Genel

Marmaray’da geri sayım başladı!

Asrın projesi olarak nitelendirilen Marmaray’da geri sayım başladı. Projenin açılış tarihinin gecikmesine sebep olan inşaat sahalarındaki arkeolojik kazı çalışmaları tamamlandı.

Tünel çalışmaları bitirildi. İstasyon inşaatları son aşamaya geldi. Asya’yı deniz altından Avrupa kıtasına bağlayan batırma tüplerde ve diğer tünellerde raylar döşendi. İthal edilen 315 tren Haydarpaşa ve Edirne’de bekletiliyor. Önümüzdeki yaz başında deneme seferlerine başlanacak Marmaray’ın açılış töreni Cumhuriyetin kuruluşunun 90. yıl dönümü olan 29 Ekim 2013 tarihinde gerçekleştirilecek. Temeli 9 Mayıs 2004’te Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından atılan Marmaray projesinde artık son aşamaya gelindi. Marmaray bittiğinde entegre olacağı metro sistemleri ile birlikte İstanbul’un çehresini de değiştirecek. Gelişmiş ülkelerdeki raylı sistem oranı yüzde 30’ların üzerinde iken İstanbul için bu oran henüz yüzde 6’lar civarında. Marmaray ve entegre olacağı diğer metro çalışmaları bittiğinde İstanbul’daki oranın da yüzde 28’lere çıkarılması hedefleniyor. 


Açılış 29 Ekim 2013’te 


2004 yılında Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından temeli atılan Marmaray projesinde son aşamaya gelindi. Arkeolojik kazılar nedeniyle 3 yıl geciken Marmaray’ın açılışı Cumhuriyetin 90. yıl dönümü olan 29 Ekim 2013’te gerçekleştirilecek. 


Günde 1 milyon yolcu


Proje başlangıcında bitiş tarihi olarak 2008’in sonu belirlenmiş, ilk test sürüşünün ise 28 Nisan 2009’da yapılması planlanmıştı. Ancak çalışma alanlarında ortaya çıkan tarihî bulgular üzerine yapılan arkeolojik kazı çalışmaları sebebiyle bitiş tarihi de gecikti. 2012 itibariyle arkeolojik kazı çalışmaları tamamlandı. DLH Marmaray Bölge Müdürü Haluk İbrahim Özmen’in verdiği bilgilere göre İstanbulluların büyük umutlarla beklediği açılış tarihi de netleşmiş durumunda. Resmi açılış Cumhuriyetin kuruluşunun 90. yıldönümü olan 29 Ekim 2013’te gerçekleştirilecek.

 

Dünyadaki en büyük ulaşım altyapı projelerinden biri olan Marmaray 76 km’lik bir uzunluğa sahip. DLH Marmaray Bölge Müdürü Haluk İbrahim Özmen ilk hedefin günde bir milyon yolcu olduğunu söyledi. Özmen, “Talep olması halinde bu rakam 1 buçuk, hatta 1 milyon 750 bine çıkabilecek.” İfadelerini kullanıyor. Mesai başlangıcı ve paydos gibi yoğun saatlerde sefer aralıkları 2 dakikaya inebilecek. 


Üç dev istasyon


Marmaray projesi güzergahında toplam 39 istasyon yer alacak. Bunlardan üçü yer altında. Üsküdar istasyonu 225 metre uzunluğu, 75 metre genişliği ve 30 metre derinliği ile aynı zamanda dünyadaki en büyük istasyonlardan biri. Proje başlangıcında yer altı istasyonunun üzerindeki alanın alışveriş merkezi olarak inşa edilmesi planlanmıştı. Ancak İstanbul Büyükşehir Belediyesinin başlattığı Üsküdar-Çekmeköy metro inşaatı nedeniyle istasyon planı da revize edildi. Yeni düzene göre Marmaray istasyonunun üzerinde metro istasyonu yer alacak. Alışveriş ve yaşam alanı için de bazı bölgeler yer alacak. Marmaray’ın Avrupa yakasına çıkış noktası olan Sirkeci istasyonu ise yüzeyden yaklaşık atmış metre derinlikte. 


Yenikapı bölgesinin Cerrahpaşa tarafındaki kısmı aynı zamanda arkeolojik park olarak düzenlenecek. Ayrıca bir müze inşası planlanıyor bu istasyonda. Marmaray’ın proje alanında çıkan batık gemiler bu müzede sergilenecek. 


Yenikapı en büyük transfer merkezi olacak


Deniz ulaşımı açısından zaten önemli bir merkez konumundaki Yenikapı, 4 farklı hattan gelen ulaşım sisteminin burada birbirine entegre olmasıyla birkaç yıl içinde çok büyük bir transfer merkezi haline gelecek. 


Hafif metro uzatılıyor


Marmaray’ın tamamlanması ve devam eden metro projelerinin bitirilmesi ile birlikte önümüzdeki 3-4 yıl içinde Yenikapı İstanbul’un adeta ana istasyonu haline gelecek. Marmaray Bölge Müdürü H. İbrahim Özmen Yenikapı’nın İstanbul ulaşımında geleceği yeni konumu şöyle anlatıyor: “Yenikapı bölgesi İstanbul’un aslında en büyük transfer merkezi haline geliyor. Orada 4 farklı hatta gelen ulaşım sistemi birbirine entegre oluyor. Bunlardan bir tanesi Marmaray biliyorsunuz. Marmaray’a entegre olan Taksim-Levent hattı Yenikapı’ya kadar geliyor. Hemen Marmaray’ın istasyonu başında Büyükşehir Belediyesinin istasyon inşaatı sürüyor. Bunun yanında Vatan Caddesindeki hafif metro yine Yenikapı’ya kadar uzatılıyor. O da bitmek üzere. Bunun yanı sıra Büyükşehir’in tasarladığı Beylükdüzü-Bakırköy-Yenikapı hattı proje aşamasında. Deniz ulaşımı açısından zaten önemli bir merkez konumunda. Dolayısıyla önümüzdeki birkaç yıl içinde Yenikapı çok büyük bir transfer merkezi haline gelecek.”


Melih Duvaklı/Türkiye Gazetesi