Genel

Ataşehir'in 3 etap halinde planlanması için onay alındı!

İstanbul Finans Merkezi projesiyle dikkatleri bir kez daha üzerine toplayan Ataşehir, bugünlerde oldukça hareketli günlerden geçiyor. Yaklaşık yüzde 80'inde plansız yapılaşmanın olduğu Ataşehir'in üç etap halinde planlanması için onay alındı

25 kilometrekarelik ilçenin 20 kilometrekaresinde dönüşüm başlatılması an meselesi görünüyor.

Ataşehir, çok eski tarihe sahip değil. Bölgede yerleşimin ağırlık kazanmaya başlaması 1980"li yılların ikinci yarısında başlayan 'Doğu Ataşehir' projesiyle oldu. Bu proje 1996 yılında İstanbul"da yapılan Habitat projesi kapsamında ödül alınca Ataşehir dikkat çekmeye başladı. Ve acil adımlarla yerleşim yeri arayışında olan İstanbul'un yeni cazibe merkezine dönüştü. Bölgede birbiri ardına gerçekleşen projeler ve ardından İstanbul Finans Merkezi'nin kurulacak , o dönemlere kadar site yaşamına soğuk bakan halkın bakışını değiştirdi: Rahatlık, güvenilir bir yaşam, lüks ve üstelik deprem tehditi altındaki İstanbul'da dayanıklı yapılar. Yeterli sosyal alt yapıya sahip, depreme karşı güvenli ve lüks yapılarda oturmak, bu bölgede oturan insanlara prestij kazandırmaya başladı. Ataşehir"in konumu da bu projeleri destekleyen önemli bir etken oldu. Yani, hem Ataşehir yaratıldı hem de site yaşamı adım adım örüldü.

Bu haberde adım adım Ataşehir'in nasıl Ataşehir olduğu anlatılacak. Ama, öncelikle geleceği için yapılan planlamalar anlatılarak...

Üç ETAP HALİNDE PLANLANDI

Ataşehir'in geleceğini birinci elden tasarlayan isim olan Belediye Başkanı Battal İlgezdi, gelecek planlamalarını anlatan isim oldu. Başkan, ilçenin geleceğini belirlemek için öncelikle her bölgenin kendine has sorunlarını çözmek yönünde bir strateji belirlediklerini vurgulayarak, ana hedeflerini şu sözlerle anlattı: 'Ataşehir'de bazı alanlarda bulunan niteliksiz, sağlıksız konut bölgelerinin sağlıklı hale getirilmesi yönünde çalışmalar yaparak tüm Ataşehir'i, İstanbul'un çağdaş ve yaşanabilir konut bölgeleriyle birlikte geliştirmek istiyoruz.'

Ataşehir'in üç etap halinde planlanması için onay aldıklarını belirten İlgezdi'nin bu yöndeki en önemli projelerinden biri, 'Ataşehir Stratejik Mekansal Planı.' Bu ana plana bağlı pek çok proje var. Ama, her şey 25 kilometrekarelik ilçenin yüzde 80'inde yeni planlamalar yapmak yönünde: 'İlçenin yüzde 80'lik bölümünün neredeyse tamamı, plansız yapılaşmış. Bina kalitesi de iyi değil. Bu da acilen dönüşüme ihtiyaç olduğunu gösteriyor. Bu doğrultuda yeni yatırımcılara her türlü desteği veriyoruz. Ataşehir"in beyazı ve siyahı var, grisi yok.'

şžAHIS ARAZİLERİNE Üç KAT DOĞRU DEĞİL

Belediye Başkanı İlgezdi'nin diğer planlamalarına gelince... İlgezdi, öncelikle Ataşehir"in tarihi dokuya sahip olmamasını bu noktada önemli bir avantaj olarak görüyor. Hemen ardından da mülkiyetlerin özel olmasının bu bölgeye özel planların uygulanmasını zorunlu kıldığını söylüyor ve ilçenin yüzde 80'i için gelecekte ipucu olacak şu açıklamayı yapıyor: 'Kamu arazilerine 2-2.5 emsal verilirken, hemen bitişiğindeki şahıs arazilerine sadece üç katlık imar verilmesi vicdanen doğru değil. Bu mahallelerimize de benzeri planların yapılması ve bugün uygulanan projelerin benzerlerinin uygulanmasıyla Ataşehir, tamamen modern yapılardan oluşan sosyal altyapısı olan çağdaş bir kent olacak.'

İlgezdi'nin bir diğer gelecek öngörüsü de ilçenin gelecekte nasıl bir çevreye sahip olacağını ortaya koyuyor. Küçük oto sanayisi dışında Ataşehir'de sanayi olmadığını, dahası olmaması gerektiğinin altını çizen İlgezdi,   işte bu nedenle hiçbir noktada yeşilin imara açılmasına izin vermediklerini söylüyor ve ekliyor: 'Her boş kamu arazisini park olarak düzenliyoruz. Altı ayda 12 parkın yapımını tamamladık. Enerjisinin bir kısmını kendi üretecek, arıtmasını kendi yapacak beş yıldız kalitesinde belediye binasını başlattık. Ancak yüzde 20"si kent olan, hiçbir sosyal alt yapısı olmayan bu ilçeyi Türkiye"nin en gözde ilçesi yapma kararlılığındayız.'

BİR YANDA KULELER, DİĞER YANDA...

