Sektörel

Atatürk Havalimanı 06-24 pisti 30 Haziran'da açılacak

Onarım ve uzatma çalışmaları yapılan Atatürk Havalimanındaki 06-24 pisti, 30 Haziranda hava trafiğine yenidenaçılacak

Ulaştırma Bakanlığı Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, Airport Otel'de düzenlediği basın toplantısında, Atatürk Havalimanındaki 2300 metre uzunluğunda ve 60 metre genişliğindeki 06-24 pistinin onarım ve pist uzatma çalışmalarında sona yaklaşıldığını belirterek, "Atatürk Havalimanı 06-24 pisti, 30 Haziran 2010 tarihinde saat 09.00'da hava trafiğine açılacak" dedi.

Pistin, onarım ve pist uzatma çalışmaları nedeniyle 8 Mart 2010 tarihinde hava trafiğine kapatıldığını hatırlatan Birdal, pistin hava trafiğine kapalı olduğu dönemde de Atatürk Havalimanının uçak ve yolcu trafiğinde artış olduğunu, bu dönemde de taahhüt ettikleri saatte 40 iniş-kalkışın üzerine çıkıldığını söyledi.

Birdal, 06-24 pistinin çağdaş standartlarda bakım ve onarımlarının yapılması ve pistin uzatılması işi projesinin 7 Ağustos 2009 tarihinde başlayıp 15 Şubat 2011 tarihinde bitirilmesinin planlandığını ifade ederek, "Biz, pist
kapatıldığında '06-24 pisti 1 Temmuz 2010 tarihinde havacılığın hizmetine verilecek' diye söz vermiştik. Onu bugün revize ediyoruz, 1 Temmuz değil, 30 Haziran sabah saat 09.00 itibariyle pistimiz hava trafiğine açılacaktır" diye konuştu. Kötü hava şartlarına rağmen pistin süresinden önce bitirildiğine dikkati çeken Birdal, pistin yapımında emeği geçenlere teşekkür etti.

Orhan Birdal, Atatürk Havalimanı 06-24 pistinin yenilenmesine neden ihtiyaç duyulduğunu da şöyle anlattı:
"Pist, 2300 metre olduğu için kısaydı. Bunun için uzatılması gerekiyordu. Pist 300 metre uzatılarak 2600 metre oldu. Pist, kötü hava şartlarında yetersiz kalıyordu. Pistin orta kısmının pist başına göre 6 metre daha düşük seviyede olması nedeniyle iniş emniyetini tehdit ettiği konusunda yakınmalar vardı. Mevcut beton kaplama çok yıpranmış ve frenleme için gereken sürtünmeyi sağlayacak yüzey dokusunu kaybetmeye yüz tutmuştu. Ağır trafik yükü altında düzgün satıh özelliğini yitirmişti. Yer yer uçuş güvenliğini tehdit edecek deformasyonlar görülüyordu. Bunlar, pistin yenilenmesi için yeterli gerekçelerdi."

-ÜÇ AŞAMALI ÇALIŞMA-
Orhan Birdal, pist inşaatının üç aşamada tamamlandığını ifade ederek, ilk aşamada Atatürk Havalimanı Florya yolunun ötelenerek eski yolun havalimanı sınırları içine dahil edildiğini ve havalimanı kavşağının yeniden yapıldığını söyledi.

İnşaatın ikinci aşamasında havalimanı içerisine dahil edilen bölgedeki 25 metreyi bulan kot farkının kaya dolgu malzemesi ile doldurulduğunu kaydeden Birdal, bunun için 6,5 ton kaya dolgu malzemesinin, 5 ayda 300 bin kamyon seferiyle taşındığını bildirdi. Birdal, üçüncü aşamada ise pistin 8 Martta trafiğe kapatılarak tamamen
yenilendiğini söyledi.

-PİSTE YAPILANLAR VE İLKLER-
Birdal, pist onarım ve uzatılma işlemleri sırasında mevcut pistin beton düzeyinin özel giyotin makinesiyle çatlatılarak sıkıştırıldığını, pistin ortasındaki çukur bölgenin kırma taş dolgu malzemesiyle doldurulduğunu, kapalı ve açık drenaj sistemleri yapıldığını, CAT 3 sisteminin altyapısının hazırlandığını, 5 adet yüksek sürat taksi yolu yapılarak, bağlantı taksi yollarının sayısının ikiden üçe çıkarıldığını kaydetti.

