Genel

AVM'lerde en beğenilen perakende markalar araştırıldı!

AYD, GfK Türkiye işbirliğiyle gerçekleştirdiği "AVM'lerde En Beğenilen ve Tercih Edilen Perakende Markaları" araştırması sonuçlandı

Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneğinin (AYD), GfK Türkiye işbirliğiyle gerçekleştirdiği "AVM'lerde En Beğenilen ve Tercih Edilen Perakende Markaları" araştırması sonuçlandı.

Araştırma, 5 Eylül-2 Kasım 2009 tarihleri arasında, İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Adana, Bursa, Trabzon, Gaziantep, Diyarbakır, Denizli ve Konya'da, 18-55 yaşları arasında AVM ziyaretçisi (en az iki haftada bir ziyaret eden) bin 275 kişi ile görüşülerek yapıldı.

Araştırma sonuçları, Kapalıçarşı'da düzenlenen ödül töreninde açıklandı.

10 kategori ile En Beğenilen ve Tercih Edilen Perakende Markaları, "Kadın Tekstil" kategorisinde Zara, "Erkek Tekstil" kategorisinde Sarar, "Çocuk" kategorisinde LCW, "Ayakkabı-Çanta" kategorisinde Nine West, "Kişisel Bakım-Kozmetik" kategorisinde Tekin Acar, "Restoran" kategorisinde Köfteci Ramiz, "Kafe" kategorisinde Mado, "Dekorasyon-Mobilya" kategorisinde Paşabahçe, "Elektronik (üretici perakende)" kategorisinde Sony, "Elektronik (perakende)" kategorisinde Teknosa oldu.

Törende gazetecilerin sorularını yanıtlayan AYD Başkanı Hakan Kodal, 2009 yılının ilk 6 ayının sektör açısından "keyifli bir dönem" olmadığını, ancak toparlanma sürecine girildiğini dile getirerek, eylül ayı AVM cirolarının, son 2 yıllık en yüksek ciroyu yakalamasının da bunun göstergesi olduğunu söyledi.

Kodal, ekim ayında düşüş yaşanmasına rağmen kasım ve aralık aylarının iyi olmasını beklediklerini ifade ederek, krizden çıkışın başladığını, ancak 2009 ve 2010 yıllarını, 2005 ve 2006 yılları gibi değerlendirmemek gerektiğini belirtti.

-"YILI 5,7-5,8 MİLYON METREKARE İLE BİTİRMEYİ ÖNGÖRÜYORUZ"-
Ekonomideki sorunların tüketiciyi etkilediğine değinen Kodal, "En azından, ziyaret sayılarındaki artış, cirolardaki artış, yavaş yavaş hayatın normale döndüğünün göstergesi" dedi.

Kodal, geçen yılın sonunda perakende sektörünün krize büyük stoklarla yakalandığını, bu kapsamda büyük indirimler ve outlete geçiş konusunda hareketlilik yaşandığını anlatırken, Türkiye'de indirim stratejileri veya outlet yerine daha çok alt markalara yönelme eğilimine ihtiyaç duyulduğunun altını çizdi.

Organize perakendenin çok hızlı büyüdüğünü, buradaki temel sıkıntının,büyümenin sindirilmesi ve genellikle markaların daha zengin muhitlerden Türkiye'nin geneline yayılması olduğunu kaydeden Kodal, şöyle devam etti:
"Hem Anadolu'ya ve hem daha orta ve alt gelir gruplarına yönelik olmayan bu markaların kendi kendine organize olup alt markalarını yaratması gerekiyordu.

Kriz, bu süreci hızlandırdı, outlete dönüşümü hızlandırdı ama şu anda tekrar süreç normale dönüyor ve hemen hemen bütün perakende grupları, özellikle tekstil ağırlıklı markalarda alt gruplarını, alt markalarını görüyoruz."
Kodal, yatırımlarda geçen yıldan bu yana yavaşlama olduğu bilgisini vererek, geçen yılın alışveriş merkezlerinde toplam kiralanabilir alan olarak toplam 4,8 milyon metrekare ile kapandığını, bu yılı 5,7-5,8 milyon metrekare civarında bitirmeyi öngördüklerini, bunun yaklaşık yüzde 20'lik büyümeye denk geldiğini anlattı.

2009 yılı için 6-6,5 milyon metrekare beklentileri bulunurken, 5,7-5,8 milyon metrekarelik gerçekleşme olacağını dile getiren Kodal, kriz başladığında beklentilerinin daha altında gerçekleşme yaşanacağını söylediklerini hatırlattı.

Önceden yüzde 35-40'lık büyümeler olduğunu, büyümede yavaşlama meydana geldiğini kaydeden Kodal, bunun sebeplerini, "finansman sıkıntısı", "perakendenin hızlı büyümeden dolayı sıkıntı yaşaması" şeklinde sıraladı.

Kodal, "Talep tarafında da yavaşlama olunca, bizim 1-2 yılda beklediğimiz büyüme sürecini, büyük ihtimalle 3-4 yıla yayılmış olarak göreceğiz" dedi.

Kodal, başlamış projelerin devam ettiğini, ancak yeni yatırımlarda "ciddi bir durma"nın söz konusu olduğunun belirtti.

-"AMACIMIZ, YERLİ MÜŞTERİYİ KAPALIÇARŞI'YA ÇEKMEK"-
Kapalıçarşı Esnafları Derneği Başkanı Hasan Fırat da, gazetecilere, Kapalıçarşı'nın 75 bin metrekareyi kapsayan ve maliyeti 150 milyon avroyu bulacak onarımına ilişkin bilgi verirken, amaçlarının çarşıyı eski haline döndürüp, yerli müşteriyi buraya çekebilmek olduğunu, yeni neslin çarşıyı bilmediğini söyledi.

Bir televizyon kanalında yayımlanan "Kapalıçarşı" dizisi ile ziyaretçi sayısının yüzde 30'un üzerinde artığına dikkati çeken Fırat, hafta sonu izinli olanların çarşıya geldiğini, yerli müşteri anlamında cironun yüzde 30 arttığının söylenebileceğini belirtti.

Fırat, Kültür Bakanlığından aldıkları ödenekle Kapalıçarşı için belgeselde yaptırdıklarını, belgeselin Avrupa'da bir yarışmaya gönderildiğini, belgesellerin devam edeceğini, yine Bakanlığın desteğiyle Berlin'de mart ayında düzenlenecek uluslararası turizm fuarında küçük bir Kapalıçarşı yapacaklarını ve çarşı esnafını oraya götüreceklerini anlattı.

Çarşıya gelen yerli ziyaretçi oranının yüzde 30-40'lar civarında bulunduğunu ve hafta sonu artış görüldüğünü anlatan Fırat, "Sadece özel bir şey almak isteyenler geliyor. Ama ciddi bir ulaşım sorunu var, bu sorunu bizim acilen çözmemiz lazım" diye konuştu.
AA