Ekonomi

Alışveriş online, mağazalar deneyim merkezi oldu!

PwC’nin Ipsos işbirliği ile gerçekleştirdiği “Tüketici Öngörüleri Araştırması” sonuçlarına göre ekonomideki olumsuz beklenti taşıyanların oranı yüzde 21 artarak yüzde 71’e çıktı. Alışverişte online kanallar hızla büyürken mağazalar ise artık bilgi ve deneyim merkezine dönüşüyor.2021 öncesine kadar alışverişte mağaza alışkanlığı daha ön plandayken artık mağazalar "Deneyim merkezi" olarak işlev görüyor

Özellikle pandemi döneminde değişen alışkanlıklarımız ekonomiye de yön vermeye başladı. 2021 öncesine kadar alışverişte mağaza alışkanlığı daha ön plandayken artık mağazalar "Deneyim merkezi" olarak işlev görüyor.

152 ülkede faaliyet gösteren PwC, "Tüketici Öngörüleri Araştırması 2022" raporunu paylaştı. Ipsos işbirliği ile hazırlanan rapora göre tüketicilerin alımlarında online kanallar büyürken mağazalar ise önemini kaybetmemekle birlikte deneyim merkezine dönüşüyor.

Ekonomim.com'un haberine göre tüm dünyayı etkisi altına alan yüksek enflasyonun baskısı ile geleceğe dönük ihtiyaçlar düşünülerek alımlar öne çekilmeye başladı, ekonominin geleceği ile ilgili beklenti ise kötüleşiyor. PwC’nin Ipsos işbirliği ile yaptığı araştırmada covid salgını öncesinde yüzde 50 civarında olan Türkiye’de makroekonomiye dair olumsuz beklenti içinde olanların oranı büyük bir artış göstererek yüzde 71’e çıktı. Bu kesimin, sadece % 37’si kendi ekonomileri ile ilgili iyimser beklenti içerisinde. Raporda, ekonomik şartlar, dijital satış kanallarındaki yükseliş, mağazaların bilgi ve deneyim merkezine dönüşmesi, trend teknolojileri ve sürdürülebilirlik gibi 5 konuda tüketicilerin hangi eğilim içerisinde oldukları belirlendi.

 

Tüketici davranışları değişiyor

Araştırmanın sonuçlarını değerlendiren PwC Türkiye Perakende ve Tüketici Ürünleri Lideri Adnan Akan, salgının ekonomik etkilerinin geride kalmasına rağmen bıraktığı izlerin tüketim sektöründeki etkilerinin devam ettiğini ifade etti. Değişen tedarik zinciri ve Rusya-Ukrayna savaşının eklenmesi ile yeni bir denklemin ortaya çıktığını ifade eden Akan, “Dünyada ve ülkemizde zora giren ekonomik şartların tüketicilerin alım gücü üstündeki olumsuz etkisi ortada. Genç jenerasyonla beraber sürekli olarak yükselen dijital kanal kullanımı, mağazaları bilgi ve deneyim merkezine dönüştürdü” dedi.

Fiyatlar artacak diye ürün alanlar var

Akan, konuyla ilgili olarak şunları söyledi: “Enflasyon alım gücünü azalttığı için alışveriş de düştü. Şu anda fiyatlar artacak imkanlar öiçüsünde mal alayım diyenlerin talebi sürüyor. Bu da fazla satışa yol açıyor. Bu durumun enflasyon üzerinde her iki yönlü etkisi devam ediyor. Zorlaşan ekonomik koşullar perakende açısından olumsuz bir durum ve düşük gelir grubunda etkisi yüksek. Lüks perakendeye etkisi ise o ölçüde olmadı."

 

 

 

 

Tüketicinin yüzde 60'ı online alışverişte

Çok kanallı perakendenin geliştiğine dikkat çeken Akan şöyle devam etti: "10 tüketicinin 6’sı online alışveriş yapıyor. Genç jenerasyonun da bunda etkisi büyük.Şirketler açısından dijital kanal kullanımının hızla aratacağını öngörmek lazım. Önceki raporlarda mağazacılık bitecek gibi beklentiler vardı. Kesinlikle mağaza kalacak ancak alışverişe karar vermek için kullanılan bilgi ve deneyim merkezlerine dönüşecek.”

 

Müşteri odaklı deneyimler şirketler için önemli

Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektörü, Yönetim Danışmanlığı Hizmetleri Lideri Yiğit Arslan da sektördeki öncü şirketlerin, farklı müşteri ve pazar beklentileri ışığında ortaya çıkan yeni denklemde rekabetçi duruşlarını koruyabilmesi için, ürün, kanal, tedarik zinciri gibi alanlarda yapılabilecek iyileştirmeler üzerinde durması gerektiğini ifade etti.

Tüketicilerin pozitif beklentisi düşüyor

Raporda tüketicilerin ekonomi ile ilgili olumlu beklentilerinin 2016 yılına kadar yüksek olduğu ancak daha sonra düşüşe geçtiği belirtildi. 2010 yılında ekonomi daha iyi olacak diyenlerin oranı yüzde 36, 2014 yılında % 42 ve 2016’da yüzde 43 iken bu oran 2022 yılında büyük bir düşüşle yüzde 22’ye indi. Raporda tüketici davranışları şöyle tespit edildi:

- Her 10 tüketiciden 8’i kampanyalardaki indirim kuponu ve ücretsiz kargoyu tercih ediyor.

- Hesap bilgilerinin risk altında olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 8’e geriledi.

- Hızlı teslimat uygulamaları daha sık kullanılıyor.