Pist uzatma çalışmaları sırasında bazı ilklere de imza atıldığını vurgulayan Birdal, ilk kez beton üzerine güvenli bir şekilde asfalt kaplama yapılmasına imkan sağlayan çatlak önleme tabakası yapıldığını, pistte aşınma
tabakası olarak ilk kez taşmastik asfalt kullanıldığını kaydetti. Taşmastik asfaltın gözenekli ve pürüzlü yapısı sayesinde sürtünme katsayısını artırarak frenleme mesafesini kısalttığına dikkat çeken Birdal, bu malzemenin yağışlı havalarda su yastığı oluşmasını da önlediğini söyledi.

Birdal, ilk kez cam elyaftan asfalt güçlendirme yapıldığını, CAT 2 standartlarındaki aydınlatma sisteminin CAT 3'e çevrilerek yönlendirme sistemi uygulandığını, asfalt yapımında ve beton kırımında özel sistem uygulandığını
bildirdi.

-SORULAR-
Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Orhan Birdal, yeni pistin yanındaki askeri meydan ve koruganlarla ilgili ne gibi işlemler yapılacağının sorulması üzerine, bu bölgede yapılacak projenin belirlendiğini ifade ederek,
"Çalışmalarda şu anda protokol aşamasına geldik. Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile sürekli bir işbirliği içerisindeyiz. Ulaştırma Bakanlığı, Milli Savunma Bakanlığı ve Hava Kuvvetleri Komutanlığı ile kuruluşumuz arasında bir protokol yapılacak" dedi. Birdal, protokolün imzalanmasının ardından bu bölgenin sivil tesislere
ekleneceğini kaydetti.

Orhan Birdal, kısa pistin açılmasıyla Ataköy'de gürültünün artıp artmayacağı ve pistin iniş mi, kalkış amaçlı mı kullanılacağına ilişkin soru üzerine, pistin Ataköy halkının yaşantısını tehlikeye sokmayacak şekilde inşa
edildiğini, gürültünün kaçınılmaz olduğunu, ancak gürültü azaltıcı yöntemlerin uygulamaya sokulacağını belirtti.

Gürültü ölçüm sistemlerinin kurulmaya başlandığını kaydeden Birdal,gürültü limitlerini aşan şirketlerin uyarılarak,  ihtara uyulmaması durumunda bu şirketlerin uçaklarının havalimanına gelişlerin engelleneceğini söyledi. Birdal, pistin iniş-kalkış için kullanılması durumuna rüzgara göre karar verildiğini de kaydetti.

Pistin yapımının hava trafiğine ne gibi katkıda bulunacağı da sorulan Birdal, taksi yollarının yenilenen pistte üçten beşe çıkarıldığını hatırlatarak, uçakların pisti daha hızlı terk edeceğini, bunun da iniş ve kalkış sayısını
artıracağını belirtti. Birdal, "1 Temmuzdan sonra Atatürk Havalimanının kapasitesi yüzde 10 artarak saatte 40 olan uçak iniş-kalkış sayısı 44-45'e çıkacak" dedi. Piste A380 uçaklarının inip inemeyeceğinin sorulması üzerine Birdal, "İnebilir, ama kalkması problemli olur. Bunun için en az 3750 metrelik pist gerekir" dedi.

-"50 MİLYON YOLCUYA HİZMET EDEBİLİR"-
Orhan Birdal, başka bir soru üzerine de pistin onarım ve uzatma işinin toplam maliyetinin 210 milyon TL olduğunu bildirdi. Birdal, rötarların azalıp azalmayacağına ilişkin bir soru üzerine de amaçlarının rötarları sıfıra indirmek olduğunu belirterek, rötarların azaltılmasının havacılık sektöründeki tüm aktörlerin ortak çalışmasına bağlı olduğunu söyledi.

Başka bir soru üzerine pistin "sabıkalı" olarak nitelenmesine katılmadığını ifade eden Birdal, pistte bundan sonra kazaların olup olmayacağına ilişkin öngörüde bulunulamayacağını kaydetti. Birdal, "Biz pistimizi dünya standartlarında yapmak ve işletmek üzere faaliyet gösteriyoruz" dedi.

