Avi Alkaş: 15 milyon yeni konut geliyor!
CEO Club Perakende Gündemi 2016 toplantısına katılan Avi Alkaş, “6.5 milyonu dönüşümden olmak üzere 15 milyon yeni konut geliyor” dedi. “Bu kadar yeni ev, yeni perde, yeni halı, yeni koltuk, beyaz eşya demek.” dedi.
Habertürk Gazetesi Köşe Yazarı Esen Y. Evran bugünkü yazısında CEO Club Perakende Gündemi 2016 toplantısına katılan Avi Alkaş'la röportajına yer verdi. İşte o röportaj:
Önceki gün Gümrük ve Ticaret Bakanı Bülent Tüfenkci’nin de katıldığı “CEO Club Perakende Gündemi 2016” toplantısında, Bakan Tüfenkci’yi beklerken perakendecilerle sohbet ettik. Pek çok projenin mimarı olması nedeniyle Türkiye’de alışverişin nabzını tutan Jones Lang LaSalle Türkiye Başkanı Avi Alkaş’a, ülke gündemi nedeniyle ertelenen işler olup olmadığını sordum. Zaten ertelenen Emaar Libadiye projesi dışında bir gecikme olmayacağını söyledi. Alkaş 2017’ye hazırlandıklarını anlatırken, yeni trendlerden de söz etti.
İHTİSAS AVM’LERİ
Malum kentsel dönüşüm nedeniyle pek çok ev yenileniyor. Avi Alkaş, “6.5 milyonu dönüşümden olmak üzere 15 milyon yeni konut geliyor” dedi. “Bu kadar yeni ev, yeni perde, yeni halı, yeni koltuk, beyaz eşya demek.”
İşte bu gelişme, birbirinin tekrarı alışveriş merkezleri (AVM) yerine uzman AVM’ler dönemini de başlatıyormuş. Alkaş anlattı:
“Yeni bir konsept hazırlığındayız. Ev mobilya dekorasyon merkezleri devreye girecek. Yerel üreticilerin önderliğinde olacak. Zaman ihtisas alışveriş merkezlerinin zamanı. İlkini Pendik civarında Sabiha Gökçen Havalimanı’nın yanında hazırlıyoruz. Ev dünyası şeklinde kurgulayacağız olayı. Evmerkez’den sonra Gençmerkez, Kadınmerkez gelecek. Özelliklerine göre ayrışan AVM’lere yaklaştık. Türkiye genelinde 8-10 tane ev merkezi planlamak istiyoruz. Daha önce açılmış ve başarılı olmamış projeleri de bu sayede ekonomiye kazandırabiliriz. Mobilya Sanayicileri Derneği ile geçen hafta toplandık işbirliği yapacağız.”
Ev konusunda ihtisaslaşmış AVM’ler beraberinde hazırgiyimcileri de değiştirecek. Alkaş, “Eskiden bir AVM açıldığında markalar Zara’nın, Mango’nun yanında yer isterdi. Ama şimdi LCW, Defacto diyorlar. Çünkü yerel markalarımız da 3 bin metrekareye ulaşan büyük mağazacılığa geçtiler. Genç spor, gündelik giyim markalarının da çok büyüdüğünü görüyoruz. Nasıl ki bir H&M Home bölümü yapıyorsa, LCW de Defacto da neden yapmasın? Önemli olan, markalaşmanın avantajını her segmentte yaşamak. Bu merkezlerle birlikte bu markaları da bu alana çekmeyi hedefliyoruz.”
YOL ALIŞVERİŞİ
Avi Alkaş’ın anlatttığı bir diğer gelişme de ulaşım noktalarındaki alışveriş alanlarının önem kazanması. İnsanlar geçmişe göre çok daha fazla seyahat ediyor. Bu da ulaşım noktalarının önemini arttırıyor. Hızlı tren istasyonları, marinalar, havalimanları. Alkaş, üçüncü havalimanı içindeki gümrüksüz alana uygun bir konsept üzerinde çalıştıklarını da anlattı.
Ve tabii yurtdışı işler. Sadece markalar değil, artık alışveriş merkezlerinin de yurtdışına çıkması söz konusu. Şirkete Kenya’dan teklif gelmiş, “Gelin burada AVM yapın diye. Avi Alkaş, Kuzey Irak’ta üç projeleri olduğunu hatırlatarak, “Yarın Suriye’de barış sağlandığında da orayı Türk peraken decileri yeniden yapacak” diyor.
YARGICI, KUVEYTLİ FONLA ALMANYA’DA BÜYÜYECEK
Hatırlanacaktır, Emir Yargıcı, markası Yargıcı’nın yüzde 55’ini 2011 yılında Kuveyt merkezli Global Investment House’a (GIH) satmıştı. Emir Yargıcı ile o günlerde konuştuğumuzda artık finansal konularla ilgilenmeyeceğini söylemiş “Lisenin fen bölümünden edebiyat bölümüne geçmiş kadar keyifliyim” demişti. Emir bey sonrasında hisse satışına devam etti. Şu anda fon Yargıcı’nın yüzde 75’inin sahibi. Emir Yargıcı, yine koleksiyon oluşturma sürecinin içinde, yüzde 25 hisseye sahip. Ancak fon, Yargıcı’nın yıllardır çok yanaşmadığı yurtdışına açılma işini ele almış. Geçtiğimiz günlerde Yargıcı CEO’su Barış Tezmen ile görüştük. Almanya’da şirket kurulmuş, ilk etapta Münih ve Hamburg’dan pazara girilecek. Sonra diğer şehirlere de yayılacaklar. Türk hazırgiyim markaları genellikle çok ülkede mağaza açarak yurtdışı operasyonlarını yönetiyor. Yargıcı’nın modeli farklı. Onlar önce tek bir ülkede çok mağazayla yayılmayı tercih etmiş.
Çünkü örneğin İngiltere’de Londra, Fransa’da Paris güçlü şehirler. Oysa Almanya’da şehirler arasında cazibe ve hareketlilik anlamında bu ülkelerdeki gibi keskin farklar yok. Bu da aynı ülke sınırları içinde çok mağazalı olmayı olanaklı kılıyor.
Barış Tezmen, 2016 yılı içinde ilk mağazayı açmış olacaklarını söyledi. Marka bir süredir ev aksesuvarları konusunda da iddialı. Tezmen, iki yıl önce hazırgiyimde ithalata getirilen vergiler nedeniyle Uzakdoğu’da üretimin payının yüzde 90’lardan yüzde 5’e düştüğünü anlattı. “Artık çantada da yüzde 100 deriye döndük. Tüketicimiz bunu önemsiyor” dedi.
Habertürk/Esen Y. Evran