Genel

Alışveriş Merkezleri de oteller gibi yıldızlı olacak

Metrekare, markalar, bulunduğu bölge, ziyaretçi sayısı ve sosyal aktiviteler ile ayrıştırılacak AVM'lerin kapısına da oteller gibi 3, 4, 5 yıldız koyulacak...

Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Hizmet ve Danışmanlık Grup Başkanı Avi Alkaş, alışveriş merkezlerindeki (AVM) kira ve maliyet sorunlarını çözümlemek ve haksız rekabetin önüne geçmek için standardizasyon çalışmalarının sonuna geldiklerini söyledi.
Alkaş metrekare, markalar, bulunduğu bölge, ziyaretçi sayısı ve sosyal aktiviteler açısından değerlendirilecek AVM'lere otellerdeki gibi 3, 4 ve 5 yıldız uygulamasının altyapısını hazırladıklarını daha sonra da yasal kısmı için çalışmaların başlayacağını belirten Alkaş, şöyle konuştu: "Sokak aralarında bir bina içinde faaliyet gösteren AVM'lerle işlek caddelerde milyon dolar yatırımla kurulan, büyük metrekareli AVM'lerin birbirinden ayrılması gerekiyor. Tüketici de tıpkı otellerdeki gibi yıldız sayısına bakıp o AVM'den beklentisini artıracak ya da azaltacak" dedi.

'KALDIĞIMIZ YERDEN DEVAM'
Alkaş, öte yandan askıya alınan Boyner Grubu ve Murat Ülker'in, İnanlar İnşaat ile birlikte başladığı Altınyıldız AVM ile Kiler'in Sapphire projesinin de kaldığı yerden devam edeceğini belirtti.

Sabah

Konuyla ilgili diğer gazetelerde çıkan haberler:

Alışveriş merkezleri 60 milyar doları buldu, uzlaşma istendi,

Alışveriş merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD), 6 grup oluşturarak sektöre daha etkili ulaşmayı hedefliyor. 2008'de alışveriş merkezlerinin cirosu 60 milyar doları bulurken, AMPD'nin Başkanı Mehmet Nane, "Devir kavga, çatışma devri değildir. Birlik devridir" diyerek sorunların birlikte çözülmesi için çağrı yaptı.

ALIŞVERİŞ Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD), mart ayında yaptığı genel kurul ile yeni yönetim kurulunu belirlerken, birlik yapısını benimsedi. Alışveriş merkezleri (AVM) ve perakendeciler arasında yaşanan tartışmalarda daha etkin olması istenen AMPD, çatısı altında alışveriş merkezleri, büyük mağazalar, zincir mağazalar, gıda, hizmet ve danışmanlık olmak üzere 6 grup oluşturarak perakendenin tüm uçlarına eskisinden daha fazla ulaşmayı hedefliyor. AMPD'nin yeni Başkanı Mehmet Nane, "Devir kavga, çatışma devri değildir. Devir birlik devridir" diyerek sorunların birlikte çözülmesi için çağrı yaptı.

AVM'lere şeffaflık

Bir dönem belli kısır döngülerin yaşandığını hatırlatan Nane, sektörün sorunlarının AMPD çatısı altında çözülebileceğini söyledi. Nane, sektörün yoğunlaşacağı konuları bilinçli tüketici, akıllı yatırımcı ve çağdaş resmi düzenlemeler olarak açıkladı.

AMPD Alışveriş Merkezleri Grup Başkanı Aziz Torun, yeni dönemde öncelikle ortak alan giderlerinin standardizasyonu, AVM endeksi ile sektör içi bilgilerin oluşması, şeffaflık, enerji verimliliğine odaklanacaklarını söyledi. AMPD çatısı altında bulunan 6 grup da önceliğinin tüketici güvenini artırmak olduğunu söyledi. Mehmet Nane, tüm dünyada yaşanan krizi Türkiye'nin daha az hasarla ve daha hızlı şekilde atlatacağına inandıklarını belirterek, "Tüketicinin moralini yüksek tutmak gerekiyor. Tüketici ihtiyacı varsa alışverişi ertelemiyor. Kampanyalarla tüketicinin yeniden güveninin tesis edileceğine ve cirolardaki artışın devam edeceğine inanıyoruz" dedi. Sektörde 408 bin olan istihdamın yeni AVM'ler ile 450 bine çıkabileceğini kaydeden Nane, "KDV ve ÖTV'de yapılan indirimler hareketlilik getirdi. Hükümetin hazirandan sonra da KDV ve ÖTV indirimlerini sürdüreceğini umuyoruz. Kaybedilen tüketici güvenini yeniden sağlamak ve ciro kayıplarını telafi etmek için böyle bir adım pozitif etki yapacaktır" diye konuştu.

