Arazi fiyatlarına 1915 Çanakkale Köprüsü dopingi! İşte en çok artış yaşanan yerler...
Türkiye'de son senelerde hayata geçirilen mega projelerin arasında yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü'nde sona yaklaşıldı. Köprü, Çanakkale bölgesindeki gayrimenkul fiyatlarını uçurdu. Artış en çok arazilerde göze çarpıyor...Cumhuriyetin 100'üncü yılını simgeleyen 2023 metre ana açıklığıyla dünyanın en uzun açıklığa sahip asma köprüsü ve 318 metrelik kuleleriyle dünyanın en yüksek asma köprüsü unvanlarının da sahibi olması planlanıyor
Türkiye'de son senelerde hayata geçirilen mega projelerin arasında yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü, 88 kilometrelik otoyoldan ve 13 kilometrelik bağlantı yolundan meydana geliyor. Cumhuriyetin 100'üncü yılını simgeleyen 2023 metre ana açıklığıyla dünyanın en uzun açıklığa sahip asma köprüsü ve 318 metrelik kuleleriyle dünyanın en yüksek asma köprüsü unvanlarının da sahibi olması planlanıyor. Çanakkale Deniz Zaferi'nin 107'nci yıldönümü olan 18 Mart 2022 tarihinde açılışı yapılacak olan, 7,1 milyar Türk Lirası yatırım tutarında olduğu belirtilen köprü ile Çanakkale Boğazı'ndan geçiş süresi 6 dakikaya düşecek. Köprü ve otoyol bağlantıları bitirildiğinde Marmara bölgesi karayoluyla bir ring şeklinde erişilebilir olacak. Gebze-İzmir otoyolu ile de bağlantısı göz önünde bulundurulduğunda bütün Marmara ve Ege kesintisiz şekilde karayolu ile bağlanmış olacak. Lojistik ve karayolu taşımacılığına etki edecek olan projenin zamanla sanayi sektöründe de gelişmelere neden olacağı öngörülüyor.
2011'de inşasına ilişkin söylentilerin ortaya çıktığı köprü daha yapımı kesinleşmeden, Çanakkale ve bölgesinde tarladan konuta, imarlı arsalara kadar bütün gayrimenkullerin değerini artırdı. Köprüde sona yaklaşılan şu günlerde de değerlenmeler devam ediyor. TSKB Gayrimenkul Değerleme tarafından özel yapılan çalışmayla bölgedeki gelecek öngörüleri ve beklentiler masaya yatırıldı.
2017'de inşaatına başlanan mega proje 1915 Çanakkale Köprüsü'nin açılış tarihinin yaklaşmasıyla beraber bölgedeki metrekare birim fiyatlarındaki artış da sürüyor. Fiyatlarla ilgili çalışmayı hayata geçiren TSKB Gayrimenkul Değerleme A.Ş. Özel Projeler Departmanı Değerleme Uzmanı Nupel Buluttekin, köprünün ayaklarının bulunduğu Avrupa yakasının Gelibolu ilçesi ve Asya'nın Lapseki ilçelerinin etrafındaki tarla ve arsalarda , projenin duyurulmasından sonra yaklaşık iki kat oranında değer yükselişi yaşandığına dikkat çekti.
İKİ KAT ARTTI
1915 Çanakkale Köprüsü'ne bağlanması planlanan otoyolun geçiş lokasyonunda konumlanan Gelibolu ve Lapseki ilçe merkezlerinde bulunan taşınmazlara önemli oranda etki etti.
