Genel

Altınbaş Holding, 300 milyon dolarla gayrimenkule giriyor!

Ana uğraş alanı kuyumculuk ile iş dünyasına adım atan Altınbaş Holding bu yıl rotasına, son dönemin en gözde alanlarından gayrimenkulü de ekledi

Altınbaş Holding çok yakında İstanbul'da son derece iddialı bir gayrimenkul projesine başlayacak. Proje hakkında detaylı bilgi vermek istemeyen, Altınbaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı İmam Altınbaş, gayrimenkule gelecek beş yılda 300 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını açıklamakla yetiniyor.

Kuyumculuk sektörüyle 1950'lerde çıktığı yola Türkiye'nin en önde gelen uluslararası yatırımcısı olarak devam eden Altınbaş Holding, enerji, finans, mücevherat, denizcilik, gayrimenkul, eğitim ve spor alanlarında faaliyet gösteren 20'nin üzerindeki şirketi ve 3 bin çalışanı bünyesinde barındırıyor.

Ana uğraş alanı kuyumculuk olan Altınbaş Holding, eğitim ve gayrimenkul sektöründe de hızlı adımlarla ilerliyor. Altınbaş'ın bu konudaki önceliği; 2008 yılında Mehmet Altınbaş Eğitim ve Kültür Vakfı bünyesinde oluşturulan, 860 öğrenci ile önümüzdeki eylül ayında eğitim ve öğretime başlayacak olan Kemerburgaz Üniversitesi. Holding'in önümüzdeki döneme ilişkin bir diğer yeni uğraş alanı da gayrimenkul olacak gibi görülüyor. Holding, yakın zamanda İstanbul'da oldukça iddialı bir gayrimenkul projesine başlayacak. Proje hakkında ayrıntılı bilgi vermeyen Altınbaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı İmam Altınbaş, gayrimenkulde beş yılda yaklaşık 300 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını açıklamakla yetiniyor.

Altınbaş Holding'in kaptan köşkünde yer alan İmam Altınbaş ile holdingin önümüzdeki döneme ilişkin yeni yatırım rotasını konuştuk.

Ekonomist: Kuyumculuk sektöründeki faaliyetleriniz hakkında ne söyleyebilirsiniz

İmam Altınbaş: Özellikle tasarım konusunda çok yol kat eden Türkiye bu alanda 50 ülkeye ihracat yapıyor. Mücevher tasarımında dünyanın ilk beş ülkesi arasına girmeyi başardık. Sektör; son dönemlerde hızlı bir büyüme yakaladı. Sektörde mağazalar ve üretim tesisleri ile birlikte toplam 40 bin adet tesis bulunuyor. Sektörde çalışan sayısı da 400 bine ulaşmış durumda.

Sektörün yurtdışı performansını nasıl değerlendiriyorsunuz

Türk markaları son dönemlerde yurtdışı pazarına da ağırlık veriyor. 10 markanın yurt dışında 250'den fazla mağazası bulunuyor. Türkiye'deki tasarımın iyi ve kaliteli olması yabancıları da bizim markalara çekiyor. Son dönemlerde ise mücevher üretiminde kullanılan malzemelerin ihracatı da hızla artıyor. Kalıp, makine ve mücevher kutusu ihracatı patladı.

Mücevher kutusunda nasıl bir talep oluştu

Tasarım öne çıktığı için mücevherde üretim zorlaşıyor. Mücevher üretiminin artması sektörde yeni iş alanları da yaratıyor. Arük dünyaya bu alanda teknoloji satıyoruz. Mücevher kutusu üretimi ise çok ilgi çekiyor. Rusya'dan Fas'a, Tunus'tan Avustralya'ya kadar 50 farklı ülkeye mücevher kutusu gönderiyoruz. Aynı zamanda bu ülkelere makine ihracatı da yapılıyor. Sektörün ekonomiye katkısı gün geçtikçe artıyor.

Dünyada altın fiyatları hızla artıyor. Önümüzdeki dönemde de bu artış size göre devam eder mi

Altının ateşini yükselten asıl neden Avrupa. Avrupa Birliği'ndeki ekonomik krize bağlı olarak 2 bini geçer diye düşünüyorum. ABD'de bir sıkıntı olacağını sanmıyorum. Bu karışıklık henüz geçecek gibi görülmüyor. Altın fiyatlarına paralel pırlanta da yükseliyor. Pırlantada tüketici artık markalı ve tasarım ağırlıklı ürünlere kayıyor. Bu da fiyatları önemli ölçüde artıyor.