Bir yanda birbiriyle yarışırcasına yükselen kuleler var. Bir yanda ise deprem açısından riskli, görüntü ve imaj kirliliğine neden olan ve sağlıksız kentsel yaşam şartlarının devam ettiği bölgeler...Bu bölgeleri rehabilite etmek için belediyenin fikri ise hangi projenin hangi alanda yapılacağına birlikte karar vermek. Elbette bu projelere karar verirken finans ve insan kaynakları çerçevesinde testler yapacaklarını ve kamu kaynaklarının kullanımında verimli davranacaklarını belirten İlgezdi, zamanında ve doğru yatırımlara öncelik vermek niyetinde olduklarını dile getiriyor. TOKİ tarafından bölgede yapılan yatırımları önemseyen Ataşehir Belediyesi, bu çerçevede bölgedeki yatırımların kendi vizyonlarına uygun olması şartı ile destekleyebileceğini düşünüyor.

GELECEGİ İçİN BEşž İPUCU

- Ataşehir'in üç etap halinde planlanması için onay alındı
- En önemli projelerden biri 'Ataşehir Stratejik Mekansal Planı'
- İlçenin neredeyse yüzde 80'i plansız. Yeni planlamalarda bu alanlar projelendiriliyor
- Belediye Başkanı İlgezdi, özel mülkiyete üç katlık imar izni verilmesini doğru bulmuyor. Bu, imar planlamalarında dönüşüm olabileceği mesajını veriyor.
- Ataşehir'in geleceğinde sanayi yapıları yer almayacak.

ATAşžEHİR, NASIL ATAşžEHİR OLDU

1) BEşž İLçEDEN SINIR ALDI 2009'DA BAĞIMSIZ OLDU

Ataşehir; Kadıköy, Ümraniye, Sancaktepe ve Üsküdar ilçelerinden ayrılan mahallelerden oluşturulan yeni bir ilçe. Toplam 17 mahalleye ve yaklaşık 351 bin nüfusa sahip. İlçenin çevresini ise kuzeyde TEM yolu, güneyde ise E-5 yolu sarıyor. Kısa süre öncesine kadar Türkiye"nin en önemli ilçelerinden birisi olan Kadıköy"ün sınırları içinde olan Ataşehir, 29 Mart 2009 tarihinde yapılan bağımsızlığını ilan etti. Boğaziçi Köprüsü'ne, E-5 Ankara yoluna, Kadıköy İskelesi ve Haydarpaşa"ya yakınlığı, daha sonra yapılan TEM ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü"ne olan direk bağlantısı ilçenin ulaşımını kolaylaştıran en önemli unsur oldu. Sabiha Gökçen Havaalanı"nın yapılması, yakın ve ulaşımının kolay olması cazibeyi daha da arttırdı. Bu kolaylıklar kısa süre içinde Ataşehir"de yer alan projelerin lokasyon değerini belirleyen en önemli satırbaşı haline geldi.

Toplam nüfusun ekonomik seviyesine bakıldığında yüzde 50'lik bölümün düşük, yüzde 30'unun orta ve yüzde 20'sinin de üst gelir guruba dahil olduğu gözden kaçmıyor. çeşitli bölgelerden, farklı kentsel dokulardan ve farklı toplumsal kesimlerin yapı taşlarını oluşturduğu bu ilçeyi aslında küçük bir İstanbul olarak nitelendirmek mümkün.  
 
2) MARKALAşžMADA SOMUT ADIM; FİNANS MERKEZİ

Ataşehir"i cazibe merkezi haline getiren unsurlar sadece ulaşım kolaylığı ya da site yaşamının yeni bir yerleşim modeli olarak sunulması değil elbette. Bu bölgede boş alanlarının bulunması, özel planlanması, yapılaşmanın yüksek verilmesi ve mülkiyetinin kamuya ait olması binlerce konutu içeren projelerin gerçekleşmesine yardımcı oldu.Ve, prestij projeler birbirini izledi.   Halen inşaatı devam Varyap Meridian projesi, bunlardan biri. Proje,   dünyanın en önemli mimari ödüllerinden birisini aldı. 150 bin kişilik istihdam ve yıllık 20 milyar dolarlık ekonomik değer yaratacağı tahmin edilen İstanbul Finans Merkezi'nin bu bölgeye yapılacak olması, kamu bankalarının merkezlerinin buraya taşınma hazırlıklarını sürdürmeleri, Ataşehir"i markalaştırırken bakış açılarını da yönlendirir oldu.

Eskiden Ataşehir sınırlarında yapılan inşaatların tanıtım ve reklamları için başka ilçelerin isimleri ile anılırken artık çevre ilçelerde gerçekleştirilen projeler, sadece Ataşehir"i görmekle kendilerini bu ilçeyle özdeşleştiriyor. Ancak, bugün aynı bölgeye çok yakın site niteliğinde olmayan aynı fiziki özellikteki konutlarla bu bölgede satılan daireler arasında çok ciddi fiyat farkları olduğunu da belirtmek gerekiyor.

3) OFİS VE AVM'LERDE YENİ DÖNEM

Ataşehir"in nasıl bir ilçe olduğu sorusunu Belediye Başkanı Battal İlgezdi, tüm bu süreçlerin sonucunda Ataşehir"in, İstanbullu için konut açısından önemli bir bölge haline geldiğini söylüyor. Ciddi bir emlak arama portalının verilerine göre İstanbul"da konut satın almak isteyenlerin yüzde 3.5"inin, kiralık arayanların da yüzde 4.5"inin tercihi, Ataşehir. Ticaret merkezleri ve AVM"lere bakıldığında ise gelişmekte olan bir bölge olduğu için satın alma paritesi oldukça yüksek. şžimdilik Ataşehir"de 3 hizmet veren, 1"de inşaası devam eden AVM bulunuyor. Genel anlamda bölgedeki AVM'lere bakıldığında ise lokasyon olarak daha çok E-5 koridoru tercih ediliyor. Bu arada İstanbul Finans Merkezi'nin ofis sektörüne ivme kazandırması beklentiler arasında.