Gelibolu ve Lapseki ilçe merkezlerinde yer alan evlerin fiyatları değerlendirildiğinde da Lapseki ilçe merkezinde 2020'de 2 bin - 2 bin 650 TL/metrekare civarında olan değerler bu yıl şubat ayı itibarıyla 3 bin 500-5 bin 500 Türk Lirası/metrekare civarına yükselirken; aynı süreçte ev metrekare birim fiyatlarında yüzde 75-100 yükseliş kaydedildi. Köprünün Gelibolu tarafında ise ilçe merkezinde bulunan ev fiyatları 2020'de 2 bin 250-3 bin TL/metrekare civarındayken; Şubat 2022 itibarıyla 4 bin 750-5 bin 750 TL/metrekare seviyelerine kadar yükselerek yaklaşık iki kat oranında yükseliş olduğu belirlendi. Gelibolu ve Lapseki ilçe merkezlerindeki konut imarlı arsalara bakıldığında, 2020'de Gelibolu ilçe merkezinde birim metrekare fiyatları 1.000-1 bin 500 TL/metrekare civarındayken, 2022 yılı başında 1.800-3 bin 500 TL/metrekare seviyelerine kadar yükseldi. Nupel Buluttekin, arsaların lokasyonlarının otoyol ve denize ne kadar yakın ve uzak olduğuna göre daha çok yükseldiğinin altını çiziyor. Lapseki'nin merkezinde bulunan konut imarlı arsalarda da benzer bir durum yaşanıyor; 2020'de 1.000-1.700 TL/metrekare arasında değişiklik gösteren fiyatların Şubat 2022 itibarıyla 1.500-3.150 TL/metrekare seviyelerine yükseldiği belirlendi. İlçe merkezlerinde bulunan konut imarlı arsaların 2020 yılının son çeyreğine göre kıyaslandığında yaşanan 2 katlık artış ön plana çıkıyor.
Lapseki ilçe merkezine yaknlığıyla ön plana çıkan Gazi Süleymanpaşa Mahallesi'nde ise konut imarlı arsa fiyatları, 2020'de 1.300-1.600 TL/metrekare civarlarındayken, 2022'nin başında 2 bin 500-4 bin 500 TL/metrekare civarına kadar çıktı.
Buluttekin, konuyla ilgili değerlendirmesine "Belirtilen birim değer aralığı arsaların mahalle merkezinde olup olmama durumuna ve yüz ölçümüne göre değişiklik gösterirken geniş bir aralıkta pazarlanıyor. Mahallenin köprünün ayağına oldukça yakın konumlanması sebebiyle de 2020 yılı birim değerlerine kıyasla yaklaşık 2,5 kat artış olduğu görülüyor” şeklinde konuştu.
İMAR BEKLENTİSİ
Köprünün Gelibolu tarafında yer alan Kangırlı Mahallesi'nde konut imarlı arsaların 2020'de 300-500 TL/metrekare seviyesindeki birim satış fiyatlarının, 2022'de 450-750 TL/metrekare seviyesine yükseldiği belirlendi. Yine Gelibolu tarafında ykonumlanan Terzialan Mahallesi'nde 2020'de 145-165 TL/metrekare olan konut imarlı arsa fiyatlarının Şubat 2022 itibarıyla 200 350 TL/mmetrekare seviyelerine ulaştığı görüldü. Buluttekin, köprünün etkilediği bölgelerde yer alan ve henüz imara açılmamış bölgelere bakıldığındaysa tarla nitelikli gayrimenkullerin birim metrekare fiyatlarının, 2020'yle karşılaştırıldığında ortalama yüzde 60 oranında yükseliş kaydettiğine dikkat çekti.
Potansiyel arz eden alanlar olması gerekçesiyle 2017 yılında birim fiyatlarında ani artışların kaydedildiği Hacigelen ve Balcılar'daki tarlaların birim metrekare fiyatlarında bu 2022 Şubat itibarıyla diğer mahallelere oranla kaydedilen hareketlilik daha düşük oldu.
Köprünün açılışının yapılmasıyla beraber henüz imara açılmayan bölgelerde imar türü ve yapılaşma şartlarının belirlenmesi ve plan kapsamında hangi bölgelerin ön planda olacağının kesinleşmesi öngörülüyor. Hayata geçtiğinde İstanbul Boğazı'ndaki ağır transit trafik yükünün azalmasına imkan sunarak Batı Anadolu'daki batı-doğu aksı yoğunluğunu güney yönüne doğru dengeleyeceği öngörülen köprünün aynı zamanda Türkiye'nin batısında görülen otoyol entegrasyonu için de önemli bir role sahip. 1915 Çanakkale Köprüsü ve otoyol bağlantıları, 324 kilometre uzunluğundaki Kınalı-Tekirdağ Çanakkale- Savaştepe Otoyolu Projesi'nin önemli bir kısmını meydana getiriyor.
