Atatürk Havalimanı kapatılacak mı?
DHMİ Genel Müdürü Funda Ocak, Atatürk Havalimanı'nın akıbetine ilişkin açıklama yaptı. Peki Atatürk Havalimanı kapatılacak mı?
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Funda Ocak, DHMİ’nin Florya'daki sosyal tesislerinde geleneksel olarak gerçekleştirilen yıllık değerlendirme toplantısında, Atatürk Havalimanı muhabirleriyle bir araya geldi.
Havacılık sektörünün 2016 yılı performansını ve sivil havacılığın gelecek hedeflerine ilişkin değerlendirmelerde bulunan Ocak, İstanbul’da yapımı devam eden yeni havalimanından, DHMİ’nin küresel hedeflerine ve ülke genelindeki havalimanlarının güvenlik önlemlerine kadar çok sayıda konuya ilişkin değerlendirmede bulundu.
Olumsuz hava koşullarında 3,5 milyon lira harcandı Atatürk Havalimanı muhabirlerinin sektöre ilişkin sorularını da yanıtlayan DHMİ Genel Müdürü Funda Ocak, geçtiğimiz ocak ayında İstanbul başta olmak üzere Türkiye genelinde etkili olan yoğun kar yağışının DHMİ’ye olan faturasını açıkladı.
Ocak, “Tüm Türkiye genelinde Aralık ve Ocak aylarında iki aylık dönem içerisinde toplam 3,5 milyon liralık bir harcama yaptık. 432 adet personelimiz bu konuyla ilgili çalıştı. 250 civarında da karla mücadele aracımız aktif olarak bu mücadelede yer aldı” ifadelerini kullandı.
“Artık dünya ölçeğinde Devlet Hava Meydanları küresel bir marka olarak adından söz ettirecek”
Devlet Hava Meydanları İşletmesinin küresel vizyonuna ilişkin açıklamalarda da bulunan Funda Ocak, dünyanın farklı coğrafyalarında havalimanlarında bilgi birikimlerini paylaşmak istediklerini belirterek, “DHMİ yurt içi pazarda çok büyük bir birikime sahip oldu. Hem öz kaynaklarıyla yaptığı yatırımlarda, havacılık sektöründeki birikiminde, eğitimde, teknik kontrol hizmetlerinde hem kamu-özel işbirliği dediğimiz modellerle ilgili olarak son derece ciddi birikimlere haiz oldu. Artık yurtiçi pazardaki elde ettiği birikimlerini istiyoruz ki dünya ölçeğinde küresel ölçekte kullansın. Yurtdışı pazarlarına açılsın, Avrupa, Amerika, Orta Doğu, Asya pazarına açılsın. Bunlarla ilgili olarak yeniden yapılanıyoruz. İş geliştirme daire başkanlığı oluşturuyoruz. Yasal alt yapımızı oluşturduk. Arkadaşlarımızı pazar pazar bu işlere kanalize edeceğiz. Orta Doğu pazarına bakan, Amerika pazarına bakan, Avrupa pazarına bakan buradaki iş imkanlarını araştıran, havaalanı özelleştirmeleri nelerdir bunları araştırıp bize getiren arkadaşlarımızla birlikte oturacağız, bunları tek tek değerlendireceğiz ve artık dünya ölçeğinde Devlet Hava Meydanları küresel bir marka olarak adından söz ettirecek” diye konuştu.
Karla mücadelede kuzey ülkelerinin yöntemlerinden faydalanılacak
Geçtiğimiz Ocak ayında yaşanan yoğun kar yağışının uçuşları olumsuz yönde etkilediğine de dikkat çeken Funda Ocak, karla mücadele konuda kış koşullarının yoğun yaşandığı kuzey ülkelerinin bilgi birikimlerinden faydalanılabileceğini dile getirdi.
Ocak, “Hep diyoruz ki iyiyiz ama iyi olmak yetmiyor. Yolcu memnuniyeti çok iyi olmayı gerektiriyor. Karla mücadele çok zorlu bir mücadele. Geçtiğimiz haftalarda yaşadıklarımız çok olağanüstü şartlardı. Gidelim bakalım; biz daha iyi yapıyoruz ama bizden daha iyi yapanlar varsa neden olmasın. Arkadaşlarımızı oralara da yollayacağız, araştıracağız onları da davet edeceğiz. En iyiyi bulmak geçmişteki hatalarımızı gelecekte tekrarlamamak için ana hedefimiz. Daha öncelikli kuzey ülkelerine yollayacağız. Çünkü kuzey ülkelerinde çok acımasız karla mücadele şartları var” dedi.
