Sektörel

AVM'ler promosyonla perakendeci arıyor

Kiracı beğenmeyen AVM'lerin yerini hava parası istemeyen, hatta dekorasyon masrafını üstlenenler aldı

Alışveriş merkezlerinde (AVM) krizle birlikte dengeler iyice değişirken, kiracı beğenmeyen AVM'lerin yerini hava parası istemeyen, hatta dekorasyon masrafını üstlenenler aldı.

Perakendecilerin alışveriş merkezlerinde (AVM) yer bulamama ve yerli marka olarak dışlanma serzenişleri çok gerilerde kaldı. AVM sayısının artması ve ekonomik krizle birlikte perakendecilerin verimsiz noktaları kapatması, alışveriş merkezi yatırımcılarını çeşitli önlemler almakla birlikte bazı promosyonlara da itiyor. Bir dönem açılacak AVM'lerde kiracılar kuyruk olurken, dükkanlar için hava paralarının tarih olması yetmedi, bazı AVM'ler dekorasyon bedellerini bile karşılamaya talip oluyor. AVM'ler kur sabitleme, kirayı indirme ve reklam-tanıtım destekleri verirken, özellikle yeni AVM'ler kira bedellerini yüzde 50'ye varan oranlarda düşürdü. Delta İnşaat ve Beyaz İnşaat gibi bir kaç şirketin oluşturduğu konsorsiyum'un 140 milyon dolar yatırımla Ataköy'de gerçekleştirdiği Ataköy AVM, kira bedelini civardakilerin yüzde 50 altına indirdi ve tanıtımı yapılmadan AVM'nin yüzde 85'ini kiralamayı başardı. Perakendecilerin de katıldığı Ataköy AVM'nin tanıtım toplantısında bazı markalar çevredeki diğer alışveriş merkezlerinden çıkma sinyali verdi.

İpekyol elemeye başladı
Bu kapsamda İpekyol, yeni alışveriş merkezlerine girerken bazı merkezlerdeki mağazalarını da kapatma planları yapıyor. 3 hafta önce Ankara Antares'teki mağazasını kapatan firma, şimdi de kendi müşteri kitlelerine uymayan bir lokasyonda bulunduğu için Sefaköy'deki Armonipark'tan çıkmaya hazırlanıyor. İpekyol Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, “Ataköy buradaki bir boşluğu dolduracak. Çünkü Galleria burada kendini yenileyemedi. Biz burada 2 markamızla yeralacağız. Bu kapsamda Ataköy açıldıktan sonra Carousel ve Capacity'de yer alan mağazalardan birinden vazgeçeceğiz” dedi.
Desa Yönetim Kurulu Başkanı Melih Çelet de alışveriş merkezi yatırımcılarının artık perakendecileri toplamak için inanılmaz vaatlerde bulunduğunu belirterek, şunları söyledi: “Eskiden hava paraları vermeden bir çok yere girilmezdi. Fakat Galleria'da mağazamız varken yine aynı bölgede bulunan Ataköy AVM'ye yatırımcılarının bizlerle birlikte hareket etmesi nedeniyle girdik. Krizin ardından mal sahibi-kiracı ilişkisi daha çok önem kazandı. Mal sahibi Ataköy'de bizden kira olarak helal edilecek bir rakam istedi. Bunun için buranın istikbali var.”
Krizle birlikte AVM'lerde lokasyon ve yönetimin önemli hale geldiğini belirten İnci Ayakkabı Yönetim Kurulu Başkanı Murat Yalçıntaş ise “Bölgede üç alışveriş merkezi daha var. Bunlardan Capacity ciro yapıyor ama giderler çok yüksek olduğu için sıkıntı var. Bu nedenle artık perakendeciler kendileri ile aynı dili konuşan yerlerde yeralmak istiyor. Bu nedenle vaatlerde çok önemli değil” dedi.
Demet CENGİZ BİLGİN/Hürriyet