AVM

AVM'lerde açılan kioskların sayısında patlama yaşanıyor!

Gıdadan aksesuara, kozmetikten otomotive hemen her sektörde hizmet veren kiosklar arasında mağaza kadar ciro yapanlar var. AVM'ler kiosklar aracılığıyla bu yıl da yüzlerce girişimciye yeni iş fırsatı yaratacak...

AVM'lerde açılan kioskların sayısında patlama yaşanıyor. Gıdadan aksesuara, kozmetikten otomotive hemen her sektörde hizmet veren kiosklar arasında mağaza kadar ciro yapanlar var. AVM'ler kiosklar aracılığıyla bu yıl da yüzlerce girişimciye yeni iş fırsatı yaratacak.


PERAKENDE sektörünün büyümesinde alışveriş merkezlerinin (AVM) çok önemli payı var. Sayıları 330'a ulaşan AVM'ler sadece marka sahibi perakendecilere değil, küçük sermayelerle kendi işini kurmak isteyen girişimcilere de büyük fırsatlar yarattı, ilk başlarda AVM'lere renk katmaları amacıyla açılan kiosk veya stantlardan bahsediyoruz... Her AVM'de gıdadan hediyelik eşyaya, cep telefonundan aksesuara geniş bir yelpazede hizmet veren onlarca kiosk açılmış durumda. Maliyetinin az olmasına karşılık neredeyse bir mağaza kadar ciro yapan bu işyerlerine girişimcilerin ilgisi sürüyor. AVM yöneticileri de ziyaretçi sayısını artıran ve AVM'de satılan ürün yelpazesini genişleten kiosklara sürekli yer açıyor. İstanbul'dan Kayseri'yer, Diyarbakır'dan Mardin'e çeşitli illerdeki AVM'lerin kiosk kullanımıyla  ilgi planlarını araştırdık. 


Kiosk açmak isteyen girişimcilerden en çok talep alan AVM'lerin başında Marmara Forum geliyor. Diğer AVM'lere olduğu gibi buraya da en çok yeme içme kiosku açmak isteyenler başvuruyor. Marmara Forum Kiralama Müdürü Özge Zeybek, hem kira bedelinin hem de yan giderlerin mağazalara göre çok daha düşük olmasının kiosk yatırımını cazip hale getirdiğini belirtiyor. Bunun yanında çalışan sayısının az olmasının da bu işe ilgiyi her geçen gün artırdığını vurguluyor. Zeybek, "Aldığımız taleplerin birçoğu birbirine çok yakın ürünler sunuyor. Yurtdışında çok şık, özenli kiosk konseptleri var. Markalaşmış, mimari açıdan şık, kurumsal firmalar tarafından projelendirilen kiosklara Türkiye'deki 


Selçuk ŞİŞMAN / Rönesans Yönetim A.Ş. Genel Müdürü 


"AVM'lerin yeni alternatifi" Rönesans Holding'in Ankara, İstanbul, İzmir, Adana, Samsun, Kahramanmaraş ve Şanlıurfa'da inşa ettiği ve işlettiği Optimum, Piazza ve Kozzy markalı sekiz alışveriş merkezinde toplam 120 kiosk var. Bunların arasında sektöründe yer edinmiş markalara ait kioskların ciroları mağazaları yakalıyor. Kioskları, alışveriş merkezlerine katılan birer değer olarak görüyoruz. Ziyaretçilerin geçiş noktaları üzerinde olmaları ve hızlı hizmet sunmaları kiosklar için önemli bir avantaj. Tüketici ile daha kolay buluşmaları ve etkileşime geçmeleri nedeniyle hem ortak kullanım alanına canlılık getiriyor, hem de çevresindeki mağazalara katkı sağlıyorlar. 


Stratejimiz, AVM içinde daha çok markaya yer vermek. Ancak başvurularda, kurumsal kimliği olan ve markalaşma sürecini tamamlamış firmaları değerlendirmeye alıyoruz. 

Ürün ve hizmet çeşitliliğimize katkı sağlamasının yanında ziyaretçilerimizin beklentilerine yanıt verebilecek kalite standardında olması da önceliğimiz. AVM'lerde de ihtiyaç olduğunu düşünüyorum" diyor. 


Kanyon AVM Pazarlama Müdürü Çağla Gül, mimari planlamanın uygun olması durumunda bu işletmelerin sayısını artıracaklarını belirtiyor. Gül. "En çok talep yenıe ve içme sektöründen geliyor. Kanyon yeme içme ve sosyal aktiviteler için çok tercih edilen bir AVM olduğu için birçok yeni girişim ve marka bu fırsatı değerlendirmek istiyor" diyor. 


Pop-up store'larla altı ay veya bir yıllık sözleşme yaptıklarını söyleyen Gül, şöyle devam ediyor: "Pop-up store kültürü tüm dünyada yükselen bir trend. 

Biz de Kanyon olarak bu trendin Türkiye'deki ilk uygulayıcılarındanız. Alışveriş merkezlerinde de bu trendin özelleştirilerek uygulanması önemli. Bunları görüntü kirliliği yaratmadan, görsel açıdan Kanyon'un bütünlüğünü bozmayacak şekilde kurgulamaya çalışıyoruz. Popup mağazaların bir diğer önemli özelliği de Kanyon'da mağaza alanı yaratamadığımız ancak Kanyon'da bulunmasını istediğimiz markalar için önemli bir fırsat oluşturması." 


