AVM

AVM'ler rekabette öne geçebilmek için çocuklara özel eğlence alanları oluşturuyor!

Sayıları giderek artan AVM' ler rekabette öne geçebilmek için temalı uygulamalara yönelmeye başladı. Bazı AVM' ler milyon dolarlık yatırımlar yaparak özel çocuk eğlence alanları oluşturuyor...

Sayıları giderek artan AVM'ler rekabette öne geçebilmek için temalı uygulamalara yönelmeye başladı. Bazı AVM'ler milyon dolarlık yatırımlar yaparak özel çocuk eğlence alanları oluşturuyor. Ocak ayında Trump'ta açılan KidzMondo'yu Akasya AVM'deki KidZania ve Marmara Forum'daki Minopolis izledi. Karma projelerin birçoğunda da çocuklara dönük tema parkları öne çıkıyor. 


Yerli ve yabancı yatırımcıların ilgi odağı haline gelen AVM'lerin sayısı 2013 yılında 333'e ulaştı. Geçen yıl AVM'lerdeki toplam kiralanabilir alan ise 9,2 milyon metrekareye çıktı. 2014 yılında 7 milyar dolarlık yatırımla 35 yeni AVM daha açılması bekleniyor. Bu rekabet ortamında ayakta kalmak isteyen AVM'ler ise farklılaşma yoluna gidiyor. Mağaza karmasının sağlam olmasının rekabette öne çıkmak için yeterli olmadığını gören AVM'ler sürekli yeni çözümler peşinde koşuyor. 


İşte bu çözümlerden biri çocuk eğlence merkezlen oldu. Son dönemde farklılaşmak isteyen AVM'ler birbiri ardına çocuklara yönelik eğlence merkezleri açıyor. Birkaç yıl önce Foaım İstanbul AVM'de açılan Turkuazoo ve ardından Torium AVM'de açılan kayak pisti ile başlayan bu trend şimdi bütün AVM'lere sıçramış durumda. Pek çok AVM kendi içinde çocuklar için özel bölümler açmaya başladı. Yatırımcılar da yeni karma projelerde çocuk ve yetişkinleri kapsayan eğlence parkları için milyon dolarlar harcıyor. 


ÇOCUK MERKEZLERİ ARTIYOR 


Rekabet ortamında farklılaşmak için tüm AVM'lerin belli bir temaya odaklandıklarını söyleyen KDM Danışmanlık'ın kurucusu Murat îzci, "Çocuklar AVM'leri çok iyi sürüklüyor. Çocukları hedefleyen AVM'ler aileleri de içine alıyor. Hem AVM'ye giriş sıklığı, hem kalış süresi, hem de alışveriş artıyor" diyor. 


Son dönemde AVM'ler için en popüler yatırım çocuklara öğrenirken öğretmeyi hedefleyen deneyimsel çocuk eğlence merkezleri oldu. KidzMondo markasıyla bu konuda ilk adımı atan Trump Towers'ın ardından yeni açılan Akasya AVM de KidZania ile bu alana girdi. Pazann son oyuncusu ise Arel Eğitim Kurumlan oldu. Şirket, Bakırköy Marmara Forum AVM'de Minopolis istanbul Çocuk Şehri ismiyle bir merkez açmaya hazırlanıyor. 


KİDZMONDO TRUMP'A YARADI 


Trump AVM'deki KidzMondo, bu yatırımların AVM'lere katkısının somut bir örneği oldu. 10 milyon dolarlık yatırımla kurulan KidzMondo'yu 25 Ocak-lO Mart tarihleri arasında 40 bin kişi ziyaret etti. Daha reklam kampanyası bile başlamadan büyük ilgi gördüklerini söyleyen KidzMondo Trump İstanbul Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hande Sabuncuoğlu, "İlginin yüksekliğinden dolayı reklam kampanyamızı erteledik. Geçirdiğimiz 45 günlük süreçte, meslek birimlerimizin tamamı açılmadığı için kapasitemizin altında ziyaretçi kabul etmek durumunda kaldık. Gösterilen ilginin tamamını karşılayamadık. Nisan ayı başında meslek ünitelerimizin tamamı açılmış olacak. Böylelikle ziyaretçi kapasitemizin üst seviyesinde hizmet vermeye başlayacağız" diyor. 


KidzMondo, Taımp Alışveriş Merkezi'nin ziyaretçi sayısına aylık bazda yaklaşık yüzde 4,5 katkı sağladı. Yıl sonuna kadar KidzMondo'yu 600 bin kişinin ziyaret etmesi bekleniyor. Yaklaşık 20 milyon dolar yatırım yapılan Akasya AVM'deki KidZania, 10 bin metrekarelik bir alan üzerine kurulu. KidZania İstanbul'da yaşları 414 arasında değişen çocukların boylarına göre ölçeklendirilerek yaratılmış, gerçek marka ve kurumların yer aldığı, hastaneden pizzacıya, itfaiyeden bankaya kadar 90 farklı meslek grubu ve aktivite alanı yer alıyor. 400'den fazla kişiye istihdam sağlayan KidZania'nın yıllık ziyaretçi sayısının 650800 bin arasında olması bekleniyor. 