1915 Çanakkale Köprüsü ve köprüye ulaşıma imkan sunan otoyol hattı, Malkara'da yerleşim alanının güneyinden başlayarak Şarköy'ün batısını geççerek Gelibolu Yarımadası'na kadar geliyor. Gelibolu'nun kuzey tarafından ilerleyen otoyol, Avrupa'da Sütlüce köyü, Asya'da Lapseki'den geçiyor ve Asya yakasında Umurbey'e geliyor. Projenin Balıkesir'de Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolu ile bağlanarak Marmara ringini bitirmesi öngörülüyor.
1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı ile tespit edilen, İstanbul-Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir hattı boyunca devam edecek olan otoyol güzergahıyla hayata geçirilen köprü, bölgede gayrimenkul piyasasında etkilerini gösteren ilk unsur oldu.
ALTERNATİF GÜZERGAH
Avrupa'dan kara yolu kullanarak gelen tırlara ve araçlara alternatif bir geçiş güzergahı oluşturuluyor, özel köprü ayaklarının olduğu Lapseki ve Gelibolu ilk sırada olacak şekilde Çanakkale'de gayrimenkul sektöründe ciddi bir hareketlilik ve değer yükselişi kaydedildi. Hareketliliğin köprü temellerinin atıldığı 2017 yılında başladığına dikkat çeken Eva Gayrimenkul Değerleme İzmir Bölge Müdür Yardımcısı Bahar Şenyurdusev, o süreçte spekülatif bir ortam bulunuyorken köprü açılış tarihinin yakınlaşmasıyla beraber daha oturmuş değerlerin kaydedildiğine, alanda gayrimenkul sektörüne ilişkin değer artışının ve talebin sürdüğüne dikkat çekiyor. Şenyurdusev, "Çanakkale genelinde konut değerlerinde son bir yılda takribi yüzde 30-35'lik artış gerçekleşti. Lapseki ve Gelibolu'da yüzde 35-40 seviyesinde iken, turizm potansiyelinin de yüksek olduğu Ayvacık, Gökçeada ve Bozcaada'da konut değerlerinde yüzde 37 ile 50 civarinda artış gözleniyor. Bu artışlarda bölge gelişimi kadar konut stokunun talebi karşılayacak hizda gelişmemesinin de rolü var" açıklamasında bulundu.
Köprüyle beraber, İstanbul-Bursa-İzmir üçgeninde yer alan alanda, yatırımlarda yükseliş yaşanması öngörülüyor. Uzun vadede alana yapılacak yatırımların artmasıyla beraber bölge nüfusununda da yükseliş yaşanacağı ve buna bağlı şekilde de konut ve ticari gayrimenkul gelişimlerinin de yükseleceği tahmin ediliyor. Bölgede gelecek süreçte imara açılmayan alanların hızla imara açılması, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün İzmir Otoyolu'na bağlanması amacıyla gerekli olan ulaşım planlarının oluşturulmasıyla İzmir ve Kuzey Ege ile ulaşım bağlantılarına güç kazandırılması çalışmalarına da hız verilmesi öngörülüyor. Bunların yaşanması halinde sanayi, turizm ve konut sektöründeki hareketliliğin büyüme göstereceği , bu gelişimler kapsamında alana olan yatırımların şekil alacağı, talep ve değer yükselişinin süreceği de belirtiliyor.
YATIRIMLAR ARTACAK
Bursa-İstanbul-İzmir üçgeninde yer alan sanayi bölgeleri arasındaki bağlantıların kaliteli yollar aracılığıyla sağlanması durumunda, yeni sanayi yatırımları için harekete geçilmesi, özellikle Bursa, İstanbul, Gebze sanayi bölgelerindeki yoğunluğuna alternatif yeni sanayi alanlarının ortaya çıkması, Çanakkale, Biga ve Ezine'de bulunan sanayi alanlarına olan talebin yükselmesi öngörülüyor. Çünkü şu anda Bursa, Yalova gibi yerlerdeki arazi fiyatları sanayi yatırım fizibilitelere olumsuz etkide bulunabilecek kadar çok yükseldi.1915 Çanakkale Köprüsü, aslında son senelerde yapılan, önemi süre geçtikçe daha çok anlaşılacak olan bir proje ve Türkiye için oldukça önem arz eden stratejik altyapı yatırımlarından biri.
