AVM Endeksi, yıllık ciro beklentisinin aşılacağını gösterdi
AVM Endeksi´ne göre yılın ilk 6 ayında gerçekleşen toplam 12,5 milyar liralık ciro, yıllık ciro beklentisinin aşılacağını gösterdi
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi´ne göre yılın ilk 6 ayında gerçekleşen toplam 12,5 milyar liralık ciro, yıllık ciro beklentisinin aşılacağını gösterdi.
AYD Başkanı Hakan Kodal, endeksin haziran ayı sonuçlarını ve ilk yarı değerlendirmelerini basın toplantısıyla açıkladı.
Endekse göre, Türkiye genelinde geçen yıla göre 6 aylık metrekare cirolarında artış yüzde 16´ya ulaştı. Yılın ilk altı ayında gerçekleşen toplam ciro 12,5 milyar lira oldu. 2010 yılı toplam ciro beklentisi 25 milyar iken, 6 aylık rakamlar yıllık hedefin aşılacağını gösterdi.
Haziran 2009´da 101 puan olarak gerçekleşen Anadolu ciro endeksi, Haziran 2010´da 20 puan artış göstererek 122 puana ulaşırken, İstanbul´daki ciro artışlarını geride bıraktı. Anadolu´daki AVM´lerde gerçekleşen ciro 6,5 milyar liraya yükselirken, ilk kez İstanbul cirolarını geçti.
İstanbul´da gerçekleşen toplam AVM cirosu ilk altı ayda 6,1 milyar lira oldu. Metrekare bazında cirolarda İstanbul, Anadolu´daki metrekare cirolarının yüzde 25 üzerinde kaldı.
Haziran ayı ciroları geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artış göstererek, son sekiz ayın en yüksek seviyesine ulaştı.
- 300 BİN METREKARE EKLENDİ-
Anadolu şehirlerinde gerçekleşen 6 aylık ziyaretçi sayısı 270 milyon, İstanbul´da toplam 225 milyon kişi oldu. 2010 yılı için tahmin edilen ziyaretçi sayısı 1,1 milyar iken, yılın ilk 6 ayında 500 milyon ziyaret, yıl sonuna kadar yeni açılacak AVM´lerin sektöre eklenmesiyle hedeflerin tutturulacağını gösterdi.
Yılın ilk yarısında açılan 10 AVM ile sektöre toplam 300 bin metrekare eklenerek, toplam kiralanabilir alan 6 milyon metrekareye ulaştı. Türkiye genelinde faaliyet gösteren 256 AVM ile bin kişi başına düşen AVM kiralanabilir alanı 82 metrekare/kişiye ulaştı.
-"ÖNÜMÜZDEKİ 6 AYDA EN İYİ CİROLARI GERÇEKLEŞTİRMEYİ BEKLİYORUZ"-
Hakan Kodal, Türkiye´de 256 AVM bulunduğunu, sektördeki toplam yatırım tutarının 35 milyar dolar olduğunu ve yatırımın üçte birinin yabancı sermaye tarafında yapıldığını, 350 bin kişiye istihdam sağlandığını açıkladı.
İlk yarıda açılan 10 AVM´nin metrekare olarak yüzde 85´inin, Ankara ve İstanbul´da faaliyete geçtiğini, Türkiye´de 81 ilin 45´inde AVM bulunduğunu kaydeden Kodal, 2000 yılında 1 milyon metrekare olan toplam kiralanabilir alanın 10 yılda 6 kat artış gösterdiğini ve büyümenin önemli kısmının Anadolu´da yaşandığını belirtti.
Kodal, yılın ilk 6 ayını "iyi bir dönem" olarak tanımlarken, ikinci yarıda okulların açılması, yıl sonu alışverişi, Ramazan ve bayramların etkisiyle rekor yaşanabileceğini ifade ederek, "Geçen 2-3 yıla göre, önümüzdeki 6 ayda en iyi ciroları gerçekleştirmeyi bekliyoruz" dedi.
Son 9 ayın en yüksek ciro değerinin Haziran 2010´da gerçekleştiğine ve geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artış görüldüğüne değinen Kodal, 2010 ilk yarı ciro endeksi ortalaması 114 iken, 2009 yılı ilk yarı yılı ortalamasına göre yüzde 16 artış görüldüğünü anlattı.
Kodal, Anadolu´da AVM´lere yönelik talebin giderek artığına ve bu artışın cirolara yansıdığına dikkati çekerek, Anadolu´da Haziran 2009´a göre Haziran 2010´da ciroların yüzde 20 oranında artığını ve Anadolu´da AVM kültürüne uyum sağlamanın, tüketim harcamaları üzerinde etkili olduğunu söyledi.
Geçen yıl AVM´lerde 21 milyar lira ciro yapıldığını ve bu yıl için hedefin 25 milyar lira olduğunu kaydeden Kodal, "Bugün itibariyle gördüğümüz kadarıyla 2010 hedefimizi aşacağız. Çünkü ilk 6 ayda yıllık hedefin yüzde 50´sini zaten aşmış vaziyetteyiz. Hedefin yüzde 10 civarında üzerinde olabiliriz" diye konuştu.
