AVM'ler mantar gibi bitti outlet çare oldu
AVM'ler istedikleri ciroyu bulamayınca çok daha fazla müşteri için outlete dönüşüyor.
Yüzde 15 olan outlet payının yüzde 25 olması bekleniyor.
YATIRIM furyasına kapılıp bir biri ardına açılan alışveriş merkezleri, zaman içinde umdukları ciroları bulamayınca outlet center'lara dönüşmeye başladılar. Son 5 yıla bakıldığında alışveriş merkezlerine 10 milyar doların üzerinde bir yatırım yapıldığı ve alışveriş merkezi sayısının da 200'ün üzerine çıktığını söyleyen sektör yetkilileri, doğru planlanmayan, konsept ve lokasyonunu doğru belirlemeyen projelerin uzun vadeli olmayacağını önceden öngördüklerini ve uyarılarını yaptıklarını belirttiler. Piyasada outlet'lerin payı şu anda ciro olarak yüzde 15'lerde. Ancak bu rakamın gelecekte yüzde 25'lere çıkabileceği belirtiliyor. Türkiye toplam kiralanabilir alanı 382 bin 781 metrekareyi bulan outlet alışveriş merkezleri ile Avrupa'da toplam 474 bin 881 metrekare kiralanabilir alana sahip İngiltere'den sonra ikinci sırada yer alıyor. Outlet dönüşümünü ilk başlatan Kale oldu. Geçen yıl 80 milyon dolarlık yatırımla Güngören'de açılan Kale Center, ismini Kale Outlet olarak değiştirdi.
DÖNÜŞÜM DEVAM EDECEK
YAKLAŞIK iki yıl önce Beylikdüzü'nde faaliyete geçen D'Silva Alışveriş Merkezi de adını Fox City Premium Outlet olarak değiştirdi. Mayadrom Uptown da konseptini çocuk eğlence merkezine çevirdi. Uzmanlar dönüşümün bu kadarla sınırlı kalmayacağı konusunda hem fikir.
2009 yılı AVM'ler için riskli olacak
ALIŞVERİŞ merkezi sayısındaki ani patlama, endişeyi de beraberinde getiriyor. Sektör uzmanları ve yatırımcılar ise bazı lokasyonlarda sıkıntı yaşandığını söylüyor. Kiğılı Başkanı Abdullah Kiğılı ise `Sektördeki hareketi gören yatırımcı AVM'ye yöneliyor. Ancak yanlış yatırımlar zamanla hastane, okul ve otele dönüşecek. Kapanan merkezler olacak. Biz bunu 2009 yılında göreceğiz' dedi.
Outlet'ler kurtuluş olmayabilir
OUTLET alışveriş merkezlerinin ilk örneklerinden olan Olivium Alışveriş Merkezi Genel Müdürü de daha önce yaptığı açıklamada yeni açılan merkezlerin bir konsept olmadığını bu nedenle de performanslarının düşük olduğuna dikkat çekmişti. İzci, `Sektörde outlet kavramının gerekli performansı gösteremeyen projeler için bir kurtarıcı alternatif olarak ön plana çıktı. Bu noktada her alışveriş merkezi için outlet bir kurtarıcı olmayabilir' dedi.
Fulya ERDEM / Star