Ekonomi

Araba almak isteyenler dikkat! Fiyatlar yüksekten uçacak!

Çip krizine rağmen büyük otomotiv üreticileri 10 senelik süreçte dizel ve benzinli araç üretimini önemli ölçüde azaltmayı veya sonlandırmayı hedefliyor. Fakat arz talep dengesiyle fiyatların bir süre daha yüksek olması öngörülüyor.Bloomberg HT'de yer alan habere göre; otomotiv üreticileri teknolojik ve iş modelinde 100 yılı aşkındır devam ettirdikleri üretim bantlarında önemli değişiklikler için hazırlıkta

Üretimde ciddi değişimler yaşanması öngörülen otomotivde ilk senelerde değişmeyen şey fiyatlar olacak.

Bloomberg HT'de yer alan habere göre; otomotiv üreticileri teknolojik ve iş modelinde 100 yılı aşkındır devam ettirdikleri üretim bantlarında önemli değişiklikler için hazırlıkta. Yeni nesil elektrikli araçlar, elektrikli sarj istasyonlarından uçan arabalara kadar gelecek 10 senelik sürede gelişmeler öngörülüyor.

Dünyanın en büyük otomotiv üreticileri dizel ve benzinli araç üretimlerini 2030-2040 yılları arasında sonlandırmayı öngörüyor.

Örneğin, BMW 2030'da toplam satışlarının yüzde 50’sinin elektrikli araç olmasını planlıyor. Ford, Avrupa’ya satacağı bütün araçların 2030 yılından sonra elektrikli olacağı bilgisini aktardı. Jaguar Land Rover ise 2025'te tam anlamıyla elektrikli araçlara geçeceğini açıkladı.

Fakat bu planlama ve beklentiler gözlerin çip sorununa çevrilmesine neden oldu. Yükselen talepleri çip sorunu sebebiyle karşılayamayan şirketler, bu planlarla daha fazla çip sorunuyla karşılaşmayacak mı? Yani uzun vadeli planların oldukça net ve keskin bir şekilde belirlendiği ortamda, gelecek sene bu firmaların ne kadar araç üreteceği ya da çipe hangi vadede ulaşacabileceği büyük soru işareti...

Çip bekleme süresi 26 hafta

Susquehanna Financial Group’tan alınan bilgiye göre, 2020'de 12 hafta civarında olan çip bekleme süresi bugün 26 haftaya yükseldi. Uzmanlar çip krizinin 2022'nin ilk yarısında da devam etmesini öngörüyor. Ancak iyimser olması beklenen tablo ise; dünya genelinde 2022'nin ikinici yarısında tedarik zincirindeki sorunların yavaş da olsa azalması tahmin ediliyor.

Konuya ilişkin bilgilendirme notu aktaran Fitch ise, yakın zamanda sektör ile ilgili paylaştığı raporda küresel araç satışlarının yükseleceğini öngörse de 2019 döneminin yaklaşık yüzde 6 altında kalmasını öngörüyor. 2022'nin ilk yarısında da 2021'de olduğu gibi arz/talep dengesizliği sebebiyle araç fiyatlarının güçlü kalacağını belirtiyor. Ancak senenin geri kalanında yükselen üretimin ve stokların fiyatlarda normalleşme sağlayacağı tahmin ediliyor.

Türkiye'de üretim düştü

Türkiye’de 2021'de 782 bin otomobil, 548 bin otomobil dışı olmak üzere toplamda 1,331,643 araç üretimi yapıldı. 2019'da toplamda 1,4985,143 araç üretilirken, 2021'de bu seviyenin yüzde 10 altında araç üretimi yapıldı. Özellikle 2021'in Nisan ve Mayıs aylarında kapanmaların etkileri otomotiv firmalarının üretim bantlarına ara vermelerine neden oldu. 

Borsa İstanbul’da işlem gören halka açık firmaların otomotiv üretim rakamlarında ayrışmalar kaydedildi. Otomobil üretim rakamları 2019'a göre daha zayıf performans sergilerken, otomobil dışı (kamyon, traktör, kamyonet vb.) üretimde tek bir firma dışında yükseliş kaydedildi. Özellikle otomobil dışı üretimin çip ihtiyacının otomobile göre daha az olması ayrışmanın en büyük nedenlerinden. Halka açık firmalarda; otomobil dışı üretimde 2019'a göre daha az üretim yapan tek firma Karsan olurken, diğer firmalar içerisinde üretimini yüzde 113’e kadar yükseltenler görüldü. Otomobil piyasasında ise Ford Otosan yüzde 87 üretim düşüşüyle en fazla gerileyen halka açık firma oldu. Halka açık olmayan otomobil firmalarının üretimleri 2019 yılına göre yüzde 9 düşürken, otomobil dışı firmaların üretimi yüzde 57 yükseldi.

Emeklilerin gözü bu haberde! Maaş farkı yattı mı?

İkinci el otomobil satışlarına yeni düzenleme geliyor!

Zam geliyor! Akaryakıt fiyatlarında şok artış!

Emekli vatandaşların cepleri dolacak! İkramiyeler belli oldu!

2022 sonunda dolar beklentisi 16,13 TL!