Hakkaniyetli ilişki

Büyük Mağazalar Grup Başkanı Serdar Sunay yeni dönemde diyalog ile çözüm yolları arayacaklarını belirtirken, Zincir Mağazalar Grubu Başkanı Ali Murad Kızıltaş, kira-ciro oranlarının perakendecilerin yaşamasına olanak vermesi ve AVM'ler ile ilişkilerin hakkaniyet bazında düzenlenmesi gerektiğini vurguladı. Gıda Perakendecileri Grup Başkanı Nihat Özdemir ise istihdam üzerindeki yükler ve esnek çalışma saatleri ile ilgili uygulamanın önemini vurguladı. Hizmet ve Danışmanlık Grup Başkanı Avi Alkaş da yeni dönemde öncelikle çalışma konularının sertifikasyon, uluslararası kıyaslama (benchmarking) ile sektörde verimli ve sağlıklı dengelerin oluşturulması olduğuna vurgu yaptı.

Alışveriş merkezlerinin 2008 cirosu 60 milyar dolar

ALIŞVERİŞ Merkezi ve Perakendeciler Derneği Başkanı Mehmet Nane, 2008 yılında alışveriş merkezlerinin 60 milyar dolar ciro yaptıklarını bildirdi. Nane, alışveriş merkezlerinin istihdamdaki önemine değinerek, sektörde istihdamın yüzde 4 arttığını, çalışan sayısının 408 bin olduğunu, 2009'un sonuna kadar da bu rakamın 450 bini bulabileceğini söyledi. Alışveriş merkezlerinde toplam kiralanabilir alanın 2008'de 17.5 milyon metrekareye ulaştığını dile getiren Nane, bu sene şubat ayı sonuçlarına göre metrekarelerin yüzde 18 arttığını, sektör cirosunun ise yüzde 1 azaldığını belirtti. Mehmet Nane, 2008 sonu itibariyle alışveriş merkezi sayısının 206'ya ulaştığını ve inşaatı süren 106 adet alışveriş merkezinin bulunduğunu kaydederek, bunun alışveriş merkezleri yatırımcılarının geleceğe olan inançlarını gösterdiğini ifade etti. (Hürriyet)

Perakendede 'birlik' dönemi


Perakende sektörünü tek bir çatı altında toplayan Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) yeni yönetim döneminde "birlik" yapısı ile sektörün sorunlarına çözüm arıyor. Dernek yeni yönetim döneminde, birlik yapısı ile sektörün sorunlarına çözüm arayacak. Yeni oluşturulan birlik yapısı ile tek bir çatı altında sektörün tüm alt kollarının en iyi şekilde temsil edilmesini amaçlayan AMPD'nin Genel Başkanı Mehmet T. Nane, dernek bünyesinde kurulan sektörel grupların başkanları ile ilk basın toplantısını düzenledi.

Mehmet T. Nane konuşmasında yeni dönemde derneğin çatısı altında toplanan sektörün tüm kollarının önceliklerinin korunması, sektörün gelişimi ve geleceğe hazırlanması adına çalışmaların devam edeceğini söyledi. (Yenişafak)

AVM yatırımları sürüyor istihdam 450 bini bulur 
 
Küresel kriz, üretimle birlikte perakende sektörünü de vurdu. Alışveriş merkezleri (AVM) ve organize perakendecilerin cirosu şubatta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1 düştü. 

Ancak sektör buna rağmen metrekare bazında büyümesini ve istihdam artışını sürdürdü. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Yönetim Kurulu başkanlığına yeni seçilen Mehmet T. Nane, yeni oluşturulan sektörel grupların başkanları ile birlikte ilk basın toplantısını düzenledi. Teknosa'nın genel müdürlüğü görevini de yürüten Nane, perakende sektörünün 2008 yılı performansı ve 2009 hedeflerini anlattı.

Nane'nin verdiği bilgiye göre geçen yıl sektörün cirosu 60 milyar dolar oldu. Şubat cirosu ise APMD-Nielsen Endeksi'ne göre geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 1 düştü. AVM'lerde istihdam edilen personel sayısı 408 bine ulaştı. Cirodaki gerileme ve ekonomik krize rağmen toplam istihdam yüzde 4 arttı. AVM'lerin toplam satış alanı ise yıl sonu itibarıyla 17,5 milyon metrekareye ulaştı. Türkiye genelinde halen 206 alışveriş merkezi bulunduğunu ve 106 adedinin inşasının da devam ettiğini dile getiren dernek başkanı Nane, "Yeni yatırımlar belli bir durgunluğa girse de durmadı, devam ediyor. Bu yıl bitecek yeni AVM'lerle metrekare satış alanları hızla büyüyecek. İstihdam ise 450 bine doğru gidebilir." dedi. Ancak bu hızlı büyümeye karşın sektörün kârlılığı düştü. Ekonomik krizle ilgili değerlendirmede de bulunan Nane, "AVM ve perakende sektörünün yatırımları ertelememesi, krizin geçici olduğuna inancımızın bir göstergesi. Ekonomimize güveniyoruz. Türkiye'nin krizi diğer ülkelerden daha çabuk aşacağına inanıyoruz. Kriz birlikte atlatılır. Yandık, bittik diyerek krizden çıkamayız." şeklinde konuştu. Geçen yıl AVM işletmecileri ile mağazalar arasında yaşanan 'kira tartışmasına' da değinen Başkan Nane, sorunun kiraların yüksekliğinden kaynaklanmadığını, satışların azalması sebebiyle kiracıların zor duruma düştüğünü kaydetti. Nane, ciroların eskiye dönmesiyle birlikte kira probleminin de ortadan kalkacağını anlattı.