Marmara Forum AVM'deki Minopolis için 5 milyon Euro'luk yatınm yapıldı. Minopolis İstanbul'un kurucusu Özgür Gözükara, Minopolis'de 2004'ten beri uluslararası standartlarda geliştirilmekte olan eğitici-eğlence uygulamalarının çocuk gelişim uzmanları tarafından Türkiye'ye uyarlandığını söylüyor. Gözükara, "Şehirde çocuklara eşlik eden tüm eğitmenlerimiz çocuk gelişimi bölümü mezunlarından oluşmakta. Bu eğitmenler düzenli olarak alanında Türkiye'de ve dünyada en başanlı akademisyenler tarafından yürütülen eğitim programlarına katılacak" diyor. 


EĞLENCE PARKLARI 


Çocuklara yönelik yatırımlar bunlarla sınırlı değil. Özellikle yeni karma projelerin birçoğunda çocukların yanı sıra yetişkinlere de hitap eden dev eğlence konseptleri tasarlanıyor. Bunun öncüsü ise 650 milyon dolar yatınmla geçen yıl Eyüp'te açılan Vialand. Dünyada bir tema parkı AVM ve gösteri merkeziyle birleştiren ilk alışveriş, eğlence ve yaşam kompleksi olan Vialand, Gürsoy Grup ve Via Properties ortaklığında kuruldu. Bu yıl 1 milyonu aşkın kişinin parkı ziyaret etmesi bekleniyor. Tema park ile birlikte AVM ziyaretçi sayısının ise 4,5 milyonu turist olmak üzere 30 milyonu bulacağı tahmin ediliyor. Şimdi de otel yatırımıyla 360 derece entegre perakendecilik yaptıklannı söyleyen Vialand Genel Müdürü Tolga Alişoğlu, "Türkiye'nin eğlence anlayışını değiştirmek için yola çıktık. Sadece İstanbul'un değil Türkiye'nin ve hatta bölgenin eğlencesine talibiz. Avrupa'da en çok tercih edilen ilk üç tema parkından biri olmayı hedefliyoruz" diyor. 


YENİ PARKLAR YOLDA 


Eğlence parkı yatınmına soyunan bir yatırımcı da Toaınlar GYO. Şirket, 1,1 milyar TL'lik yatınmla hayata geçirilen Mail of İstanbul'un içinde Türkiye'nin temalı ilk kapalı eğlence parkını açacak. 36 milyon dolar yatırımla 12 bin metrekare alana kurulacak olan MOlPARK'ta, Türkiye, Avrupa ve Ortadoğu'ya ilk kez giriş yapan dev salıncaklar ve Korku Oteli yer alacak. 


Kantur-Akdaş, Artaş ve Mesa ortaklığında yapılan ve 20l6'da açılması planlanan Tema World ise bu projelerin arasında en büyüklerden biri olacak. Bünyesinde konut ve ofisleri de barındıran karma projede Tema World olarak adlandınlan eğlence bölümü için 400 milyon TL'lik yatınm yapılacak. 400 bin metrekare üzerine kurulan Tema World'e yılda 3 milyon ziyaretçi beklediklerini söyleyen Artaş İnşaat'ın yönetim kurulu başkanı Süleyman Çetinsaya, "Ziyaretçilerin önemli bir kısmı turist olacak. Projenin İstanbul'un tanıtımı açısından da çok faydalı olacağını düşünüyoruz" diye konuşuyor. 


TAMİNCE'NİN YATIRIMI 


Eğlence parkı yatırımlarının en büyüklerinden birini de Fettah Tamince yapmayı planlıyor. Antalya'da Rixos Theme Park Antalya Turizm Kompleksi adıyla inşa edilecek olan projenin toplam maliyetinin 794 milyon TL olması bekleniyor. 


Belek'te 639 bin metrekare alana yani yaklaşık 76 futbol sahası büyüklüğünde bir yere inşa edilecek tesiste 235 oda kapasiteli otel ve eğlence merkezi yapılacak. Eğlence merkezinde yunus gösteri havuzu, su parkı, gibi bölümler yer alacak. Ayrıca lunapark ve 3D interaktif sinema ile yeni teknolojiler kullanılarak simülasyon, animasyon gibi gösterilerin yapılmasına imkan sağlayan teknik donanıma sahip üniteler bulanacak. Projenin 2015 yılı sonunda tamamlanması hedefleniyor. 


Belediyeler de yanşa katıldı 


Eğlence parklarına yönelik ilgi belediyeleri de harekete geçirdi. Ankara Büyükşehir Belediyesi, 2 milyon 100 bin metrekare genişliğindeki bir alanda Disneyland benzeri bir park kurmak İçin çalışmalar yürütüyor. Anka Park ismi verilen park, içinde bulunan bin 217 adet oyuncak ve 14 roller coaster'la dünyanın sayılı merkezlerinden biri olacak. İstanbul Büyükşehir Belediyesi de Maltepe Dolgu Alanı Düzenleme Uygulama Projesi kapsamında, içinde lunapark, kafe ve restoran, dinlenme mekanları, aktivite alanları, yürüyüş parkurları ve bisiklet yolu bulunan bir eğlence adası yapacak. 


EKONOMİST