Yeni havalimanında ‘kuş’ problemi yaşanmayacak
İstanbul'da yapımı devam eden yeni havalimanına ilişkin değerlendirmelerde de bulunan DHMİ Genel Müdürü Funda Ocak, bölge hava sahasındaki kuş sürülerine yönelik önlemlerin de titizlikle sürdürüldüğünü kaydetti.
Gerekli gözlemlerin deva ettiğini belirten Ocak, “Üçüncü havalimanında ÇED raporlarının gerek yatırım, gerekse işletme döneminde çok ağır yükümlülükleri var. Bunları biz de titizlikle takip ediyoruz, firma da titizlikle takip ediyor. Uluslararası danışmanları var bununla ilgili sürekli gözlemler yapıyorlar. Kuş radarlarını sipariş verdiler. Hiçbir problem olmayacak. Bu arada İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin bu kuşları besleyen orada katı atık yakma merkezleri var. Bunlarla da uzun süredir temas halindeyiz. Tesislerini buradan kaldıracaklar ve yeni yerlerine götürecekler. Kuşların da o civarda beslenme imkanları kalmayacak. Çok ciddiye alınıyor bu konu titizlikle inceleniyor” ifadelerini kullandı.
Atatürk Havalimanı kapatılacak mı?
Yeni havalimanının devreye girmesinin ardından Atatürk Havalimanı’nın akıbetinin ne olacağı yönündeki soruyu da yanıtlayan Funda Ocak, “Ölçeğini bilemeyiz, büyüklüğünü bilemeyiz ancak bütün büyük metropollerde olduğu gibi İstanbul yeni havalimanının da mutlaka bir yedek meydanı olması lazım. Burada genel havacılık, müstakil kargo, uçuş eğitim merkezleri, bakım onarım merkezleriyle ilgili bir bölüm kalacak ama bunun dışındakiler tabii ki büyüklerimizin vereceği bir karardır. Ama şu anda bununla ilgili çalışmalarımız da özellikle genel havacılık ağırlı olarak biz planlamalarımızı yapıyoruz” şeklinde konuştu.
5 yılda 675 milyon lira güvenlik harcaması yapıldı
Türkiye genelindeki havalimanlarında son yıllarda güvenlik önlemlerinin ciddi derecede arttırıldığına dikkat çeken Funda Ocak, “Son 5 yıl içerisinde DHMİ Genel Müdürlüğü tüm havaalanlarımıza yönelik olarak 675 milyon liralık güvenlik harcaması yaptı. Bu harcamalar personel harcamalarını, sistem ve cihaz harcamalarını da kapsıyor. Bundan sonra da planlamalarımız devam edecek. Güvenlik tabiİ ki havaalanlarımız için olmazsa olmazlarımız. Ciddi harcamalar yapıyoruz bu konuyla ilgili. Vücut tarayıcıların ihalesi bitti. Avrupa’da dahi çok az meydanda olan vücut tarayıcılar body scanner dediğimiz aletler oldukça pahalı güvenlik sistemleri siparişleri verildi. Atatürk, Antalya, Dalaman, Bodrum gibi bütün önemli dışa açık meydanlarımızda toplam 43 adet body scanner sparişi verildi. Bu yılın sonuna doğru teslim edilecek. 2018’in başından itibaren de kullanılmaya başlanacak” dedi.
2017’de havacılık sektörü için olumlu yönde beklentinin olduğunu belirten Funda Ocak, “2016 sıkıntılı bir yıldı. Hava trafikleri yönünden tüm Türkiye genelinde dış hat yolcu trafikleri yüzde 15,5 oranında azaldı. 2017’yi iyimser görüyorum. Ocak ayında biraz tahminlerin üzerinde bir düşüş oldu ama yılın ortasına doğru toparlayacaktır diye düşünüyoruz. Sezon iyi geçecektir diye düşünüyoruz. Geçtiğimiz sene Rusya krizi çok etkiledi sektörümüzü inşallah 2017 toparlanma yılı olacak, 2018 sıçrama yılı olacak” diye konuştu.
“Üçüncü havalimanı çok büyük bir pazar, çok büyük bir hikaye ve çok büyük bir hayalin hayata geçmesi. Dolayısıyla yurtiçinde de çok büyük bir pazar, yurt dışından da pek çok ülkenin ilgisini çeken bir pazar. İlgi fazlasıyla devam ediyor. Sanıyoruz bu ilgi 2017’nin ortasından itibaren daha da hızlanacak” dedi.
Yeni havalimanına yabancıların ilgisi artarak devam ediyor Yeni havalimanına başta ABD ve İngiltere olmak üzere bir çok ülkenin yoğun ilgi gösterdiğini dile getiren Funda Ocak, “Üçüncü havalimanı çok büyük bir pazar, çok büyük bir hikaye ve çok büyük bir hayalin hayata geçmesi. Dolayısıyla yurtiçinde de çok büyük bir pazar, yurt dışından da pek çok ülkenin ilgisini çeken bir pazar. İlgi fazlasıyla devam ediyor. Sanıyoruz bu ilgi 2017’nin ortasından itibaren daha da hızlanacak” dedi.