Vergi indirimleri uzatılsın

Mehmet T. Nane, hükümetin krizle mücadele çerçevesinde otomotiv, beyaz eşya, konut, elektronik ve mobilya sektörleri için yaptığı ÖTV ve KDV indirimlerinin ciddi bir hareketlilik sağladığını bildirdi. Ancak bunun geçici olduğunu ifade ederken, "Tahminlere göre ekonomide toparlanma yılın son çeyreğinden itibaren başlayacak. Bu sebeple vergi indirimleri bir süre daha uzatılmalı. Kaybedilen tüketici güvenini yeniden sağlamak ve ciro kayıplarını telafi etmek için böyle bir adıma ihtiyaç var." diye konuştu.

'İhtiyaç varsa tüketimi ertelemeyin'

Ekonomik kriz dönemlerinde tüketiciler, işini ya da gelirini yitirmese bile harcamalarını azaltma ve erteleme eğilimine giriyor. Bu da krizin reel sektöre etkisini derinleştiriyor. AMPD Başkanı Mehmet T. Nane, bu konuda tüketicilere, "İhtiyacınız varsa bunu ertelemeyin. İhtiyacınız kadar alışveriş edin. Bizim ve bizden beslenen kesimlerin yaşayabilmesi için tüketimin sürmesi gerek." çağrısında bulundu. Nane, "Tüketicinin moralini yüksek tutmak gerekiyor. Kampanyalarla tüketicinin yeniden güveninin tesis edileceğine ve cirolardaki artışın devam edeceğine inanıyoruz." açıklamasını yaptı.

RAKAMLARLA AVM'LER VE ORGANİZE PERAKENDE SEKTÖRÜ (*)

AVM sayısı: 206

İnşaatı süren: 106

İstihdam: 408 bin

Satış alanı: 17,5 milyon metrekare

Ciro: 60 milyar dolar

(*) 2008 sonu itibarıyla
(Zaman)

'Perakendede sorun kira değil düşen iş hacmi'
 
Mart ayında yönetim kurulu belirlenen Alışveriş Merkezi ve Perakendeciler Derneği (AMPD) bu dönemde farklı bir yapılanmaya giderek çalışmalarını 5 ana sektör grubuna bölerek devam ettirecek. AMPD'nin yeni Başkanı Mehmet Nane, bu yeni yapılanmanın, sektörlerin sorunlarının daha etkin şekilde çözülmesini sağlayacağını ifade ederek, 'Devir, kavga devri değil. Biz farklılıkları tek potada eriterek, en uygun çözümleri bulacağız'' dedi. Nane, şöyle devam etti  'Gündemimiz, müşteri güveninin yeniden tesis edilmesi. Kimseyi ihtiyacı olmayanı almaya yöneltmeyeceğiz. Sadece ihtiyaçlarını bir an önce almalarını sağlamak istiyoruz. Bunun için bir kampanyamız olacak. Sorunumuz kira değil, satışların düşmesi. Bu yerleri kendi irademizle kiraladık. Önemli olan satışı artırmak.'' AVM Sektörel Grup Başkanı Aziz Torun da kiracılar ile AVM'ler arasında tekrar gerginlik yaşanmaması için çalışacaklarını, öncelikle ortak alan giderlerinin düzenlenmesi konusunda çözüm üreteceklerini ve bir Alışveriş Merkezi Endeksi oluşturacaklarını sözlerine ekledi.

AVM'ler 42 bin kişilik yeni istihdam yaratacak
Alışveriş merkezlerinin 2008'de 60 milyar ciro elde ettiğini bildiren Nane, sektörde istihdamın yüzde 4 artarak, çalışan sayısının 408 bine ulaştığını, 2009 sonuna kadar da bu rakamın 450 bini bulacağını söyledi. AVM'lerde toplam kiralanabilir alanın 2008'de 17,5 milyon metrekareye ulaştığını anlatan Nane, bu sene şubat ayı sonuçlarına göre metrekarelerin yüzde 18 arttığını, sektör cirosunun yüzde 1 azaldığını belirtti. (Akşam)