Genel

Avi Alkaş: Müşteri çevre ülkelerden gelecek

Alışveriş merkezi gurusu Avi Alkaş, Mudo'nun patronu Taviloğlu'nun, "Aydan mı gelecek" dediği müşterinin bu yıl çevre ülkelerden geleceğini söylüyor.

Sanırım onun için alışveriş merkezi gurusu demek yanlış olmaz. Türkiye'de alışveriş merkezi işine giren işadamlarının mutlaka yolu Avi Alkaş ile kesişmiştir. Alışveriş merkezleri, dünyanın yaşadığı derin krizi bizim de aynı derinlikte hissetmeye başladığımızın şu günlerde sanki öncü gösterge. Neticede Alkaş bu merkezlerin yaklaşık 3 bin kişiye doğrudan iş yaratan fabrikalar olduğunu söylüyor. Biliyoruz ki son aylarda yaprak kımıldamayınca başta konfeksiyon sektörü olmak üzere pek çok perakendeci bugüne kadar olmadığı agresiflikte satış tekniklerine yöneldi ve mesela kasım gibi asla düşünülmeyecek aylardan başlayarak kış indirimleri uyguladı. Kimse stok yükünü belinde taşımak istemedi. Krizin ne kadar derinleşeceği konusunda ahkam kesecek bilgi de yoktu kimsede. O nedenle hafiflemek, sıfır kar pahasına dahi olsa en iyi çözüm oldu. Peki öyleyse bundan sonra neler olacak? Onlarcası yapılan ve daha onlarcasının projelendirildiğini bildiğimiz alışveriş merkezleri hız kesecek mi? Yatırımcı bekleme odasında daha ne kadar süreyle duracak? Yoksa bu yatırımlardan tümden vaz mı geçecek? Ofis, konut ve alışveriş merkezleri konusunda milyarlarca dolarlık cirosuyla dünyada önemli bir isim olan Jones Lang La- Salle ile Türkiye'de ortaklığa giden Alkaş bu hafta İş'te İnsan'ın konuğu

* Alışveriş merkezi yatırımcısı korkuyor mu
Bir kısım yatırımcılar dalganın içinde olmak, hazırlıklı olmak gerektiğine inanıyor. Bütün mesele öz kaynak-borç kıyaslamasındaki oranların iyi olması. Finans sektörü iyi değil. Finansman rahatlarsa projeler rahatlayacak.

* Kriz yüzünden kaç proje ertelendi?
Bildiğim 15 proje yavaşladı, ertelendi. Ama buna karşılık Zorlu Projesi'nde olduğu gibi tam hız devam eden projelerimiz de var.

* 2009 kayıp yılı denip duruyor. Sizce bu kadar çok alışveriş merkezinde kimler para harcayacak?
Şu anda Turizm Bakanlığı ve dernek başkanımızla birlikte kasımda, Dubai'deki gibi bir alışveriş festivali yapmak için çalışıyoruz.

* Tüketim alışveriş festivalleriyle nasıl artacak?
Mudo'nun sahibi Mustafa Taviloğlu'nun bir lafı vardır. Biz bu kadar mal yapıyoruz, peki müşteri aydan mı gelecek diye. Hayır aydan gelmeyecek ama çevre ülkelerden gelecek.Türkiye'nin şu anda kendi nüfusuna yetecek kadar alışveriş merkezi yok ama bir kriz var ve tüketim düşüyor. O zaman çevre ülkeleri çekmek için cazibe merkezi haline gelmeliyiz. Alışveriş merkezinde yolumuz uzun. Biz uyanık olmalı ve bu krizin içindeki fırsatı yakalamalıyız.

En çevreci binalar artık zorunlu olacak

* Yeni dönemde iş yapma şeklinin değişeceğini anladık. Yeni alışveriş merkezi projelerinizde daha çevreci binalar yaklaşımı içine giriyor musunuz?
Kriz çevreci olmayı zorunlu hale getirecek. Avrupa'da şu anda çevrecilik konusunda öne çıkan alışveriş merkezleri ödüle daha çok yaklaşıyor. Yağmur suyunu topluyor mu? Atık suyunu ne yapıyor? Kullandığı malzemeler yerel mi? Sürdürülebilir ve yenilebilir enerji konusu öne çıktı. Alışveriş merkezleri soğuk ve sıcak ısı kuyuları yapıyor artık. Yazın sıcağını, kışın soğuğunu kuyuya atıyor, sonra da kullanıyor.

Sabah