KAZANÇLI BÖLGE
Özellikle Lapseki ve Gelibolu'da büyük parsellerin yer almaması bölgedeki en büyük sorun çünkü 20 dönümü aşan birçok alan yatırımcılarca alınmış halde. Son 5 senedeki alımların yüzde 65'lik kısmının yatırım amacıyla yapıldığı belirlenirken; doğası ve İstanbul'a 4,5 saat mesafede konumlanması da yatırımların bu alanda yoğunlaşmasına imkan sunuyor. Dünyanın en uzun asma köprüsü olan 1915 Çanakkale Köprüsü de alanı ihya ediyor.
Çanakkale bölgesinin toprak yatırımı kapsamında Türkiye'nin yatırımcısına yüksek kazanç sunan alanlarından biri olduğunun altını çizen Gayrimenkul Uzmanı Hakan Erilkun, köprünün açılışından önce arsa arazi alımlarının perakende hızıyla gerçekleştiğine dikkat çekti.
Gelibolu yakasının büyük kısımın sit alanı ve şehitlik olması sebebiyle yatırım için ilk sırada Lapseki, sonra Çan ve Biga ön plana çıkıyor. Lapseki'deki dikkat çeken doğa, bakirlik ve köprüye hakim lokasyonu bu bölgenin cazip olmasına imkan sunuyor. Lapseki'de rayiç değerler büyük oranda değişse de bölgede fırsatlı noktalarda bir dönüm arazi vasfında toprak tutarı 40 bin Türk Lirası'ndan başlıyor. Lapseki'de en çok talep gösterilen alanlar ise köprüye 15 dakika uzaklıkta yer alan ve bölgenin en yeşil noktası olan Güreci, Alpagut, Çardak ve Mecidiye bölgeleri oluyor. Bu alanlarda dönüm fiyatları 55 bin Türk Lirası'ndan başlıyor, lokasyonuna göre 90 bin Türk Lirası'na kadar yükselebiliyor. Lapseki'de fiyatların en fazla olduğu noktalar köprünün yakınının da bulunan Suluca, Subaşı, İlyasköy, Şahinli oldu ve bu alanlarda bir dönüm arazinin fiyatının 180 bin Türk Lirası'na kadar yükseldiği belirtildi.
SANAYİ BÖLGELERİ
Ekonomist Dergisi'nden Levent Gökmen Demirciler'in haberine göre; Çan ve Biga da köprü manzarasının bulunmamasına karşın alandaki sanayinin bu iki noktada toplanması ve fiyatların Lapseki'ye göre çok daha uygun olması sebebiyle bu bölgelerde de yksek yoğunlukla karşılaşılıyor. Bu iki bölgenin bir diğer yükselişi özellikle organik tarıma elverişli büyük parsele sahip toprakların yer alıyor olması. Çan'da dönümü 10 bin Türk Lirası'na yatırım gerçekleştirilebiliyor. Bölgede en gözde alanlar termal suyun yer aldığı Bardakçılar, Hamdi Bey ve Yenice olarak gerçekleşti. Bu bölgelerde fırsatlı lokasyondaki arazilerde dönüm fiyatlarının 30 bin Türk lirası'ndan başladığı belirlendi. Yerleşim için yapılan yatırımlarda Kaz Dağları'na olan yakınlık önem arz ediyor. Hakan Erilkun, konuyla ilgii "Çanakkale gibi imara açılacak ve her karış toprağın büyük değer kazandığı noktalarda toprak yatırımı yaparken toprağın cinsinden konumuna, büyüklüğünden şekline kadar yüzlerce faktör etki eder. Bir başka ifade ile çok avantajlı görülen bir arazi aslında gelecekteki şekillenme ile ilgili detay bilgisi olmayan birinin hatalı öngörüsü ile beklenen getiriyi sağlayamayabilir. Bölgenin hakimi uzmanlara danışılmalı" açıklamalarını yaptı.
1915 Çanakkale Köprüsü, bölgeye olan talebi katladı!
1915 Çanakkale Köprüsü'nün açılış tarihi değişti!