AVM sayısı 2017'de 454'e ulaşacak!
Türkiye’de alışveriş merkezlerinde (AVM) kiralanabilir alan 10 yılda 4 kat büyüdü ve Mayıs 2015 itibarıyla toplam AVM sayısı 349’a yükseldi.
Eva Gayrimenkul Değerleme ve Akademetre’nin hazırladığı “Türkiye AVM Potansiyel Analizi 2015-2017” başlıklı araştırmaya göre, 2015 sonunda 411’e yükselmesi öngörülen AVM sayısının 2017’de 454’e ulaşması bekleniyor.
Mayıs 2015’te toplam kiralanabilir alanın 10 milyon 100 bin metrekareyi aştığı ifade edilen araştırmada, kiralanabilir alan bakımından İstanbul’un yüzde 42, Ankara’nın yüzde 12, İzmir’in yüzde 6 payla başı çektiği kaydedildi. Mayıs itibarıyla İstanbul’da 139 AVM bulunduğu ve bu sayının 2016’da 152’ye, 2017’de 154’e yükseleceği belirtilen araştırmada, 2017 yılına gelindiğinde dahi 20 kentte hiç AVM olmayacağı bilgisine yer verildi.
AVM’lerin metrekare dağılımına bakıldığında, Türkiye’de 5 bin-10 bin metrekare arası büyüklükte 72, 10 bin-20 bin metrekare arası büyüklükte 102, 20 bin-40 bin metrekare arası büyüklükte 94, 40 bin-80 bin metrekare arası büyüklükte 62 ve 80 bin metrekare üzerinde 15 AVM bulunduğu açıklandı.Araştırmada, 2009’da 20.6 milyar lira olan AVM sektör cirosunun 2015’te 89.6, 2016’da 105.8 ve 2017’de 119.2 milyar liraya çıkacağı öngörüldü.
KAYBIN % 12’Sİ GERİ KAZANILDI
Bağımsız birimlerde yüzde 50’den fazla boşluk oranı, yapının AVM fonksiyonu dışında kullanılmaya başlanması ya da kapanmasının “fonksiyon yitirme” olarak ifade edildiği araştırmaya göre, 2011’den 2014’e kadar toplam 1 milyon 75 bin metrekarelik alan AVM fonksiyonunu yitirdi; ancak son 5 yılda kayıpların yüzde 12’si sisteme geri döndü. Bugüne kadar sisteme dahil olan AVM’lerin yüzde 10’u sistemden çıkarken, en büyük kayıp 10 bin-20 bin metrekare aralığındaki AVM’lerde gözlendi.
2015-2017 yılları itibarıyla en yüksek potansiyele sahip kentler Kırklareli, Ordu, Isparta, Artvin ve Karaman olarak sıralanırken, en az potansiyeli olan kentler ise Denizli, Uşak, Düzce, Kütahya ve Antalya oldu.
CİRO ENDEKSİ NİSANDA YÜZDE 20 YÜKSELDİ
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği’nin (AYD) açıkladığı AVM Endeksi, nisan ayında 165 puana ulaştı. Buna göre, Nisan 2015’te AVM ciroları önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 20 yükseldi.
AVM’lerde kiralanabilir alan başına düşen ciro da 27 puan arttı ve metrekare başına 630 liraya ulaştı. Giyim kategorisinde yüzde 16, yiyecekte yüzde 15, ayakkabı çantada yüzde 10, teknolojide yüzde 9 ciro artışı olurken, hipermarketlerde değişim gözlenmedi.
ZİYARETÇİ ARTIYOR
AYD Başkanı Hulusi Belgü, “Ziyaret sayısı endeksinin de nisan gibi insanların açık havada daha çok vakit geçirmeye başladığı bir ayda yüzde 4.21 artması AVM’lerin tercih edilme oranının yükseldiğini gösteriyor” dedi. Son 3 yılda sektör ortalama büyüdü.
Habertürk