ulaşıyor. Menemen istasyonu'ndan Egekent 3-Ulukent-Egekent-Sanayi istasyonları ile çiğli'ye, çiğli İstasyonu'ndan Mavişehir-şžemikler-Nergiz ve Alaybey İstasyonları ile Karşıyaka Istasyonu'na varılıyor. Karşıyaka İstasyonu üzerinden; Naldöken-Turan-Bayraklı ve Salhane istasyonlarını geçerek aynı zamanda aktarma merkezi de olan Halkapınar'dan Güney Aksı'na devam ediyor. Hat üzerindeki en önemli imalatlardan biri olarak Karşıyaka Tüneli 3260 metrelik uzunluğuyla dikkat çekiyor.

Tünel hattının 1930 metresi kapalı alanda bulunuyor ve tünel boyunca üç yer altı (Alaybey, Karşıyaka, Nergiz) ile bir adet yerüstü (Naldöken) istasyonu bulunuyor.

Güney Aksı:
Halkapınar üzerinden Alsancak-Kemer İstasyonları ile yine bir aktarma merkezi görevini alan şžı'rinyer Istasyonu'na ulaşılıyor. şžirinyer İstasyonu'ndan Koşu-inkılp-Semt Garajı-ESBAşž-Gaziemir-Sarnıç-Havalimanı-Menderes ve son istasyon Cumaovası Depo Alanı'nda Güney Aksı'ndaki yolculuk son buluyor. Hattın yeraltına girdiği noktalardan biri de şžirinyer Tüneli. Bu tünel de iki kilometre uzunluğunda.
Milliyet


Geri Dön