AVM'lere 'üvey evlat' isyanı!
AVM'lerde mağaza açarak büyümek isteyen genç Türk markaları, Alışveriş Merkezi yönetimlerinden şikâyetçi oldu. Markalar, yabancı markalara daha düşük fiyattan mağaza kiralandığını iddia ederek serzenişte bulundu.
Mağaza sayısını artırarak büyümek isteyen bazı Türk markaları, AVM'lerin her firmaya eşit davranmadığından şikâyetçi. AVM yönetimlerinin özellikle yabancı markalardan daha düşük kira aldığını iddia eden yerli şirketler, kendilerinden ise 2 kat fazla kira talep edildiğini belirtiyor.
İç giyim firması Suwen'in sahibi Özcan Sümer, günde 1 milyon adetlik üretim yaptığını ve ihracatta önemli bir oyuncu olduğunu belirterek, "İç piyasada Suwen markamla zincir haline gelmek istiyorum. Ancak yapamıyorum. AVM'ler yabancıya 50 dolara verdiği dükkân için benden 150 dolar istiyor" dedi. Çözümü yabancı bir markayı satın almakta gördüğünü ifade eden Sumer, "Ancak her Türk markasının böyle bir finansman gücü olmayabilir. AVM'lerin büyük ilgi gösterdiği birçok yabancı marka, onlara borç takıp gidiyor. Biz de üvey evlat muamelesi görüyoruz" diye konuştu.
KRİTERLERİ FARKLI
Yine bir Türk markası olan Giovane Gentile'nin Satıştan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Cüneyt Mutkan, bu konuda oldukça muzdarip olduklarını söyledi. Özellikle AVM yönetim danışmanlığı yapan şirketlerin ilk baktıkları kriterin markanın mağaza sayısı ve hangi AVM'lerde yer aldığı olduğunun altını çizen Mutkan, "Kendilerini koleksiyonumuzu görmeleri için mağazalarımıza davet ediyoruz. Ancak tek baktıkları unsur mağaza sayımız oluyor" dedi.
YURTDIŞI DAHA KOLAY
Halen 7 AVM'de mağazaları olduğunu ancak büyümek istediklerini ifade eden Mutkan, yurtdışında büyümek Türkiye'den daha kolay diyerek şöyle devam etti: "Rusya'da 39, İran'da ise 6 mağazamız var. Türkiye'de mağaza açmak, büyümek zor. Bizden yabancı markalara göre yüzde 40 daha yüksek kira istiyorlar. Büyümek isteyen Türk markalarının önü bu şekilde kapanıyor." Perakendeciler AVM yönetimlerinin yabancı markaların popüler olmaları nedeniyle onlara özel kolaylıklar sunduğunu iddia ediyor. Markalar, "AVM'lerde büyümekte zorlanıyoruz. Bazı AVM'lerin kirası yüksek olsa bile oraya girip dayanmaya çalışıyoruz ki diğer AVM'lere girmemiz için referans kaynağı olsunlar. Ancak Türk markalarının da yurtiçinde yaygınlaşması için bazı özel desteklere ihtiyacı var" diyor.
MARKANIN KATKISINA BAKIYORUZ
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hulusi Belgü, AVM'lerde yerli ya da yabancı marka ayırımı yapılmadığını söyledi. Bir markanın AVM'ye girmeden önce yaratacağı katkının incelendiğini belirten Belgü, "Bulunacağı yerdeki diğer markalarla uyumu da çok önemli. Alışveriş merkezlerinde bir mağaza karması var. Buna uyup uymayacağına bakıyoruz" dedi. Büyümek isteyen markaların başarılarının AVM yönetimleri tarafından mutlaka fark yaratıcı bir unsur olduğunun altını çizen Belgü, "Çok başarılı olan bir markayı herkes bünyesine almak ister" diye konuştu.
Özge Yavuz / Sabah