Hürriyet
Haber AA'da şu şekilde yer aldı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürü Funda Makbule Ocak, yeni havalimanının açılmasının ardından Atatürk Havalimanı'nın tamamen kapanmayacağını belirterek "Bütün büyük metropollerde olduğu gibi İstanbul'daki yeni havalimanına da yedek bir meydan olması lazım. Atatürk Havalimanımızda çok ciddi alt ve üst yapı yatırımlarımız var. Ticari uçuşları yeni havalimanına kaydırdıktan sonra Atatürk Havalimanı'nda genel havacılık, müstakil kargolar, uçuş eğitimleri, bakım ve onarım hangarları gibi havacılığın diğer noktalarına çok ciddi imkanlar sağlayacağız." dedi.
İşletmenin Florya'daki tesislerinde gazetecilerle bir araya gelen Ocak, son yıllarda havacılık sektörünün Türkiye'de çok önemli bir ivme kazandığını söyledi.
Ocak, yolcu sayısındaki artışa orantılı olarak DHMİ'nin bir yapılanma içine girdiğini vurgulayarak, "Son yıllarda iç hatlarda tam 11 kat büyüme yaşandı. 2003'te 9 milyon olan içi hat yolcu sayısı 2016 yılı itibarıyla 102 milyona yükseldi. Yine o tarihlerde 25 milyon olan dış hat yolcu sayısı da 71 milyon oldu. Toplam ise 174 milyon olarak gerçekleşti." diye konuştu.
- "2017 toparlanma, 2018 sıçrama yılı olacak"
Geçen sene hava trafiği yönünden yaklaşık yüzde 15 azalma olduğunu belirten Ocak, bu durumun sektör paydaşlarını da zora soktuğunu ve kendi fiyat politikalarında bir artışa gitmeyerek 2017 yılı için 2015 fiyatlarıyla paydaşlarına destek olmayı planladıklarını söyledi.
Ocak, "Bu sene ocak ayında da biraz tahminlerin üstünde bir düşüş oldu. Sezon bu yılın ortasına doğru toparlayacaktır. İnşallah, havacılık sektörü için 2017 toparlanma yılı, 2018 ise sıçrama yılı olacak. Beklentilerimiz o yönde." ifadelerini kullandı.
Bu yılki en önemli çalışmalarının İstanbul'daki yeni havalimanı olduğuna dikkati çeken Ocak, çalışmaların paydaşlarla birlikte sürdüğünü ve Türkiye sivil havacılığının geleceğinin yeni havalimanı olduğunu söyledi.
Çalışmalar hakkında bilgi veren Ocak, "Yeni havalimanı için yabancıların beklentileri çok büyük. Yeni havalimanı büyük bir pazar, çok büyük bir hikayenin hayata geçmesi. Dolayısıyla yurt içinde de büyük bir pazar. Aynı zamanda yurt dışından da pek çok ülkenin ilgisini çeken bir pazar. İlgi fazlasıyla devam ediyor, sanıyoruz daha da artacak." şeklinde konuştu.
Yeni havalimanının önemli bir istihdam da oluşturacağına vurgu yapan Ocak, "Şu anda 23 bin işçi çalışıyor, yakın zamanda bu sayı 30 bine çıkacak. Yeni havalimanında da hava trafiği bizim sorumluluğumuzda olacak. Hava trafik kontrolörleri alımlarına başladık. Arkadaşlarımızı yetiştireceğiz. İstihdama bizim de katkımız olacak." dedi.
Yeni havalimanının açılmasının ardından Atatürk Havalimanı'nın tamamen kapanmayacağına dikkati çeken Ocak, "Bütün büyük metropollerde olduğu gibi İstanbul'daki yeni havalimanına da yedek bir meydan olması lazım. Atatürk Havalimanımızda çok ciddi alt ve üst yapı yatırımlarımız var. Ticari uçuşları yeni havalimanına kaydırdıktan sonra Atatürk Havalimanı'nda genel havacılık, müstakil kargolar, uçuş eğitimleri, bakım ve onarım hangarları gibi havacılığın diğer noktalarına çok ciddi imkanlar sağlayacağız. Çok önemsiyoruz. Atatürk Havalimanı önemli bir pazar olacak. Şu anda özellikle genel havacılıkla ilgili planlamalarımızı yapıyoruz" değerlendirmesinde bulundu.
