Genel

Asansörlerde yüzde 2'lik iyileşme var!

Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi geçen haziran ayında, incelenen 11.048 asansörün %89’unun kusurlu olduğunu belirten tüyler ürpertici bir rapor açıklamıştı...

Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi geçen haziran ayında, incelenen 11.048 asansörün %89’unun kusurlu olduğunu belirten tüyler ürpertici bir rapor açıklamıştı. O rapordan 3 ay sonra ise Mecidiyeköy’deki rezidans inşaatında 10 kişinin ölümüyle sonuçlanan asansör faciası yaşandı. MMO, bunun üzerine tetkiklerini artırdı. Aralık ayı itibarıyla İstanbul’da 21.118 asansör incelenmiş oldu. Fakat sadece %2’lik iyileşme görüldü, asansörlerin %87’si yine kusurlu bulundu.


Mecidiyeköy’deki Ali Sami Yen Stadı’nın yerine yapılan rezidans inşaatında yük taşımak için kullanılan asansörün 32.kattan yere çakılmasıyla 10 işçinin hayatını kaybettiği kazanın üzerinden henüz 3.5 ay geçti. Türkiye tarihine “asansör faciası” diye geçen bu elim kaza yaşanmadan sadece 3 ay önce ise TMMOB Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi, denetledikleri asansörlerin %89’unun sakıncalı bulunduğunu açıklamış, biz de bu açıklamayı içeren raporu bu sayfada sizlerle paylaşmıştık.


PERİYODİK MUAYENE ZORUNLU


Makine Mühendisleri Odası, facianın ardından gelen kontrol taleplerini dikkate alarak çalışmalarını artırdı. Haziran ayında açıklanan raporda, 2012-2013 yılları arasında kontrol edilen asansör sayısı 11.048’di. Bu sayı 2014’ün son günlerini yaşadığımız aralık ayı itibarıyla 21.118’e yükseldi. Fakat tetkikler artsa da kusurlu bulunan asansör oranında kaydadeğer bir değişiklik görülmedi. Hazirandan sonra yapılan incelemeler dahil edildiğinde asansörlerin %87’sinin (15.044 asansör) kusurlu olduğu tespit edildi. MMO daha sonra 6074 asansöre eksiklik kontrolü yaptı fakat bu asansörlerin %26’sı kırmızı etiket alarak kusurlu sayıldı. Birçok apartman sakini işyeri sahibinin önemsemediği asansör bakımı aslında belli prosedürlere uyularak, yeterlilik belgesi olan kuruluşlara yaptırılması gereken profesyonel bir kontrol. MMO Asansör Kontrol Merkezi’nden Makine Mühendisi Hale Ataoğlu, uyulması gereken prosedürleri; “Asansörleri olan binaların Hizmet Yeterlilik Belgesi olan bir bakım firması ile senelik bakım sözleşmesi imzalaması ve aylık rutin bakımlarını yaptırması gerekiyor. Ayrıca rutin bakımların dışında senede bir kez asansör periyodik muayenesini yaptırmak zorundalar. Periyodik muayene yönetmelik gereği bir zorunluluktur ve binanın bulunduğu belediyenin protokol imzaladığı A Tipi Muayane kuruluşuna başvurularak yaptırılmalıdır” diyerek açıklıyor.


96’DAN ÖNCEKİLER DAHA TEHLİKELİ


Şehirde yeni yapılan inşaatlardaki asansörlerin ise yapıldığı yıl itibarıyla bağlı bulunduğu standartlara uygun olması gerekiyor. Yani önceden yapılmış bir asansörün yeni belirlenen standartlara uyma zorunluluğu yok. Ataoğlu; “İstanbul’daki mevcut asansörlerin çoğu 1996 yılı öncesinde yapılmış. TS 863 standartına giren bu asansörlerde iç kapı zorunluluğu yoktur. İç kapının ekstra güvenlik tedbiri olduğunu düşünürsek eski asansörlerin, yeni standartlara uygun yapılan, bakım ve muayeneleri eksiksiz yapılanlardan daha tehlikeli olduğunu söyleyebiliriz” diyor.


MMO’nun yaptığı denetimlerde rastlanan sorunlar:


Hizmet Yeri Yeterlilik Belgesi olmayan firmaların bakım yaptığı ve binalarla sözleşme yaptıkları, Asansör fren tertibatının ( paraşüt sisteminin) kabinin çalışma hızına uygun seçilmemiş olduğu, 


Mevcut fren tertibatının çalışır olmaması, 


Fren tertibatının sökülmüş olması,


Elektrik tesisatında 30mA kaçak akım rölesinin kullanılmaması ( 30mA insanın can güvenliği açısından sınır değerdir),


Halat Bağlantılarının standartlara uygun yapılmamış olması, 


Aşırı yük sisteminin olmaması ya da uygun ayarlanmamış olması.


‘Tüm belediyelerle görüştük


MMO Asansör Kontrol Merkezi olarak konusunda akredite olmuş mühendisler tarafından 2012 yılından beri Türkiye genelinde kontroller gerçekleştiriyoruz. Ayrıca tüm belediyelerle işbirliği içersinde her türlü bilgilendirme çalışmalarını ücretsiz olarak gerçekleştiriyoruz ve eğitim veriyoruz. Asansör konusunda bütün belediyeler ile görüştük. Apartman ve site yöneticilerine yönelik bilgilendirme toplantıları yaptık ve protokol imzalanan belediyelerde binalara broşür ve bilgilendirme yazıları gönderdik.


Ücretsiz bilgilendirme


“Denetim süreci insan can ve mal güvenliği açısından çok önemli. Asansörlere yapılan ilk kontroller sonrasında çıkan eksiklerin giderilmesi sürecinin uzun, masraflı olması binaları zor durumda bırakıyor. Özellikle teknik konularda kandırılma korkuları yüzünden insanlar zor durumda kalıyor. Bu süreçte öncelikle kamu yararını düşünen ve kar amacı gütmeyen bir kurum olan Makine Mühendisleri Odası her türlü bilgilendirme faaliyetini ücretsiz gerçekleştiriyor.”


Habertürk