Apartmanda risk değerlendirmesi zorunlu mu?
Risk değerlendirmesi ile işletmelerin iş kazası ve meslek hastalığına sebebiyet verecek tehlikelerin önceden belirlenerek gerekli önlemlerin alınmasını sağladığı için büyük önem taşıyor. Peki, apartmanda risk değerlendirmesi zorunlu mu?
Apartmanda risk değerlendirmesi zorunlu mu?
Apartman ve site yaşamının hızla değişmesi ve gelişmesine paralel olarak yönetimlerin yükümlülükleri de artmaya başlıyor.Sitelerde site müdürü, muhasebeci, spor hocası, güvenlik görevlisi, kat görevlisi, temizlik görevlisi ve benzeri personel gereksinimine daha çok ihtiyaç duyulur oldu. Konforlu, güvenli ve komple bir yaşam isteği bazı yükümlülükleri de beraberinde getiriyor.
Apartmanlarda ise kat malikleri aynı zamanda işveren olarak değerlendiriliyor. Bu kapsamda kat malikleri; çalışma ortamının ve çalışanların sağlık ve güvenliğini sağlama, sürdürme ve geliştirme amacı ile iş sağlığı ve güvenliği yönünden risk değerlendirmesi yaptırması gerekiyor.
Apartmanda risk değerlendirmesi zorunluluğu...
Kapıcı, bahçıvan veya güvenlik görevlisi çalıştıran apartmanlar 1 Ocak 2013′ten itibaren risk değerlendirmesi yaptırmak zorundalar. Apartmanların risk değerlendirmesi kapsamına girebilmesi için sadece bir çalışanının bulunması yeterli oluyor. Çalışanı olmayan apartmanların risk değerlendirmesi yapması zorunlu olmuyor.
İlgili Yönetmeliğin hükümlerine göre bir apartmanda iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi bulunmadan da 30.06.2014 tarihi beklenmeden 1 Ocak 2013 tarihinden itibaren risk değerlendirmesi yapılabiliyor. İşyeri vasfı taşıyan her kurumda risk değerlendirmesinin yapılması gerekiyor.
Risk değerlendirmesinin püf noktaları..
- İlk olarak iş yeri ya da kapıcı çalıştıran apartmanlarda riskli olarak görülen durumlar belirtilir.
- İş yeri ya da apartmanın mevcut tehlikeleri belirtilir.
- Belirlenen risk ve tehlikelere karşı kontrol önlemleri tespit edilir.
- Hasar, zarar ve yaralanmanın şiddeti tespit edilir.
- Söz konusu tehlikeli durumların meydana gelme olasılığı yazılır.
- Şiddet ile olasılık çarpılarak riskin ağırlığı bulunuyor.
- Risk değeri değerlendirmesi yapılır.
- Son olarak alınması gereken ek önlemler de belirlenir.
Apartmanlarda olabilecek tehlikeler..
- Elektrik kaçağı sonucu çarpılma,
- Asansörden düşme,
- Asansör boşluğuna düşme,
- Merpenden düşme,
- Çatıdan cisim düşmesi,
- Yakıt kazanı patlaması,
- Kanalizasyon kazası,
- Su arızaları,
- Doğal gaz kaçağı,
- Jeneratör arızası,
- Motopomp arızası,
- Hasarlı merpenler,
- Ağır yük kaldırma,
- Acil aydınlatmaların çalışmaması,
- Apartman otoparkında LPG'li araç bulunması,
- Kalorifer peteği patlaması, gibi durumlarda çalışanların güvenliği için apartmanlarda risk değerlendirmesi yapılmak zorunda kalınıyor.
Apartmanda risk analizi zorunlu mu?
Öznur Yaslı/Emlakkulisi.com