Ekonomi

Araba almak isteyenler dikkat! Çip krizinde şok gelişme!

2021 yılında dünyada 10,3 milyon araç üretilmesine engel olan çip krizinin bu yılın üçüncü çeyreğine kadar sürmesi ve ortalama 4,8 milyon aracı etkilemesi bekleniyor. Analitik firması LMC'ye göre, küresel satışlar yüzde 6 artışla 85 milyona ulaşmak için biraz artacak

2021 yılında dünyada 10,3 milyon aracın üretilemeyecek duruma gelmesine neden olan çip krizinin bu yılın üçüncü çeyreğine kadar sürmesi ve ortalama 4,8 milyon aracı etkilemesi bekleniyor. Analitik firması LMC'ye göre, küresel satışlar yüzde 6 artışla 85 milyona ulaşmak için biraz artacak. Ürettiğimizin yüzde 80'ini ihraç ettiğimiz Avrupa için beklentiler daha iyimser.Avrupa'daki satışların yüzde 7 artarak 17,8 milyona ulaşması bekleniyor.

Küresel otomotiv analiz firması LMC Automotive, OTOMOTİV sektörünün en büyük sorunu olan ve Türkiye'deki araç arzını büyük ölçüde etkileyen mikroçip kriziyle ilgili önemli bir rapor paylaştı. Açıklanan verilere göre küresel otomotiv sektörü mikroçip krizinin etkilerini yılın üçüncü çeyreğine kadar yaşayacak. Krizin etkileri geçen yılın yarısı kadar hissedilecek. Bu kapsamda, geçen yıl dünyada 10,3 milyon aracın üretilemeyeceği mikroçip krizi nedeniyle bu yıl ortalama 4,8 milyon araç üretilemeyecek. 2021 yılında 75,8 milyon adet olan küresel otomotiv üretiminin, 2022 yılı sonunda 84,9 milyon adede ulaşması bekleniyor.

Çip krizinin azalması ile birlikte araç satışlarında nasıl bir gelişme yaşanacak? Araç satışları artacak mı? Tüm merak edilenler...

SATIŞLAR ARTACAK

Mikro çip krizinin etkileri azaldıkça satışların artmasının beklendiği raporda, 2022 satışlarının yüzde 6 artarak 85 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor. Bölgelere bakıldığında en iyimser toparlanmanın Avrupa'da yaşanması bekleniyor. LMC raporunda, Avrupa'daki satışların bu yıl yüzde 7 artarak 17,8 milyon adede ulaşacağı belirtilirken; Kuzey Amerika'da yüzde 6 artışla 17,8 milyon satış, Çin'de yüzde 5 artışla 26,6 milyon satış ve yüzde 9 artışla Güney Amerika'da 3,6 milyon satış öngörülüyor.


 

TOPARLANMA SON ÇEYREKTE

LMC verilerine göre, merakla beklenen toparlanma son çeyrekte gerçekleşecek. Bu kapsamda üretim ilk çeyrekte pandemi öncesi 2019'a göre yüzde 12 daha az olacak, ikinci çeyrekte bu oran yüzde 5'e düşecek ve üçüncü çeyrekte 2019 ile aynı seviyeye ulaşacak. Dördüncü çeyrekte 2019'a göre yüzde 4 artacak. 2023'te üretimde de tam normalleşme bekleniyor. Buna göre 2023'te dünya otomotiv üretiminin 2019'da 88,7 milyonu aşarak 93 milyona ulaşacağı tahmin ediliyor.

Peki bu süreçten en çok etkilenen otomobil markası hangisi oldu?

EN BÜYÜK DARBEYİ FORD VE GM ALDI

LMC verilerine göre geçtiğimiz yıl otomotiv markaları arasında mikroçip krizinden en çok Ford zarar gördü. Ford'un 2021'deki üretimi yüzde 26 azaldı ve marka, mikroçip tedariğindeki sorunlar nedeniyle 1,26 milyon adet kayıp yaşadı. Aynı şekilde General Motors da mikroçip krizi nedeniyle üretiminin yüzde 21'ini, Volkswagen Grubu'nun yüzde 13'ünü, Stellantis'in yüzde 13'ünü ve Renault-Nissan ortaklığının yüzde 10'unu gerçekleştiremedi. Öte yandan, Türkiye'nin ürettiği araçların yüzde 80'ini ihraç ettiği göz önüne alındığında, Avrupa'da 2022 satış beklentilerinin yüzde 7 artarak 17,8 milyon adede ulaşacağı öngörüsü otomotiv sanayimizi olumlu etkileyecek.


 

OCAKTA AB’YE İHRACAT AZALDI

ULUDAĞ Otomotiv Sanayi İhracatçıları Birliği (OİB) verilerine göre, Türk otomotiv sanayisinin ocak ayı ihracatı yüzde 1,6 azalarak 2,2 milyar dolar oldu. Yaşanan düşüşe rağmen ülke ihracatında halen ilk sırada yer alan sektörün toplam ihracat içindeki payı yüzde 12,7'ye ulaştı. Öte yandan, ülke grubu bazında en büyük pazar olan Avrupa Birliği'ne (AB) ihracatımız Ocak ayında yüzde 11 azalarak 1 milyar 388 milyon dolar oldu. Bu dönemde AB ülkeleri ihracattan yüzde 62 pay aldı. Bu yılın ilk ayında diğer Avrupa ülkelerine ihracat yüzde 24, Kuzey Amerika'ya yüzde 37 ve Bağımsız Devletler Topluluğu'na yüzde 26 arttı.

Araba almak isteyenler dikkat! Fiyatl

Çip kıtlığı Alman VW Grubu'nun Çin'deki satışlarını düşürdü!

Otomobil sektöründeki çip krizi en çok Almanya'yı vurdu!

Uzmanlar ikinci el araç konusunda alıcıları uyardı!

Dolarda kritik seviye! İşte bugünkü dolar kuru!

2022'de emlakta ne prim yapacak? Ne prim yapmayacak?

ÇİP KRİZİ ETKİLEDİ

Hürriyet Gazetesi'nde yer alan habere göre; OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, “Yarı iletken çip krizi, ham madde tedarik problemleri ve artan maliyetler gibi sorunların gölgesinde girdiğimiz 2022 yılının ilk ayında en büyük ürün grubu yine tedarik endüstrisi oldu. Binek otomobillerde yüzde 21 düşüş, otobüs-minibüs-midibüs ihracatında ise yüzde 39 artış kaydettik. Ülke bazında ise Birleşik Krallık, ABD ve Mısır gibi ülkelere yüzde 40’lara varan oranlarda yüksek oranlı artışlar yaşandı. Fransa ve İtalya’ya da ise çift haneli düşüş yaşadık” değerlendirmesinde bulundu.

TEDARİKTE ARTIŞ

OİB verilerine göre, tedarik sanayi ihracatı ocak ayında yüzde 7 artışla 951 milyon dolar oldu.Tedarik sanayinde en fazla ihracat yapılan ülke olan Almanya’ya ihracatta ocak ayında yüzde 3 oranında artış görülürken, ABD’ye yüzde 12, Rusya’ya yüzde 32, Polonya’ya yüzde 21, Slovenya’ya yüzde 26, Hollanda’ya yüzde 29, Mısır’a yüzde 30 ihracat artışı görüldü.