Kodal, ilk yarıda 12,6 milyar liralık cironun 6,5 milyar liralık kısmının Anadolu, 6,1 milyar liralık kısmının İstanbul´da yapıldığına işaret ederek, ilk kez Anadolu´daki AVM´lerin toplam cirosunun İstanbul´u geçtiğini belirtti.
-"AVM OLMAYAN BAZI İLLERDE PROJELER VAR"-
Hakan Kodal, 2009 yılında ziyaretçi sayısı 1 milyar iken, 2010 yılı için 1,1 milyar ziyaretçi sayısının tahmin edildiğini dile getirerek, ilk yarıda gerçekleşen 495 milyonluk ziyaretçi sayısının 270 milyonunun Anadolu´da, 225 milyonunun İstanbul´da gerçekleştiğini kaydetti.
Ziyaretçi sayılarının metrekare bazında çok artmadığına değinen Kodal, İstanbul´da ziyaretçi sayısının azaldığını, ancak toplamda büyüdüğü ve ciroların artığının altını çizdi.
Kodal, dernek çalışmalarına ilişkin bilgi verirken, 120 üyeye ve Türkiye´deki toplam kiralanabilir alanın yüzde 50´sini aşkın temsil gücüne ulaştıklarını ve Dubai AVM´lerinin daha yakından tanıması, etkinlik yönetimleri, mimari farklılaşmalarını anlamak amacıyla bir tur organize edildiğini anlattı.
Soruları da yanıtlayan Kodal, yıl sonunda toplam 270 civarında AVM´ye ulaşmanın beklendiğini ifade ederek, her AVM´nin 100-150 milyon dolarlık yatırımla yapıldığını, toplamda 1 milyar doların üzerinde yatırım beklendiğini söyledi. Hakan Kodal, AVM olmayan bazı illerde projeler bulunduğunu sözlerine ekledi.
-PAZARA GİRME EĞİLİMİNDEKİ MARKALAR-
ECE Türkiye Proje Yönetimi A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı ve AYD Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Şapkacı da, yurt dışından markaların taleplerinde ciddi artış gördüklerini belirterek, Trusardi, Terra Nova, H&M gibi markaların Türkiye´ye girme eğiliminde olduğunu söyledi.
Verilen bilgiye göre, AVM´lere gelen turist sayılarında da önemli artışlar var. Daha çok şehir merkezlerindeki AVM´lerde Kuveyt, Mısır, İran, Tunus, Cezayir, BAE´den gelen turistler gözlenirken, geçen yılın 2 katından fazla ciro yapıldığı ve tax free işlem sayısının geçen yılın 4 katı civarında olduğu tespit edildi.
AA
Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler
Anadolu'daki cirolar İstanbul'u geçti AVM'ci gözünü 25 milyar liraya dikti
29.07.2010 AVM Endeksi'ne göre Anadolu'daki alışveriş merkezleri ilk defa ciroda İstanbul'daki AVM'leri geçti. Ekonomik canlanma 25 milyar liralık hedefin aşılacağını gösteriyor
ANADOLU'DAKİ alışveriş merkezleri bu yılın ilk yarısında tarihinde ilk defa İstanbul'daki alışveriş merkezlerinin cirosunu geçti. Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi'ne göre yılın ilk 6 ayında gerçekleşen toplam 12.5 milyar liralık cironun 6.5 milyar lirası Anadolu'daki, 6.1 milyar lirası ise İstanbul'daki AVM'lerde gerçekleşti. AYD Başkanı Hakan Kodal, ilk yarı cirolarının beklentilerinin üstünde gerçekleştiğini söyleyerek, "2010 yılına 25 milyar lira ciro hedefiyle yola çıktık. İlk yarı sonuçları bu hedefi aşacağımızı gösteriyor. Hedefin yüzde 10 üstüne çıkabiliriz" diye konuştu. Kodal, yılın ikinci yarısında işlerin daha iyi olmasını beklediklerini ifade ederek, "Eylül ve yılsonları alışveriş cirolarının arttığı dönemlere denk geliyor" dedi. AYD Yönetim Kurulu Üyesi Nuri Şapkacı ise yurtdışı markaların taleplerinde ciddi artış gördüklerini belirterek, Trusardi, Terra Nova, H&M gibi markaların Türkiye'ye girme eğiliminde olduğunu söyledi. Verilen bilgiye göre AVM'lere gelen turist sayısında da önemli artışlar yaşandı.
AVM'LERDE YÜZLER GÜLÜYOR
Anadolu'daki alışveriş merkezlerine ilk altı ayda 270 milyon ziyaretçi giderken, bu rakam İstanbul'da 225 milyon olarak gerçekleşti. Aynı dönemde Anadolu'daki AVM'ler 6.5 milyar, İstanbul'dakiler ise 6.1 milyarlık ciroya imza attı. Toplam ciro ise 12.5 milyarı aştı.
