Genel

Avrasya Terminal tekrar İstanbul Otogarı'na talip!

İstanbul Otogarının arazi satış ihalesinin yapılması durumunda, şu andaki işletmecisi olan ve Metro Turizmin yüzde 52 civarında payının bulunduğu Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ, 200 milyon dolar civarında teklif vermeyi planlıyor

Mülkiyeti İstanbul Büyükşehir Belediyesine ait İstanbul Otogarının arazi satış ihalesinin yapılması durumunda, şu andaki işletmecisi olan ve Metro Turizmin yüzde 52 civarında payının bulunduğu Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ, 200 milyon dolar civarında teklif vermeyi planlıyor.

         Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ Yönetim Kurulu Başkanlığı Danışmanı Necmi
 Hatipoğlu, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, İstanbul Otogarının
 2019 yılına kadar şirket tarafından yap-işlet-devret modeliyle alınan ihale
 kapsamında işletileceğini, dolayısıyla şirketin 8 yıl daha işletme hakkının
 bulunduğunu belirtti.

         Otogarın bulunduğu alanın "rant ve şerefiye" bakımından çok geliştiğine
 dikkati çeken Hatipoğlu, otogarın etrafında çok sayıda konut projeleri ve
 alışveriş merkezleri yapıldığını, dolayısıyla otogarın şehir içinde kaldığını ve
 çok kıymetli arazi haline geldiğini söyledi.

         Şirket olarak otogarın işletmesini devam ettirme ve mülk sahibi olma
 arzuları bulunduğunu ifade eden Necmi Hatipoğlu, şöyle konuştu:
         "Bizim 8 yıllık avantajımız var. İhaleye 3 firma girse ve başka şirket
 ihaleyi alsa bile, bizim 8 yıllık kullanım hakkı olan bedeli ödemesi gerekecek ki
 bu çok büyük paralara tekabül ediyor. Bu durumda bizim avantajımız olduğunu
 söyleyebilirim. Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ olarak biz buranın mülkünü satın
 almak üzere çalışmalara başladık. Bu duyumu aldık. Belediye yetkilileriyle de
 görüştük. Buna göre hazırlıklarımızı yapıyoruz. İhale süreci henüz açıklanmadı.
 Hangi tarihte ne zaman yapılacağı, hangi muhammen bedellerle yapılacağı belli
 değil. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, yıl sonunu bulmadan ihale sürecini
 başlatır diye tahmin ediyoruz. Biz her şeyimizle hazırız. Avrasyanın başka
 artıları da var. Burayı alıp otogar olarak da devam ettirebilir. Bizim aynı
 zamanda AV yapan yapımız var. Sadece otogar işleten değil yatırımcı bir firmayız.
 Şirketin 168 ortağı var. Türkiyede otobüsçülükte faaliyet gösteren neredeyse
 bütün firmaların hisseleri var. Hava alanlarında TAV neyse otogar
 işletmeciliğinde de Avrasya odur. Türkiye genelinde Kayseri, Samsun, Havza,
 Çarşamba, Erzincan ve Çanakkalenin de aralarında bulunduğu 9 otogarı
 işletiyoruz."

         İhaleyi almaları halinde önceliklerinin otogar işletmeciliği olacağını
 vurgulayan Hatipoğlu, "Zaman ne gösterir bilemiyorum ama gelecekte (konut ve
 alışveriş merkezi projeleri) olabilir. Ancak bunların yapılabilmesi için otogar
 alanı olarak belediyenin yer tahsis etmesi lazım. İstanbulda özellikle
 bayramlarda, asker sevkıyatlarında, yılbaşı günlerinde çevre bağlantı yollarından
 dolayı korkunç yığılma oluyor. Gelecekte daha rasyonel bir yatırım gündeme gelir
 ve başka bir yere otogar alanı yapılması söz konusu olursa o işe de talip
 oluruz" diye konuştu.

         "ULAŞTIRMA VERGİ DAİRESİNDE 2. SIRADAYIZ"

         Hatipoğlu, ihaleyi almaları halinde ağırlıklı olarak öz kaynaklarını
 kullanabileceklerini vurgulayarak, "Şirketimiz Ulaştırma Vergi Dairesinde 2.
 sıradayız. Oldukça güçlü bir mali yapımız var. Kazançlarımızla temettü olarak
 dağıtmak yerine, yasal zorunluluğumuzu yerine getiriyoruz. Artan bütün paramızı
 yatırıma yönlendiriyoruz. Gayrimenkul, arsa yatırımları, turistik tesis ve otel
 yatırımları yapıyoruz. Dolayısıyla kaynak sıkıntımızın olacağını zannetmiyorum"
 dedi.

         Otogarın artık güvenlikli bir alan haline geldiğini belirten Hatipoğlu,
 "Kaldı ki otogar çok da amacına uygun yapılmış bir yapı değil. Dere yatağının
 üzerine inşa edilmiş. Bu, büyük bir handikap. Geçen sene su bastı. Biz bunlara
 rağmen emniyet güçleriyle işbirliği halinde burayı çok güvenli hale getirdik.
 Burası kendi malımız olduğu zaman yeni, farklı, değişik yatırımlar da
 yapabiliriz" şeklinde konuştu.

         Otogarın bulunduğu arazinin satış ihalesinde Avrasya Terminal A.Şnin 200
 milyon dolar civarında teklif vermeyi planladığı bildirildi.

         140 MİLYON DOLARA MAL OLMUŞTU

         Avrasya Terminalin web sitesinde yer alan bilgilere göre; günlük 15 bin
 otobüs giriş-çıkış kapasitesine sahip, günlük otobüs çıkış sayısının 1.650 olduğu
 ve her gün ortalama 90 bin yolcunun geliş-gidişine ev sahipliği yaptığı otogarda
 günde 53 bin adet bilet satışı gerçekleştiriliyor.

         Sezon zamanlarında günde 2.500 civarında otobüs çıkışının yapıldığı,
 taban alanı 110 dönüm, toplam tahsis edilen alanı 242 dönüm ve kullanım alanı 290
 dönüm olan İstanbul Otogarında günde 2 milyon lira civarında iş hacmi oluşuyor.

         1960larda otobüsçülüğün kalbi Sirkeci ve Lalelide atarken, 1970
 yılından itibaren Anadolu, Trakya ve uluslararası otobüs terminalleri Topkapıda
 dağınık olarak hizmet vermeye başladı. 1970 yılında otobüsçüler Cemal Ulusoy
 başkanlığında bir araya gelerek Türkiye Otobüsçüler Cemiyetini kurarken, cemiyet
 ilerleyen tarihlerde Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği (UATOD)
 adını aldı.

         1 Haziran 1987 yılında UATOD üyeleri Avrasya Terminal İşletmeleri A.Şyi
 kurdu. Aynı yılın Aralık ayında UATOD olarak İstanbul Büyükşehir Belediye
 Başkanlığı ile bir anlaşma imzalanarak "yap, işlet, devret" modeliyle
 Bayrampaşada bulunan İstanbul Otogarının yapılıp 25 yıllığına işletilmesi
 kararlaştırıldı.

         Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ tarafından işletilen İstanbul Otogarı, 5
 Mayıs 1994 yılında hizmete açıldı.

         Bayrampaşa ilçesi sınırları içinde yer alan İstanbul Otogarı, 140 milyon
 dolara mal oldu.
AA