Sonuçta işiniz gereği yurt dışı piyasaları çok yakından takip ediyorsunuz. Global kriz gündemi daha ne kadar devam eder

Avrupa'da para birliği var, ancak ekonomik birlik yok. Bu durum böyle giderse Avrupa merkezli sıkınaların artarak devam edeceğini düşünüyorum. Avrupa'da ülkeler aynı parayı kullanıyor. Ancak ekonomik metodları farklı. Birisi müsrif, diğeri gevşek politikalar üretiyor. Bir Yunanistan ile Almanya bir olabilir mi Kuşkusuz hayır.

Türkiye bu durumdan nasıl etkilenir

Türkiye dünyanın gelişen ekonomilerinden. Ekonomik model olarak öne çıktı. Geçmişteki kuşkular ortadan kalktı. Tüm dünyanın takip ettiği bir ülkeyiz.

Başbakan Erdoğan'ın geçen haftaki gezisini bu açıdan nasıl değerlendiriyorsunuz

Tabi ki Türkiye açısından, sesini duyurması, uluslararası acılara dikkat çekmesi açısından çok önemsiyorum. Ülke marka olmadan şirketlerin marka olması çok zor. Türkiye, iyi bir kulvar açmıştır ve peşinden çok sayıda şirket gelecektir.

Amiral geminiz olan Altınbaş Kuyumculuk'un önümüzdeki döneme ilişkin hedefleri hakkında bilgi verebilir misiniz

Altınbaş olarak bugün 40 ülkeye direkt, 80 ülkeye ise dolaylı olarak ihracat gerçekleştiriyoruz. İhracat gerçekleştirdiğimiz ülkeler arasına en son Tacikistan, Afganistan ve Japonya'yı eklendik. 2023 yılı için çok büyük hedefler koyduk. Bu sektördeki ihracatımızın da 1 milyar dolara ulaşması için yatırımlara devam edeceğiz.

Mağazalaşma anlamındaki hedefleriniz nelerdir

Türkiye'de 120 mağaza ve bin satış noktası ile hizmet veriyoruz. Altınbaş olarak şu an yurt dışında 21 mağazamız bulunuyor. 2011'de yurt içinde en az 15 yurt dışında 20 olmak üzere toplam 35 yeni mağaza açacağız. 2023 yılı yol haritamıza göre, mağaza sayısını 400'ü Türkiye de olmak üzere bin adet olarak hedefliyoruz. Çin, Hindistan ve Afrika ülkeleri ihracat yapmayı hedeflediğimiz yeni pazarlar arasında... Bu çalışmalarımız ile birlikte, aktif ihracatımızın bulunduğu ülkelerde mağazalaşma ve markalaşma çalışmalarımız devam ediyor.

Altınbaş Holding olarak bu yılki hedeflerinizi öğrenebilir miyiz

2011 yılında altında olduğu gibi pırlantada da sektör liderliğimizi koruyacağız. Altınbaş olarak 2023 yılı için koyduğumuz ihracat hedefi; 1 miyar dolar. 2011 yılı sonunda cironun yüzde 35-40 altın ve mücevherat ihracatı oluşturacak. Altınbaş Grubu bünyesinde 3 bin kişi çalışıyor. Çalışan sayımızın her yıl minimum yüzde 10'u kadar istihdam yapıyoruz.

2011 yılında 2010 yılına göre ciroda ne kadarlık bir büyüme öngörüyorsunuz

2010 yılını 320 milyon dolar konsolide ciro ile tamamladık. 2011 yılında ciroda yüzde
35 artış hedefliyoruz.

Bu yıl için kendinize yeni bir yatırım alanı belirlediniz mi

Sonbahar ayları ile birlikte İstanbul'da oldukça iddialı bir gayrimenkul projesine imza atmaya hazırlanıyoruz. Bu konuda şu anda fazla bilgi vermek istemiyorum, ancak bu alanda da çok önemli projeler gerçekleştireceğiz.

Ne kadarlık bir yatırım planlıyorsunuz

5 yılda bu sektöre yaklaşık 300 milyon dolarlık bir yatırım planlıyoruz.

Diğer sektörlerle birlikte önemli bir yatırım programınız var. Dünyadaki kriz sinyallerini düşündüğünüzde bu cesareti nereden alıyorsunuz

Kriz, Türkiye'de değil, ABD'de, Avrupa'da. Biz tüm dünyaya mal satıyoruz. Dünyada önce Türkiye sonra da Türk şirketleri için alınacak çok önemli yollar var. Bir taraftan kriz varken, diğer yandan da fırsatlar ortaya çıkıyor dünya genelinde. Bu bakış bize yatırım heyecanını doğuruyor.
Ekonomist