Anadolu'da konut kredisi kullanımı artıyor!
Konut sektöründeki göze çarpan büyümeyle birlikte konut kredisi kullanımı da bu büyümeye paralel olarak artmakta
Markalı konut sektöründeki büyüme konut kredisi kullanım oranlarını da olumlu yönde etkiliyor. Öyle ki konut kredilerinin yüzde 35'i İstanbul'da kullanılırken, son yıllarda Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa'da ön plana çıkmaya başladı. Bu artışta markalı konut üretiminin yaygınlaşması etkili oldu.
Markalı konut sektörü İstanbul’un yanı sıra, Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa gibi Türkiye’nin öne çıkan kentlerine açılmaya başladı. Bu kentlerde yeni projeler üreten markalı konut sektörünün büyük aktörleri bu kentlerdeki konut kredisi kullanım oranlarının artmasına da katkı sağlıyor.
Mortgage kredilerini ve bu alanda yapılan çalışmaları Garanti Mortgage Saüş Koordinasyon & Alternatif Dağıüm Kanalları Birim Müdürü Songül Yeşilçimenli ile konuştuk.
Anadolu’da mortgage kredisi kullanım oranlarının arttığına dikkat çeken Yeşilçimenli, bu değişimi Anadolu’daki gelişimi, değişimi gören markalı konut üreticilerinin gelişmekte olan kentlere yönelik konut üretimi yapmaya yönlenmelerine bağlıyor. Yeşilçimenli mortgage kredileri konusundaki sorularımıza şu yanıtları veriyor:
Emlak Mortgage: İstanbul ilinin mortgage kullandırımları içinde payı nedir? İstanbul dışında en çok kredi kullandırımı yapılan iller hangileri?
Songül Yeşilçimenli: Haziran ayı Fintürk verilerine göre İstanbul’un tüm mortgage kredisi kullandırımları içindeki payı yüzde 35 olarak gözükmekte. İstanbul dışında en çok kredi kullandırımı yapılan iller ise sırasıyla Ankara, İzmir, Antalya, Bursa oluyor.
Bu illerde kullanımların artmasının sebebi nedir?
Artık Anadolu'da ciddi anlamda yeni konut projeleri yapılıyor. Eskiden Anadolu'daki insanların gelir seviyesi büyük şehirlere göre daha düşüktü. Hane halkı gelir seviyesinin artması, faizlerin düşüp vadelerin uzamasıyla Anadolu'da da hareket başladı.
Yerel Unsurlar Vurgulandı
İstanbul dışında başka kentler için de iletişim kampanyaları yapan Garanti Mortgage, 2009 yılında hedefleri doğrultusunda öncelikli illerini belirlemiş. Yerel unsurlarla destekleyerek bu kentlere özel iletişim kampanyaları tasarladı.
"İzmir deyince gevrek, "Mortgage deyince Garanti”, "Kayseri deyince mantı, Mortgage deyince Garanti” ya da "Trabzon'da maç izlemeye Avni Aker'e, ev almaya Garanti'ye" şeklinde mesajlar kurgulayarak, iletişiminin o kente özel olmasını ve tüketiciyle birebir etkileşime geçmesini amaçlamış.
Ayrıca açık hava, yerel gazete ve radyo mecralarında yaygın olarak yer alan kampanya sonrasında yapılan ölçümlemelerden de yerel unsurların yarattığı olumlu etkiler net bir şekilde takip edilebiliyor.
O hareket başlayınca inşaat firmaları da bunu gördü. Önce yerel firmalarda başladı. Ardından büyük firmalar da Anadolu’ya yöneldi. Markalı konutlara olan talep her geçen gün artmakta.
Bu illerde talebe bağlı olarak konut satış fiyatları nasıl bir artış gösteriyor?
Mortgage Uzmanı Garanti’nin desteğiyle hazırlanan ve ikinci el konudan içeren REIDIN.com Emlak Endeks’ine göre, Antalya, bir önceki aya göre metrekare başma yüzde 3.16 değer artışıyla, Temmuz 2012’de ikinci el konut satış fiyatlarının en fazla yükseldiği il oldu. Aynı dönemde metrekare başına ikinci el konut satış fiyatları, Adana’da yüzde 3.10, İzmir’de yüzde 2.52, İstanbul’da yüzde 2.54, Bursa’da yüzde 2.23, Ankara’da yüzde 2.15, Kocaeli’de yüzde 1.08 oranında arttığını söyleyebiliriz.
İlk iki çeyrek karşılaştırıldığında mortgage kullandırımlarında oran olarak en çok artış gösteren iller hangileri oldu?
Fintürk ilk iki çeyrek verileri karşılaştırıldığında yüzde 9’luk bir oran ile Diyarbakır en çok arüş gösteren il olurken, onu sırasıyla Mardin ve Gaziantep takip etmekte.
Şirket olarak pazarlama stratejinizde şubelerinizin bulunduğu kentlere yönelik uygulanan farklı pazarlama stratejileri var mı?
Mortgage Uzmanı Garanti Mortgage olarak kuruluşumuzdan itibaren pazarlama stratejimiz içerisinde şehir bazlı iletişim faaliyetlerine önemli bir yer ayırmaya çalışıyoruz. 2007-2010 yılları arasında, emlak odalannın işbirliğiyle çeşitli şehirlerde mortgage ve emlakçı seminerleri düzenledik. Mortgage kavramının nispeten yeni olduğu yıllarda uzmanlığımızın getirmiş olduğu sorumlulukla emlak ofisi temsilcileriyle bu konudaki bilgi birikimlerimizi paylaştık ve 27 ilde 3.000’i aşkın emlakçıyı konut sektöründeki yeni uygulamalar hakkında bilgilendirdik. 2009 yılında, farklı bir çalışma daha başlattık. Hedeflerimiz doğrultusunda öncelikli illerimizi belirledik.
Yerel unsurlarla destekleyerek bu şehirlere özel iletişim kampanyaları tasarladık. “İzmir deyince gevrek, Mortgage deyince Garanti”, “Kayseri deyince mantı, Mortgage deyince Garanti” ya da ‘Trabzon’da maç izlemeye Avni Aker’e, ev almaya Garanti’ye” şeklinde mesajlar kurgulayarak, iletişimimizin o şehse özel olmasını ve tüketiciyle
birebir etkileşime geçmesini amaçladık. Açık hava, yerel gazete ve radyo mecralarında yaygın olarak yer alan kampanya sonrasında yaptığımız ölçümlemelerden de yerel unsurların yarattığı olumlu etkileri net bir şekilde takip edebiliyoruz.
Sizce kent bazlı pazarlama sektörünüzde önümüzdeki dönemde ne kadar önem kazanacak?
Yenilikçi pazarlama faaliyetleri ve çoğalan mecra alternatifleri sonucunda tüketiciler farklı kanallardan birçok mesaja maruz kalıyor. Bu mesaj çokluğu içinde farklılaşmak ve doğru hedef kideye ulaşmak ise gittikçe zorlaşıyor. Bu noktada, doğru mesajı doğru mecralardan kişilere ulaştırabilmek açısından şehir bazlı iletişim daha fazla önem kazanıyor. Çünkü yerel iletişim modellerini tercih ettiğinizde, ulaşmak istediğiniz hedef kitleyi daraltma, kişiye özel mesajlarla hitap etme ve tüketiciyle daha fazla etkileşime girme fırsatını buluyorsunuz.
Ekonomist Dergisi