Orhan Birdal, pistin uzatılması ve hızlı çıkış taksi yollarının sayısının artırılmasının hava trafiği açısından bir avantaj olacağını vurgulayarak, "Atatürk Havalimanı şu anki hali ve ileride yapılacak iyileştirmelerle beraber
yılda 50 milyonun üzerinde yolcuya rahatlıkla hizmet verecek imkan ve kapasiteye sahip. Önemli olan bu trafiğin günün 24 saatine yayılmasıdır" dedi.

Orhan Birdal ve basın mensupları, toplantının ardından 06-24 pistine giderek pisti gezdi ve pistte su birikmesini önleyen sistemi yerinde test etti.
AA

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Kısa pist uzatıldı, uçak kuyrukları sona eriyor  
 
Atatürk Havalimanı'ndaki, 'bakım-onarım ve uzatma çalışmaları' son aşamaya gelen '06-24 pisti' (kısa pist), 30 Haziran'da hava trafiğine açılıyor. 
 
210 milyon liraya mal olan pistin devreye girmesi ve yapılacak bazı düzenlemelerle havalimanındaki yolcu kapasitesi kademeli olarak 50 milyona ulaşacak.

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü'nce, bakım-onarım ve uzatma işlemleri nedeniyle 8 Mart'ta kapatılan 06-24 pisti, 30 Haziran Çarşamba günü saat 09.00'da hizmete girecek. Çalışmalarla ilgili bilgi veren DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, tamamen yenilenerek dolgu malzemeleriyle güçlendirilen pistin, 2 bin 300 metreden 2 bin 600 metreye çıkarıldığını söyledi. Uçakların iniş sonrası pisti daha hızlı terk etmesini sağlayacak taksi yol sayısının 3'ten 5'e çıkarıldığını ifade ederek, uygulamanın saatlik 40 olan uçak iniş-kalkış kapasitesini 45'e çıkaracağını bildirdi. Birdal, diğer pistlere de ilave taksi yollarının yapılacağına dikkat çekerek, "Kısa pist ile diğer pistlerde yapılacak iyileştirmelerin yanı sıra, uçak park sahalarının artırılmasıyla havalimanı kapasitesi azami ölçüye çıkarılacak. Böylece yıllık yolcu kapasitesi 50 milyonu aşacak." dedi.

Birdal, özellikle havayolu şirketlerinin ciddi sıkıntı yaşadığı slot (uçuş izni) konusunda da yeni bir çalışma yürüttüklerini dile getirerek, kısa süre sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden (SHGM) DHMİ'ye geçecek Slot Koordinasyon Merkezi'nin havalimanlarındaki uçuş trafiğini daha da rahatlatacak faaliyette bulunacağını söyledi.

Genel Müdür Birdal, 16 yılda 14 kaza yaşanan kısa piste 'sabıkalı' denmesinin yanlış olduğunu belirterek, buradaki suçun pilotlarda aranması gerektiğini söyledi. Uzatılan pistin, eski haliyle dahi uluslararası standartlarda hizmet sunduğuna dikkat çeken Birdal, kazaların genellikle piste geç teker koyan pilotaj hatalarından kaynaklandığını bildirdi.

Orhan Birdal, Avrupa yakasında yapılması planlanan 3. havalimanı ile ilgili çarpıcı açıklamalarda bulundu. 3. havalimanının yeri konusunda henüz net bir karar alınmadığını anlatan Birdal, bu büyük proje öncesinde İstanbul'daki uçak ve yolcu trafiğini rahatlatmaya yönelik diğer alternatiflerin değerlendirildiğini söyledi. Bu kapsamda Çorlu Havaalanı'nın, İstanbul'daki Atatürk ve Sabiha Gökçen havalimanları ile entegrasyonunun da, 'en kısa ve en pratik çözüm' şeklinde değerlendirildiğini belirten Birdal, bu konuda ciddi çalışma yürütüldüğünü bildirdi.
Zaman/Mustafa Gün

Atatürk Havalimanı 201 milyon TL pist yatırımıyla kapasitesini yüzde 10 artırdı

Yıllardır kısa ve kazalara sebep olduğu öne sürülen Atatürk Havalimanı'nın ikinci pisti 210 milyon TL'lik yatırımla 300 metre uzatıldı. 30 Haziran'da devreye girecek olan yeni pist sayesinde saatte 40 uçak inebilen havalimanının kapasitesi yüzde 10 artırak 44-45 uçağa çıkacak

