AVM

AVM'lerde uygulanacak yeni yönetmelik yayımlandı!

GÜMRÜK ve Ticaret Bakanlığı, uzun süredir beklenen ‘perakende ticarette uygulanacak ilke ve kurallar hakkındaki yönetmeliği’ yayımladı.

GÜMRÜK ve Ticaret Bakanlığı, uzun süredir beklenen ‘perakende ticarette uygulanacak ilke ve kurallar hakkındaki yönetmeliği’ yayımladı.


2015’te yasalaşan perakende ticaret kanununun ikincil düzenlemesi olan yönetmelikle, AVM, market zincirleri ve mağazalara tüketicileri yakından ilgilendiren birçok yeni kural getirildi. Bu düzenlemeler arasında ‘alışveriş merkezlerinin çalışma saatlerinin üç yılda bir belirlenmesi, alışveriş festivallerine 60 gün sınırı getirilmesi, yöresel ürünlere marketlerde raf zorunluluğu için bir yıllık geçiş süreci tanınması, mağaza markalı gıda ve temizlik ürünlerine üreticilerin isimlerinin görünür şekilde yazılması, sürekli indirime girecek ürünlere sınır getirilmesi’ de yer aldı.


ÜRETİCİDEN PRİM TALEBİ


Resmi Gazete’nin dünkü sayısında yayımlanan yönetmeliğe göre büyük mağaza ve zincir mağazalar, üretici veya tedarikçiden ‘aktivite primi, reklam, dergi, anons, raf tahsisi, gondol ve kasa önü bedeli’ gibi prim veya bedel talep edebilecek. Ancak şube açılışı, tadilatı, kredi kartı katılım bedeli gibi adlar altında herhangi bir ücret alamayacak.


Büyük mağaza veya zincir mağazaların başkalarına ürettirdiği ve kendi adıyla veya markasıyla satışa sunduğu ürünlere de yeni kurallar getirildi. Buna göre, mağaza markalı ürünlerin üzerinde üreticinin adı veya markası; mağaza markasıyla aynı yazı karakterinde yazılacak. Bu yazı, mağaza markası yazısının en az yüzde 25 punto büyüklüğünde ve parantez içinde olacak. Mağazalara, bu yeni kurala uyum için 1 yıllık geçiş süresi verilecek. Mağazaların, indirimli veya promosyonlu satış kampanyalarının süresi; yasada da olduğu gibi işyeri açılışı, devri, kapanışı, adres veya faaliyet konusu değişikliğinde üç ayı; tasfiye durumunda ise 6 ayı geçemeyecek. Böyle durumlarda kampanyanın başlangıç tarihi, ticaret il müdürlüğüne bildirilecek. Her türlü ilan ve afişte de kampanyanın başlangıç ve bitiş süreleri gösterilecek.


Yönetmeliğe göre bir malın sürekli indirimde satılabilmesi için, ‘üretiminin sonlandırılması veya stok adedinin az olması, sezon sonu olması, ihraç fazlası olması, teşhirde kullanılmış olması, iade edilmiş olması, fabrika çıkış fiyatı üzerinden satışa sunulması’ gibi şartları taşıması gerekecek. İşletmeler, 29 Ocak 2017’ye kadar kendi şartlarını bu maddeye uygun hale getirecek.


YÖRESEL ÜRÜNLER


Perakende yasasında yer alan zincir marketlerin, raflarının yüzde 1’ini yöresel ürünlere ayırma şartının kuralları da netleştirildi. Buna göre yöresel ürünleri ticaret il müdürlükleri belirleyecek. İl müdürlüğü, yöresel ürünleri belirlerken, o ildeki ticaret ve sanayi odaları, esnaf odaları, ziraat odaları ve varsa ilin en fazla üyeye sahip tüketici örgütünün önerilerini alacak. Yöresel ürünlere raf tahsisi için, 1 yıllık geçiş süreci verilecek.


 

Hürriyet