Genel

AVM'ler 2014 yılında 75 milyar lira ciro yapacak!

Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Demeği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, 2013'te AVM'lerin 60 milyar liralık ciro yaptığının tahmin edildiğini belirterek, "Bu rakamın 2014'te 75 milyar lira civannda gerçekleşeceğini öngörüyoruz" dedi.

AA muhabirine AVM sektörünü değerlendiren Belgü, sektörde 15 milyar dolan yabancı sermaye olmak üzere bugüne kadar 45 milyar dolarlık yatınm gerçekleştirildiğini ifade ederek, 2012'de sağlanan istihdam 360 bin iken 2013 itibariyle bu rakamın 385 bin kişiye ulaştığını söyledi. 

Belgü, 2012 ile karşılaştırdığında metrekare başına cironun 513 liradan 551 liraya çıktığını ve 2012 sonu itibariyle bu rakamın 50 milyar lira olduğunu vurgulayarak, toplam cironun 2013 sonu itibariyle 60 milyar liraya ulaşacağının tahmin edildiğini kaydetti. 

Belli noktalarda, şehrin belli kısımlannda AVM'lerin yoğunlaştığı ve bundan sıkıntı duyulduğunun gözlemlendiğini anlatan Belgü, "Ancak uzun vadede bu projelerin yatınmcılanna ve Türkiye ekonomisine pozitif değer yaratacağını düşünüyoruz. Belli bölgelerde yoğunlukların artması bundan sonra yapılacak yatınmlarda haliyle daha hassas düşünülmesini gerektiriyor. Yakın gelecekte yoğun yerleşim merkezleri ve iş merkezlerinin bulunduğu bölgelerde metraj olarak küçük semt AVM'leri ve tematik projeler oluşacak" ifadesini kullandı. 

Belgü, 2013un AVM sektörü açısından son birkaç yılda olduğu gibi büyüme trendinin sürdüğü bir yıl olduğuna vurgu yaparak, bu yıl açılan 27 yeni AVM ile Türkiye'deki toplam AVM sayısının 333'e, toplam kiralanabilir alanın ise 9,2 milyon metre kareye ulaştığını dile getirdi. 

AVM ziyaretçi sayısının 2012'de 1,5 milyar olduğunu, bu rakamın 2013 sonuna kadar 1,6 milyara ulaşacağını tahmin ettiklerini anlatan Belgü, "2012 yılı için AVM ziyaretçilerinin yüzde 63'ünün ziyaretinde alışveriş yaptığını görüyoruz. 

Ziyaret sırasında yapılan ortalama alışveriş tutan ise 105 lira. 2013 yılı endeksinde en yüksek artışlar ayakkabı-çanta kategorisinde gerçekleşti. 

Bu durum 2011 ve 2012'de de aynıydı. Giyim ve teknoloji alışverişi 2013'te çok alışverişin yapıldığı diğer kategoriler" değerlendirmesinde bulundu. 

Belgü, tüketim alışkanlıklannın yılbaşı, sevgililer günü, bayram gibi özel günlerde artış gösterdiğine işaret ederek, "Perakendecinin ve AVM içerisindeki markalann özel günler öncesindeki indirim ve hediye kampanyalan tüketim eğilimlerine olumlu yansıyor. Yılbaşı alışverişinde tüketimi yönlendiren temel faktör perakendecinin tüketiciye sunduğu avantajlardır" dedi. 

AVM sektörünün de tüm ekonomide olduğu gibi geçici bir süre de olsa gezi olaylanndan olumsuz etkilendiğini hatırlatan Belgü, sözlerini şöyle sürdürdü: "Sektörümüz son yıllarda büyük bir hızla gelişti. 

Gerek büyük şehirlerde gerekse Anadolu'da kent ile bütünleşen, halkı tarafından benimsenen, yarattığı istihdam ve kayıtlı ekonomiye geçişte önemli yer alan AVM'ler hayata geçti. AYD olarak inanıyoruz ki, ancak yöre halkı tarafından benimsenen, çevre ve doğaya uygun projeler başanlı olabiliyor. Son 5 yıla baktığımızda 2009' da 214, 2010'da 240, 2011'de 274, 2012'de 306 ve 2013'te 333 AVM açıldı. Metrekare başına düşen cirolar artıyor ve yeni açılan AVM'ler de kendi ziyaretçilerini oluşturuyor." Belgü,_son yıllarda Arap ve yakın komşu ülkelerden gelen turistler için "AVM'lerin Alışveriş Destinasyonu" olduğunu ifade ederek, İstanbul Shopping Fest gibi sektörün tamamına yönelik etkinlik dönemlerinde alışveriş turizminin daha da canlandığını söyledi. Festival sırasında sadece 23 günde yabancı kredi kartlanyla yapılan alışveriş tutannın 450 milyon lira olduğunu ve yabancılann alışveriş oranının da bir önceki döneme göre yüzde 11 artış kaydettiğini anlatan Belgü, yabancı turistlerin Türkiye'de giderek daha fazla alışveriş yaptığını, hatta Türkiye'ye alışveriş için geldiğini dile getirdi.


 (AA)