BEŞ TANE DAHA AÇACAK 


Temalı park konseptiyle faaliyet gösteren Vialand, açılışında 10 kioskla hizmete girmişti. Şu anda 15 kiosk faaliyet gösteriyor. Vialand AVM Direktörü Kemal Arslan, bu yıl beş kiosk daha açacaklarını belirtiyor. Arslan. "Kiosk konusunda talep gün geçtikçe artıyor.Kanyon ise bu işletmelere kiosk ya da stant yerine 'pop-up (taşınabilir mağaza)' adını veriyor. Kanyon'da şu anda 10 adet pop-up mağaza var. 


UZUN SÜRELİ KONTRAT YAPIYOR 


Geçen yıl ocak ayında İstanbul Ataşehir'de kapılarını açan Novada AVM'de ise beş olan kiosk sayısı bir yıl içinde sekize çıktı. Bunların üçü yeme içme, ikişer tanesi turizm ve cep telefonu, biri de takı aksesuar alanında faaliyet gösteriyor. Novada AVM Genel Müdürü Kadir Cebeci, bu yıl iki kioska daha yer vermeyi planladıklarını belirtiyor. Novada AVM'ye daha çok yeme içme, bijuteri, kozmetik, aksesuar ve hediyelik eşya sektörlerinden olmak üzere her ay yaklaşık 10 kiosk başvurusu yapılıyor. Kiosk işletmecileriyle bir ve beş yıllık olmak üzere iki türlü kira sözleşmesi yaptıklarını belirten Cebeci, sözlerine şöyle devam ediyor: "Kiosk kiralaması yaparken AVM'deki mağaza ve kiosk karması ile bu alanlarda satılacak ürünlere ilişkin titiz bir değerlendirme yapıyoruz. Yeni açılacak kioskların mağazaları ve diğer kioskları tenmesinin önemli payı var. Aldığımız talepleri değerlendirirken öncelikle müşteri profilimize doğru ve kaliteli hizmetin verilip verilmeyeceğine bakıyoruz. Ayrıca girişimcinin bu işten maddi kazanç elde edip edemeyeceğini de analiz ediyoruz" diye konuşuyor. 



"ALTI AYDA AMORTİ EDİYOR" 


En çok kiosku bulunan AVM'lerin başında ise Olivium geliyor. Kapılarını kiosk yatırımcılarına son dönemlerde açmasına rağmen şu anda 40 kioska ulaşmış durumda. Üstelik bu yıl sekiz tane daha açılması planlanıyor. Olivium Outlet Center Genel Müdürü Berna Yüksel, bunlardan altısı için görüşmelerin sürdüğünü belirtiyor. Yüksel, kiosk konusunda çok fazla talep almalarını, ziyaretçi trafiğinin yoğunluğuna bağlıyor. Yüksel, bu konuda şunları söylüyor: "Kiosk kiralamalarımızı daha çok bir yıllık yapıyoruz. Kira bedelini ise metrekare bazında değil, paçal olarak tespit ediyoruz. Kiosklarda mağaza kontratlarına göre daha esnek davranabiliyoruz. Fakat ürün karmasını mutlaka sıkı şekilde denetliyoruz. Özellikle gıda ürünleri satan kiosklara oturum alanı vermemeye, böylece yeme içme katında bulunan kiracılarımızı olumsuz yönde etkilememeye özen gösteriyoruz. 



 "HER İŞE UYGUN" 


Yaklaşık üç yıl önce İstanbul Halkalf da hizmete giren ve halen 11 kioskun bulunduğu ArenaPark da bu sayıyı artırmayı planlıyor. Ayda ortalama 800 bin kapı girişinin olduğu ArenaPark'ın Genel Müdürü Muhsin Erkoç, yeni açılacak kioskları piyasaya çıkacak yeni ürünler çerçevesinde belirleyeceklerini söylüyor. Erkoç, "Son yıllarda kiosk için girişimcilik üst seviyelere çıktı. Artık kullanışlı modeller sayesinde perakendenin birçok kolu rahatlıkla kiosklarda uygulanabiliyor. Zamanla dizaynları ve işlevleri de üst düzeylere çıkacak ve AVM yatırımcıları tarafından daha çok tercih edilir hale gelecek" diyor. 



YENİ ALANLARA KAPILARI AÇIK 


İstanbul Güngören'de bulunan Kale Outiet Center, 2007 yılında 120 mağazaya ek olarak yedi kioskla açıldı. Şu anda 23 kiosk faaliyet gösteriyor. Bunlar saat, takı, kişisel bakım ve fast food sektörlerinde hizmet veriyor. 

Kale Oetlet Center Genel Müdürü Bülent Karataş, kiralama yaparken aynı sektörde birden fazla kioskun olmamasına önem verdiklerini belirtiyor. Karataş, Gün geçmiyor ki kiosk için yeni bir talep gelmesin. Bunlar daha çok dondurma, sahlep, patates cipsi, mısır gibi dönemsel olarak popülaritesi yüksek işlerde yoğunlaşıyor. Çünkü bunların yatırım maliyeti diğer işlere göre daha düşük. Alışveriş merkezimizdeki ticarete renk katacak yeni bir sektör, yeni bir marka ya da yeni bir konsept varsa kiralama alanı isteyen yatırımcılarla mutlaka görüşüyoruz" diyor. 



PARA