AVM satışları hızlanacak!
Koronavirüs salgınında durma noktasına gelen AVM sektörü normalleşme ile beraber hareketlenecek. Çok sayıda AVM sahibi elindeki AVM'yi satışa sunmaya hazırlanıyor.
Normalleşme İle birlikte eski günlerine kavuşan alışveriş merkezi (AVM) pazarı hareketlendi.Ekonomist'ten Ayşegül Sakarya Pehlivan'ın haberine göre; yeni AVM açılışlarının yanı sıra bu yıl satın alma işlemlerinin yükselmesi bekleniyor. Diğer yandan ayakta kalmak isteyen AVM'ler, değişime uyum sağlamak için yeni stratejiler geliştiriyor. JLL Türkiye'nin 2021 Yarıyıl Türkiye Ticari Gayrimenkul Pazarı Görünümü Raporu'na göre, Türkiye'deki toplam AVM sayısı 442'ye çıkarken toplam kiralanabilir alan (TKA) 13,6 milyon metrekareye yaklaştı. 2021 senesi sonuna kadar 13 yeni AVM açılması beklenirken; 2024 sonunda ise toplam kiralanabilir alanın 481 AVM'de 17,8 milyon metrekareye ulaşması bekleniyor.
2021'in yeni AVM açılışlarının yanı sıra satış ve devirler açısından da hareketli bir yıl olacak. 2021 yılının önemli gelişmelerinden biri Palm City Mersin AVM'nin satışı oldu. Bainbridge'in sahibi olduğu Palm City Mersin AVM, Yenişehir Alışveriş Merkezi Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi'ne satıldı. Satışlar önümüzdeki dönemde devam edecek gibi görünüyor. Trakya'dan Manisa'ya kadar Türkiye genelinde irili ufaklı AVM'ler satışa çıkmış durumda. Ankara'da Batıkent'te bir AVM 900 milyon TL'ye alıcısını bekliyor. 3 milyar 200 milyon TL'ye ise İnegöl'de bir AVM satılıyor.
Pandeminin piyasadaki etkisine rağmen, AVM'lerin ticari değerlerini korumaya ve rağbet görmeye devam ettiğini söyleyen JLL Eş Genel Müdürü Tarkan Ander," AVM'ler ve organize perakende alanlarında alıcıların ilgisinin artabileceği, pandemi döneminde finansal olarak yorulan yatırımcıların satış tarafında da bu ilgiye karşılık bulabileceğini düşünüyoruz. 2022, alıcılar ve satıcılar için fırsatların artacağı ve bu ortamda hareketin yaşanacağı bir yıl olabilir" şeklinde konuştu.
FARKLI KONSEPTLER REVAÇTA
AVM'ler aynı zamanda kabuk değişimine girdi. Alışveriş merkezlerinde, atıl alanların şehir içi dağıtım merkezi, ekolojik tarım alanları, kütüphane, gösteri salonu, sanat alanı, çalışma alanı, eğitim birimi ve farklı eğlence konseptleri gibi alternatif kullanımlara hızlıca uyumlandırılması da 2021 son çeyreğinin dikkat çeken pazarlama vizyonları arasında yer alacak. JLL Türkiye 2021 Pazarlama Vizyonu Raporu'na göre, alışveriş merkezleri için hizmet alanında da bir dönüşüm söz konusu. Pandeminin etkisiyle alışveriş merkezlerinde dijitalleşmeye yönelik uygulamalara sıklıkla rastlayacağız. Alışveriş merkezlerinde online sipariş teslimat noktaları oluşturulması, bu konuda en yenilikçi uygulamalardan biri. Bunun yanı sıra mobil uygulamalar, temassız kampanya yönetimleri, emanet dolapları, hediye paketleme hizmetleri, evcil hayvan emanet noktaları ve çocuklu aileler için kurgulanan ücretsiz vale hizmetlerini de alışveriş merkezlerini birer yaşam alanına dönüştürecek yenilikçi 2021 trendleri de öne çıkacak. Aynı zamanda sağlık, sağlıklı ürünler ve alanlar önümüzdeki dönem önemini arttırmaya devam edecek.
DİJİTALE YATIRIM ARTIYOR
AVM'ler de bu değişime uyum sağlamak için önemli yatırımlar yapıyor. Temmuz ayında, yasakların tamamen kalkması ve bayram alışverişinin de etkisiyle 2019 yılı cirolarının üzerine çıkıldığını söyleyen ECE Türkiye Genel Müdürü Samet Yolaç Canlıel, ziyaretçilerin alışveriş odaklı olarak AVM'lere geldiklerini ve sepet tutarlarının büyüdüğünü belirtiyor. ECE, globalde son dört yıldır online-offline entegrasyonuna yönelik çalışmalar yapılıyor. ECE'nin Almanya'daki alışveriş merkezlerinde uygulamaya aldığı Digital Mall ile alışveriş merkezindeki ürünler, online olarak görülebiliyor. Böylece müşteriler ilgili ürünün, istediği renk ve bedende alışveriş merkezinde var olduğunu biliyor; ürünü ayırtıyor ve gelip deneyerek satın almayı gerçekleştirebiliyor. ECE, bu sistemi önümüzdeki dönemde Türkiye'ye taşımak için planlamalarına başladı.
ZİYARETÇİ SAYISINDA YÜKSELİŞ
Türkiye genelinde 11 AVM'yle faaliyet gösteren Esas Gayrimenkul, 2020 yılına göre ziyaretçi giriş sayılarında yüzde 45'lik bir artış yakaladı. Esas Gayrimenkul Varlık Yönetimi Lideri Nevzat Yavan, "Kiralamaya eklenen yeni kategoriler ile birlikte doluluk hedefimiz ise yılsonu itibariyle yüzde 95" diyor. Pandemiyle beraber değişen tüketici alışkanlıklarına yönelik Esas'ın strateji değiştirmesine neden oldu. Pandemi öncesinde olmayan yeni kategoriler oluştu. Sağlıklı yaşama yönelik artan ihtiyaç, yeni bir kategori doğurdu. 'Sağlık Burda' ismi verilen yeni perakende stratejisi kapsamında, birçok uzmanlık alanını kapsayan klinik ve iyi yaşam konseptinde kiralamalar olacak. İlki Konya Kentplaza AVM'de gerçekleştirilen bu açılışların yanı sıra spor giyim ve ev segmentinin de payı artırılacak.
E-ticaretin büyümesiyle beraber, uygun fiziki koşulları bulunan AVM'lerde lojistik şirketleriyle görüştüklerini söyleyen Nevzat Yavan, online markaların, offline mağazalarının AVM'lerde müşteri deneyimi açısından bulunmasını hedeflediklerini belirtiyor. 'Esnaf Burda' ismiyle lokal markalara alışveriş merkezlerinde daha fazla yer verilmesi hedefleniyor.
AVM'lerdeki ortak gider sorunu büyüyor!