Devlet Hava Meydanları İşletmeleri (DHMİ) Genel Müdürü Orhan Birdal, yaklaşık 10 aydır yapımı süren Atatürk Havalimanı 06/24 pistinin uzatma çalışmasının son aşamaya geldiğini ve 30 Haziran'da hava trafiğine açılacağını söyledi. Birdal 06/24 pistinin devreye girmesiyle uçak iniş kapasitesinin temmuz ayı itibarıyla yüzde 10 civarında artacağı bilgisi verip, "06/24 pistini uzatma ve yenileme çalışmaları sırasında verdiğimiz sözü tuttuk ve saatte 40 olan uçak inme kapasitemizi koruduk. Şimdi pistin devreye girmesiyle temmuz ayından itibaren Atatürk Havalimanı'nın kapasitesini yüzde 10 civarında artırarak saatte 44-45 uçak seviyesine çıkartacağız" dedi.

Maliyet 210 milyon TL
06/24 pistinin yapım çalışmalarına 7 Ağustos 2009 tarihinde başladıklarını söyleyen Orhan Birdal, bu tarihte 15 Şubat 2011 tarihinde projenin tamamlanacağı sözü verdiklerini hatırlattı. Geçtiğimiz aylarda bu tarihi 10 Temmuz 2010'a geri çektiklerini söyleyen Birdal, yüklenici firmaların hızlı çalışmaları sonunda şimdi bu tarihi de 30 Haziran 2010 saat 9'a çektiklerini söyledi. Birdal, "30 Haziran saat 09.00'da pistimiz hava trafiğine açılacak" dedi.
Yaklaşık 10 ay süren ve 1200 kişinin çalıştığı projenin maliyetine ilişkin yöneltilen bir soru üzerine de "06/24 pistinin yenileme ve uzatma çalışmasının tamamı 210 milyon TL'ye mal olacak. Mevcut 2300 metre olan pist uzunluğu 2600 metreye çıkartıldı. Ayrıca daha çok uçağın inmesini sağlayacak düzenlemeler de yapıldı" yanıtı verdi.

Pist neden yenilendi?
Atatürk Havalimanı'nın Türkiye'deki hava trafiğinin yüzde 35'ini karşıladığını ve bu yüzden yenileme ve kapasite artırımının zorunlu olduğunu hatırlatan Orhan Birdal, 06/24 pistinin Atatürk Havalimanı'nın kurulduğu 1953 yılından bu yana hizmet veren en eski pist olduğunu da vurguladı. Orhan Birdal pistin neden yenilenmesi gerektiğini ise şu sözlerle şöyle özetledi:
"Pist kötü hava şartlarında yetersizdi. İniş emniyetini tehdit ediyordu. Beton zemin yıpranmıştı ve yer yer deformasyonlar bulunuyordu. Bu nedenle yenilenme çalışmalarını başlattık. Şimdi pistimiz tüm kötü hava şartları ve sis gibi durumlarda rahatlıkla kullanılacak özelliklere kavuştu."

710 milyon TL'lik yatırım
DHMİ olarak son 10 yılda havalimanlarına kendi özkaynakları ile 565 milyon TL, özel ve kamu sektörü eliyle de 145 milyon TL olmak üzere toplam 710 milyon TL'lik yatırım gerçekleştirdikleri bilgisini de veren Orhan Birdal, hava taşımacılığına ilişkin de şunları söyledi:

300 milyon TL harcandı
"Sadece 2010 yılında şu tarihe kadar havalimanlarının altyapı ve üst yapı yatırımları için 215 milyon TL'lik yatırım yaptık. 75 milyon TL'de özel ve kamu sektörünün yaptığı yatırımlar var. Yani yılın ilk yarısındaki havalimanlarına yapılan toplam yatırım tutarları 300 milyon TL'ye ulaştı. Dünyada hava trafiğinin azaldığı bir dönemde Türkiye'nin aralık ayından bu yana hava trafiği yüzde 17.6 artış kaydetti. Türkiye Avrupa ülkeleri arasında en az rötar yaşanan ülkeler arasında ilk sıralarda. Yılbaşından bu yana uçak sayısında yüzde 10 artış yaşanmasına karşın rötarlardaki azalma yüzde 17 seviyesinde oldu.  2008 yılında dünyada 44'üncü sırada olan Türkiye 2009'da 40'ıncı sıraya gelirken uçak sayısında ise 58'inci sıradan 51'inci sıraya yükseldik."