Sabah
Anadolu alışverişte İstanbul´u geçti
Yılın ilk altı ayında Anadolu´daki AVM´lerde 6.5 milyar liralık, İstanbul´daki AVM´lerde de 6.1 milyar liralık ciro kaydedildi. Böylece Anadolu AVM´leri İstanbul´u ilk kez geçti
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakal Kodal, yılın ilk altı ayında Anadolu cirolarının ilk kez İstanbul´u geçtiğini dile getirerek ciroların Anadolu´da 6.5 milyar TL, İstanbul´da 6.1 milyar TL olarak gerçekleştiğini söyledi. Anadolu´da alışveriş merkezleri (AVM) ilk yapılmaya başlandığında ortaya çıkan lüks ve pahalı algısının kırıldığını ifade eden Kodal şunları kaydetti:
"Bu algının kırılması ciroları olumlu etkiledi. Ayrıca Anadolu´da markadan çok kişisel ilişkiler de ön planda. Cadde mağazalarında yapılan veresiyelerin yerini kredi kartı ve sadakat kartlarına bırakması bunda etkili olurken, yerel istihdam sağlanmasıda tüketicilerin alıştıkları ilgiyi bulmalarına neden oldu."
Geçen yılı 21 milyar TL ciroyla kapattıklarını 2010 hedefi olan 25 milyar TL´yi yüzde 15 civarında aşmayı beklediklerini anlatan Kodal şu bilgileri verdi:
"Yılın ilk 6 ayında 12.5 milyar TL ciro gerçekleştirildi. Yılın ilk yarısı bizim için iyi geçti. Ramazan ve bayramların etkisiyle geçen 2-3 yıla göre önümüzdeki 6 ayda en iyi ciroları gerçekleştireceğiz. Ayrıca son 9 ayın en yüksek cirosu haziranda kaydedildi. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15´lik bir artış var."
Yurt genelinde 256 AVM bulunduğunu ve bugüne kadar 35 milyar dolar yatırım yapıldığını söyleyen Kodal, "Bu yatırımın üçte biri yabancı sermaye. 350 bin kişi istihdam ediliyor. Yılı 270 AVM ile kapatmayı planlıyoruz. Bu da 1.5 milyar dolar yatırım anlamına geliyor. 2000´de 1 milyon metrekarelerdeyken 10 yılda bu sayı 6 kat arttı. Şu an 45 ilde AVM var. Van, Bartın gibi AVM olmayan illerde de projeler gelişiyor" dedi.
İtalyan markalar Türkiye yolunda
Ece Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Nuri Şapkacı, yabancı markaların taleplerinde ciddi bir artış görüldüğünü ifade ederek, "İtalyan kadın giyim markalarından Trussardi, Terra Nova Türkiye´ye girm eğilimleri var" dedi. Kanyon Genel Müdürü Coşkun Bedük de geçen ay İstanbul´da gözlenen Avrupalı turistlerin yerini Arap asıllı turistlere bıraktığını belirtirken,
"AVM´lerde Kuveyt, Mısır, İran, Tunus, Cezayir, BAE´den gelen turistler gözleniyor. Geçen yılın 2 katından fazla ciro yapıldı. Tax free işlem sayısı geçen yılın 4 katı civarında" diye konuştu.
1000 kişiye 82 metrekare
AYD ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi´ne göre:
- İlk 6 ayda açılan 10 yeni AVM´nin metrekare olarak yüzde 85´i, Ankara ve İstanbul´da faaliyete geçti.
- Geçen yıl 1 milyar kişi AVM ziyaret ederken bu yıl beklenen sayı 1.1 milyar. Ziyaretlerin 270 milyonu Anadolu´da, 225 milyonu İstanbul´da gerçekleşti.
- Yılın ilk yarısında ziyaretçi sayısı endeksi ortalaması 98
- İlk yarı ciro endeksi ortalaması 114 iken, geçen yıla göre yüzde 16 artış gözlendi.
- Anadolu´daki Haziran ciroları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20 arttı.
- 6 aylık metrekare cirolarında artış yüzde 16´ya ulaştı.
- Haziran 2009´da 101 puan olan Anadolu ciro endeksi, Haziran 2010´da 20 puan artış göstererek 122 puana ulaştı. Aynı dönemde 111 olan İstanbul ciro endeksi ise 118 olarak gerçekleşti.
- 1000 kişi başına düşen AVM kiralanabilir alanı 82 metrekare.
- İller bazında 1000 kişi başına düşün metrekare oranında birinci sırada 215 metrekareyle Ankara yer alıyor. Başkenti sırasıyla İstanbul, Denizli ve Eskişehir izliyor.
- Yılın ilk yarısında açılan 10 yeni alışveriş merkezi ile sektöre 300 bin metrekare eklendi. Böylece kiralanabilir alan 6 milyon metrekareye yükseldi.
- 2012´de istihdamın 500 bin kişiye, yatırımın 50 milyar dolara ulaşması planlanıyor.
Milliyet