Genel

Ankara-İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu projesi TBMM'de!

Ankara-İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu projesi meclis gündemine taşındı. CHP'li Sındır, konuyla ilgili soru önergesi hazırladı...

CHP İzmir Milletvekili Kamil Okyay Sındır, Ankara-İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu projesine ilişkin soru önergesi verdi. Sındır, sorusunun Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu tarafından yanıtlandırılmasını istedi.

CHP'li Sındır, ''Aşağıda yazılı olarak yer alan “Ankara- İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi” ile ilgili sorularımın Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Adil Karaismailoğlu tarafından, Anayasa’nın 98. ve TBMM İçtüzüğünün 99. maddeleri gereğince yazılı olarak yanıtlanmasını saygıyla dilerim'' diye konuştu. 

Sındır, açıklamalarına şu şekilde devam etti: ''Günümüzde gelişen teknolojiyle birlikte, ulaşımda sağlanan kolaylıklar sayesinde artık mesafeler, geçmişe göre çok daha yakın hale geldi. Hava, kara, deniz yolu ile yolcu ve yük taşımacılığının yanı sıra demiryolları, geçmişten günümüze ülkemizin ulaşım tarihinde hep önemli bir yere sahip olmuştur. Demiryolları, az maliyetle çok sayıda ve miktarda yolcu ve yük taşımayı mümkün kılmaktadır. Çağın getirdiği yenilikler sonucu, mevcut demiryolu hatlarımızın modernizasyonu ve yenilenmesi şart olmuştur. Tüm bu gelişmeler dikkate alınarak ülkemizde yüksek hızlı tren projeleri başlamış, bir kısmı tamamlanmış, bir kısmı da halen devam etmektedir. Bu alanda TCDD Genel Müdürlüğünce yapılan en önemli projelerin başında “Ankara- İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi” gelmektedir. Cumhurbaşkanlığı 2021 Yılı Yatırım Programında yer alan 2007E01-154124 no'lu proje, 2007- 2023 yılları arasında tamamlanacak olup, 824 kilometrelik mevcut demiryolunu 624 kilometreye düşürecektir. İzmir ile Ankara arasındaki yaklaşık 14 saatlik tren yolculuğunu 3,5 saate indirecek olan proje Ankara, Eskişehir, Afyonkarahisar, Uşak, Manisa ve İzmir olmak ürere toplamda altı ili kapsamaktadır. Projeyle; TCDD Genel Müdürlüğü tarafından 6 ili kapsayacak şekilde (498.3 km) Altyapı çalışması yapılması öngörülmektedir. Ankara-İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi'nin ilk etabı olan Ankara- Polatlı hattı tamamlanmış olup 2009 yılından beri faaliyettedir. Projenin geri kalan kısmında, tamamlanan ve hizmete açılan hatlar henüz bulunmamaktadır. Tüm bu gelişmeleri dikkate alarak, Cumhurbaşkanlığı 2021 Yılı Yatırım Programına göre, TCDD Genel Müdürlüğü'nce 2007-2023 yılları arasında tamamlanması planlanan “Ankara- İzmir Yüksek Standartlı Demiryolu Projesi” yatırımlarının bitirilmesi ile ilgili endişelerin giderilmesi adına, aşağıda yer alan sorularımın yanıtlanmasını saygıyla dilerim.''

CHP İzmir Milletvekili Kamil Okyay Sındır'ın soruları:
1. 2007E01-154124 no'lu projenin başlangıç tarihi olan 2007 yılından bugüne proje kapsamında; 4,882,651,000 TL harcandığı ifade edilmiştir. Bu harcama hangi kalemlere yapılmıştır?

2. 2021 yılı yatırım programına göre projeye; 1,984,936,000 TL ödenek ayrıldığı görülmektedir. Bu ödenek hangi kalemlere harcanacaktır?

3. Bugüne kadar projenin yüzde kaçı tamamlanmıştır? Proje 6 il için altyapı çalışmalarını  baz almaktadır. 6 ilden hangilerinin altyapı çalışması tamamlanmıştır?

4. Projeye dış kredi sağlayan kaynaklar hangi kuruluşlardır? Proje için sağlanan dış  kaynaklı finansmanın koşulları nelerdir? Dış kaynaklı finansmanın son kullanma tarihi bulunmakta mıdır? Dış kaynaklı finansman(lar)ın toplam proje bütçesinin ne kadarlık  kısmını oluşturacaktır?

5. Projenin geçiş güzergâhı ile ilgili çalışmalar tamamlanmış mıdır?

6. Projenin güzergahındaki kamulaştırma alanları belirlenmiş midir? Kamulaştırma bedeli ne kadardır? Kamulaştırma bedellerinin ne zaman ödenmesi planlanmaktadır?

7. Proje güzergahında tarım alanları bulunmakta mıdır? Söz konusu tarım alanlarının  büyüklüğü nedir? Tarım alanlarının tarım dışı amaçla kullanılabilmesine dair 5403 sayılı kanun gereği İl Toprak Koruma Kurullarından ve ayrıca ÇED Raporu ile ilgili gerekli izinler alınmış mıdır veya süreçleri başlamış mıdır?

8. 2007 yılında başlatılıp 2023 yılında bitirilmesi planlanan projede 2021 yılı yatırım programına göre 11,448,060,000 TL'lik bütçenin yarısından fazlasının (6,565,409,000 TL) kalan ödenek olarak durduğu görülmektedir. 2023 yılında projenin tamamlanabileceği düşünülmekte midir? 

Nuran AYDIN/Emlakkulisi.com