Genel

Atıl gayrimenkuller dönüşüyor!

Ekonomik ömrünü tamamlamış, atıl hale gelmiş gayrimenkuller yeni fonksiyonlara kavuşturuluyor.Alışveriş merkezlerinden (AVM) AVM"ye, AVM"den ofis binasına, fabrika binasından AVM"ye dönüşümler gerçekleştiriliyor

 Ekonomik ömrünü tamamlamış, atıl hale gelmiş gayrimenkuller yeni fonksiyonlara kavuşturuluyor. Alışveriş merkezlerinden (AVM) AVM"ye, AVM"den ofis binasına, fabrika binasından AVM"ye dönüşümler gerçekleştiriliyor. Dönüşüme örnek binalar arasında; Uşak"ta Karun Alışveriş Merkezi,Trabzon"da Mirapark Alışveriş Merkezi, İstanbul"da Giyimkent"in içinde bulunan İstanbul Saray İş Merkezi yer alıyor. Gaya İnşaat ve Geliştirme A.şž. Yönetim Kurulu Başkanı M. Fırat Murathanoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ekonomik ömrünü tamamlamış ve atıl hale gelmiş her türlü gayrimenkul yapısının dönüştürülmeye tabi olabildiğini,kendilerinin bu dönüşüme 'başarı programı' dediklerini ifade etti.
               
Alışveriş merkezleri özelinde ölçeğin çok önemli olduğunu belirten Murathanoğlu, 'Bir alışveriş merkezi bugün artık 40-50 bin metrekare kiralanabilir alana sahip olduğu vakit güçlü bir pozisyon alıyor. İçinde 200-250 mağazası, 10-12 sinema salonu olabiliyor, büyük eğlence merkezi, geniş bir yeme içme alanı barındırıyor. Türkiye"de son yıllarda yapılan alışveriş merkezlerinin nbüyüklüğü bununla doğru orantılı gelişti' dedi.
               
Bunun yanı sıra daha evvel yapılmış olan küçük alışveriş merkezlerinin atıl hale gelmeye başladığına işaret eden Murathanoğlu, '10 bin 15 bin metrekare net alanı olan alışveriş merkezlerinin yakınlarına gelen büyük alışveriş merkezleri tarafından resmen kanının çekildiğini hissedebiliyoruz. Bir geliştirmeci olarak bugün bana birisi gelip "10 bin metrekare bir alışveriş merkezi yapacağım" dese "aman kardeşim sakın yapma" derim. çünkü her şeyden önce yanınızda çok büyük çekim gücü var ve onunla rekabet etmene imkan yok' diye konuştu.
               
Kendilerinin bu tarz küçük alışveriş merkezlerine 'başarı programıyla sizi kurtaralım' dediklerini söyleyen Murathanoğlu, şunları kaydetti:'Hala yürümekte olan yıllar önce Uşak"ta yaptığımız bir proje var.Uşak"ta Karun Alışveriş Merkezi"nin üst katını yatırımcı kendisi işletiyordu,ancak para kazanamıyordu. Biz bu binayı yine AVM olarak dönüştürmek gerektiğini gördük. Binada fiziki değişiklikler yapıldı. Atıl alanları kullanılabilir hale getirdik. 5 senedir faaliyette. Yatırımcı mal alıp mal satmaya çalışıyordu, şimdi bir sürü kiracısı var ve kira topluyor. AVM"ye giren müşteri sayısında yüzde 200-300 artış oldu. Bu AVM"den AVM"ye dönüşüm. Onun dışında üzerinde çalıştıklarımız var. Trabzon"da Mirapark AVM. Bu da yine 2008 yılında açılıp, çok iyi iş yapıp, devamında gelen müşteri sayısının inanılmaz şekilde azaldığı bir örnek. Forum Trabzon açıldıktan sonra da müşterisini tamamen yitiren bir örnek.Biz burada bir çalışma yürüttük ve buranın artık bir ofis binası olarak hizmet vermesi gerektiğine karar verdik. Herhangi bir kuruluşun bölge müdürlüğü olabilir, dershane olabilir, yurt olabilir ya da bir okula dönüştürülebilir. Bu konuda yoğun pazarlama çalışması yapılması gerektiğine karar verdik. şžimdi yatırımcılarımızla bun tartışıyoruz. Karar verildikten sonra zannediyorum 6 ay içinde burayı yeni fonksiyonu ile buluştururuz.'
             
 -'YILDA 25 DÖNÜşžÜM VE GELİşžTİRME İşžİ YAPIYORUZ'-
               
İstanbul"da ise Giyimkent"in içinde zamanında 11-12 katlı Saray İş Merkezi yer aldığını ve 12 kat boyunca da yürüyen merdiven olduğunu ifade eden Murathanoğlu, '12 katlı alışveriş merkezi olmaz. Bu tabii gene önden doğru düzgün araştırması yapılmadan işletilen bir yer. Biz buna İstanbul Ticaret Sarayı diye isim taktık. Burayı biz pazarlamıyoruz, başkaları pazarlıyor ama biz buraya gene bir dönüşüm çalışması yaptık ve dedik ki "bu binanın zemin ve zeminin üst katını bir ihtiyaçlar merkezi olarak ayarlayalım, üst katlarını da ofise dönüştürelim. Lojistik firmaları, mümessillik firmaları gibi bürolara buralar küçük küçük kiralayalım. Biz fikri verdik, bunu yatırımcılar kendileri
yapıyorlar' şeklinde konuştu.
               
Murathanoğlu, Gaya İnşaat olarak yıllık toplamda 25 dönüştürme ve geliştirme işi yaptıklarını, 3 şirketleriyle her türlü gayrimenkulle ilgili hem geliştirme hem pazarlama hem de işletme konularında faaliyet gösterdiklerini anlattı.
               
Profilo Alışveriş Merkezi"nin kendisinin en büyük dönüşüm projelerinden birisi olduğuna işaret eden Murathanoğlu, 'Orası malum eski bir fabrika binasıydı. 50 bin metrekareden bugün 130 bin metrekareye kadar geliştirilmiş en büyük dönüşüm projesidir' dedi.
               
-'TÜRKİYE"YE ANITSAL ESERLER VERMEK İSTİYORUZ'-
               
Türkiye"ye anıtsal eserler vermek istediklerini söyleyen Murathanoğlu,önümüzdeki 5 yılda bir kaç anıtsal yapı ortaya çıkarmayı hedeflediklerini belirtti.
               
Fırat Murathanoğlu, 'Kartal"da bir yerle ilgileniyoruz.   Orada bir rezidans projesi geliştirebiliriz. Eskişehir"de bir AVM ve konut projesi geliştirebiliriz' diye konuştu.AVM yaparken, klasik AVM"mi, outlet mi, ihtisas mı, temalı AVM mi yapılacağına çok iyi karar vermek gerektiğine işaret eden Murathanoğlu, yatırım öncesi ön araştırma yaptıkları yerlerde bazen çok çarpıcı sonuçlar ortaya çıktığını, bazı markalara hassasiyetin Etiler"de de Başakşehir"de de aynı olduğunu kaydetti.
               
Murathanoğlu, 'Eğlence sektörünün üstüne gitmek lazım. Türkiye"nin nüfusu genç. 35 yaşındaki adam da oyun oynamaktan çok hoşlanıyor. Yeme içme olmazsa olmaz. Tekstil perakendesi ise hiçbir zaman ölmez' dedi.
A.A