- "DHMİ küresel bir marka olarak adından söz ettirecek"
DHMİ'nin yurt içi pazarda çok büyük bir tecrübeye sahip olduğunu anlatan Ocak, "Artık yurt içi pazarda elde ettiğimiz birikimleri küresel ölçekte kullanalım istiyoruz. Yurt dışı pazarlara açılalım. Avrupa, Afrika, Ortadoğu, Asya pazarlarıyla ilgili yeniden yapılanıyoruz. DHMİ'de İş Geliştirme Daire Başkanlığı oluşturuyoruz. Yasal altyapımızı oluşturduk. Arkadaşlarımızı pazar pazar bu işlere kanalize edeceğiz. Bu pazarlardaki iş imkanlarını araştıran arkadaşlarımızla birlikte oturacağız, tek tek değerlendireceğiz. Tek bir pazara odaklanmayacağız. Odaklanacağımız şey cazip pazar, geleceğe yönelik bir kapı olması. Ekip ekip tüm pazarları araştıracağız. İnşallah artık DHMİ, dünya ölçeğinde küresel bir marka olarak adından söz ettirecek. Ülke olarak, havacılık olarak iddiamız çok büyük." ifadelerini kullandı.
- Son 5 yılda 675 milyon liralık güvenlik yatırımı
Havalimanlarının güvenliğinin olmazsa olmazları arasında yer aldığını dile getiren Ocak, faaliyet gösterdikleri 55 havaalanında son 5 yıl içerisinde 675 milyon liralık güvenlik yatırımı yaptıklarını ifade etti.
Harcamaların personel, sistem ve cihaz harcamalarını kapsadığını anlatan Ocak, "Avrupa'daki havalimanlarında bile çok az olan vücut tarayıcılarının ihalesi yapıldı. Atatürk, Dalaman, Antalya, Bodrum gibi bütün dışa açık meydanlarımızda toplam 43 vücut tarayıcısının siparişini verdik. Bu yıl sonuna doğru teslim edilecek. Ekimden itibaren de kullanılmaya başlanacak. Bu vücut tarayıcılarının toplam maliyeti yaklaşık 80-90 milyon Türk lirası." dedi.
Ocak, üçüncü havalimanında çökme iddialarının tamamen asılsız olduğunu, şu an için devam eden pist çalışmalarında herhangi bir problem bulunmadığını söyledi.
- Karla mücadele için yurt dışına ekip gönderilecek
Gazetecilerin, DHMİ'nin karla mücadele çalışmalarını sormaları üzerine de Ocak, "Karla mücadele çalışmaları için Türkiye genelinde geçen senenin aralık ile bu senenin ocak aylarında toplam 3 milyon 500 bin Türk lirası harcama yaptık. 432 personelimiz bu konuyla ilgili çalıştı. 250 civarında da karla mücadele aracımız aktif olarak çalışmalarda yer aldı." şeklinde konuştu.
Karla mücadele çalışmalarında yaşanan sıkıntılara karşı yeni önlemler alınacağına vurgu yapan Ocak, şöyle devam etti:
"Geçtiğimiz haftalarda yaşadığımız karla mücadele olayı olağanüstü şartlardı. Yoğun kar yağışının yaşandığı Kuzey ülkelerine arkadaşlarımızı yollayacağız. Onları da davet edeceğiz. En iyiyi bulmak, geçmişteki hatalarımızı gelecekte tekrarlamamak ana hedefimiz. Mesela geçenlerde ABD'de New York John Kennedy Havalimanında pistler kapandı. Herkesin birikim ve deneyimlerinden de yararlanmak istiyoruz. Mücadele sadece bizim değil havaalanındaki tüm paydaşların birlikte entegre etmeleri gereken bir mücadele alanı. Üzerimize düşenin en iyisini yapacağız."
Bir gazetecinin, "Yeni havalimanında uçakların iniş ve kalkışı esnasında yaşanabilecek kuş çarpma olaylarına karşı alınan önlemler nelerdir?" sorusuna da Ocak, "Titizlikle takip ediyoruz. Uluslararası kuş gözlem danışmanları var. Gözlem yapıyorlar. Kuş tespit radarlarının da siparişleri verildi. Hiçbir problem olmayacak." yanıtını verdi.
Ocak, "Atatürk Havalimanı Devlet Konukevi tadilattan geçirilecek mi?" sorusuna karşılık da "Atatürk Havalimanı Devlet Konukevi'nin tadilatını planlıyoruz. Yeni havalimanında da çok ciddi bir devlet konukevi yapılıyor." dedi.
Bir başka soru üzerine de Ocak, Atatürk Havalimanı'ndaki kira ücretlerinin yeni havalimanına geçildikten sonra şirketlerin sözleşme süreleri sona erinceye kadar devam edeceğini söyledi.
AA