Sırada askeri tesisler var
Atütürk Havalimanı'nın hemen yanında bulunan ve askeri tesislerin yer aldığı arazinin havalimanına dahil edilmesine ilişkin yapılan çalışmaların hatırlatılması üzerine Birdal, "Askeri tarafın sivil tesislere açılması yönünde çalışmalarımız ve görüşmelerimiz sürüyor. Ancak konuşmak için erken" yanıtı verdi.
Radikal/Esin Çetinel

Atatürk Havalimanı 50 milyon yolcuya çıkıyor

Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin (DHMİ) 106 gün önce bakıma aldığı Ataköy-Florya yönündeki 06/24 pistinde yenileme ve uzatma çalışmaları tamamlandı. Atatürk Havalimanı'nın `kısa pisti' olarak bilinen 06-24 pisti 300 metre uzatılıp, özel asfaltı ile frenleme oranının yükseltilerek 30 Haziran'daki açılışa hazır hale geldi.

1 milyar liralık yatırım

DHMİ Genel Müdürü Orhan Birdal, "Atatürk Havalimanı, Türkiye'de yolcu trafiğinin yüzde 35'ini karşılayan, dünyanın önde gelen finans ve ticaret merkezlerini İstanbul'a bağlayan çok önemli bir havalimanı. Buraya 10 yılda 1 milyar 10 milyon TL'lik yatırım yaptık. Atatürk Havalimanı'nın kapasitesini, son metrekaresine kadar kullanılarak 50 milyon yolcuya kadar çıkartacağız" dedi.

Her metrekare kullanılacak

Üçüncü havalimanı konusunda da sorulara cevap veren Birdal, projenin makro amaçlı olduğuna dikkat çekerek, şöyle konuştu: "Bu proje muhakkak yapılacak. Müstakil mi, Atatürk Havalimanı ile entegre mi. Buna bakıyoruz. Çorlu Havalimanı da değerlendiriliyor. Ama önceliğimiz Atatürk Havalimanı'nı son metrekaresine kadar kullanmak ve sıkıntıları yeni yatırımlarla çözmek."

Bu arada Yeşilköy tarafındaki askeri bölgenin alınarak havalimanına eklenmesi konusunda görüşmelerin sürdüğünü belirten Birdal, şu bilgileri verdi: "Bu bölgeye önce 06/24 pistine paralel bir taksi yolu, arkasından da Atatürk Havalimanı'nın ihtiyacı olan uçak park sahası yapacağız."

Hedef sıfır rötar

Yapılan düzenlemelerle ocak-mayıs ayları arasında rötarların yüzde 17 azaldığını belirten Birdal, "Yılbaşından bu yana uçak sayımız arttı. Ama rötarları yüzde 17 azalttık. Hedefimiz sıfır rötar. Bu yolcu memnuniyeti için çok önemli" dedi.
Birdal, 06/24 pisti çalışmalarından sonra dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380'in inip inemeyeceği sorusuna, "A380 diğer 3 bin metre uzunluğundaki 18/36 pistini kullanabilir" cevabını verdi.

Optik okuyucu gelecek kuyruklar bitecek

İSTANBUL Atatürk Havalimanı polisinin pasaport işlemlerini daha hızlı ve güvenli yapabilmesi için yeni optik okuyucular geliyor. 10 saniyede işlemi tamamlayacak optik okuyucular sayesinde pasaport kuyruklarında da azalma sağlanacak. Normalde pasaport işlemi ortalama 40 saniye sürüyor. Pasaportların çipli hale gelmesinden sonra Avrupa Birliği(AB) standartlarında pasaport bankoları da yenilenecek. Polis 120 adet pasaport optik okuyucusu alacak ve pasaport işlemleri artık optik okuyucularla gerçekleştirilecek. Halen giriş ve çıkış işlemlerinin yapıldığı 90 pasaport bankosunda sadece 5 optik okuyucu bulunuyor. 120 optik okuyucu yerleştirilecek.
Hürriyet