Avrasya Terminal tekrar İstanbul Otogarı'na talip!
İstanbul Otogarının arazi satış ihalesinin yapılması durumunda, şu andaki işletmecisi olan ve Metro Turizmin yüzde 52 civarında payının bulunduğu Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ, 200 milyon dolar civarında teklif vermeyi planlıyor
Mülkiyeti İstanbul Büyükşehir Belediyesine ait İstanbul Otogarının arazi satış ihalesinin yapılması durumunda, şu andaki işletmecisi olan ve Metro Turizmin yüzde 52 civarında payının bulunduğu Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ, 200 milyon dolar civarında teklif vermeyi planlıyor.
Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ Yönetim Kurulu Başkanlığı Danışmanı Necmi
Hatipoğlu, konuya ilişkin yaptığı açıklamada, İstanbul Otogarının
2019 yılına kadar şirket tarafından yap-işlet-devret modeliyle alınan ihale
kapsamında işletileceğini, dolayısıyla şirketin 8 yıl daha işletme hakkının
bulunduğunu belirtti.
Otogarın bulunduğu alanın "rant ve şerefiye" bakımından çok geliştiğine
dikkati çeken Hatipoğlu, otogarın etrafında çok sayıda konut projeleri ve
alışveriş merkezleri yapıldığını, dolayısıyla otogarın şehir içinde kaldığını ve
çok kıymetli arazi haline geldiğini söyledi.
Şirket olarak otogarın işletmesini devam ettirme ve mülk sahibi olma
arzuları bulunduğunu ifade eden Necmi Hatipoğlu, şöyle konuştu:
"Bizim 8 yıllık avantajımız var. İhaleye 3 firma girse ve başka şirket
ihaleyi alsa bile, bizim 8 yıllık kullanım hakkı olan bedeli ödemesi gerekecek ki
bu çok büyük paralara tekabül ediyor. Bu durumda bizim avantajımız olduğunu
söyleyebilirim. Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ olarak biz buranın mülkünü satın
almak üzere çalışmalara başladık. Bu duyumu aldık. Belediye yetkilileriyle de
görüştük. Buna göre hazırlıklarımızı yapıyoruz. İhale süreci henüz açıklanmadı.
Hangi tarihte ne zaman yapılacağı, hangi muhammen bedellerle yapılacağı belli
değil. İstanbul Büyükşehir Belediyesi, yıl sonunu bulmadan ihale sürecini
başlatır diye tahmin ediyoruz. Biz her şeyimizle hazırız. Avrasyanın başka
artıları da var. Burayı alıp otogar olarak da devam ettirebilir. Bizim aynı
zamanda AV yapan yapımız var. Sadece otogar işleten değil yatırımcı bir firmayız.
Şirketin 168 ortağı var. Türkiyede otobüsçülükte faaliyet gösteren neredeyse
bütün firmaların hisseleri var. Hava alanlarında TAV neyse otogar
işletmeciliğinde de Avrasya odur. Türkiye genelinde Kayseri, Samsun, Havza,
Çarşamba, Erzincan ve Çanakkalenin de aralarında bulunduğu 9 otogarı
işletiyoruz."
İhaleyi almaları halinde önceliklerinin otogar işletmeciliği olacağını
vurgulayan Hatipoğlu, "Zaman ne gösterir bilemiyorum ama gelecekte (konut ve
alışveriş merkezi projeleri) olabilir. Ancak bunların yapılabilmesi için otogar
alanı olarak belediyenin yer tahsis etmesi lazım. İstanbulda özellikle
bayramlarda, asker sevkıyatlarında, yılbaşı günlerinde çevre bağlantı yollarından
dolayı korkunç yığılma oluyor. Gelecekte daha rasyonel bir yatırım gündeme gelir
ve başka bir yere otogar alanı yapılması söz konusu olursa o işe de talip
oluruz" diye konuştu.
"ULAŞTIRMA VERGİ DAİRESİNDE 2. SIRADAYIZ"
Hatipoğlu, ihaleyi almaları halinde ağırlıklı olarak öz kaynaklarını
kullanabileceklerini vurgulayarak, "Şirketimiz Ulaştırma Vergi Dairesinde 2.
sıradayız. Oldukça güçlü bir mali yapımız var. Kazançlarımızla temettü olarak
dağıtmak yerine, yasal zorunluluğumuzu yerine getiriyoruz. Artan bütün paramızı
yatırıma yönlendiriyoruz. Gayrimenkul, arsa yatırımları, turistik tesis ve otel
yatırımları yapıyoruz. Dolayısıyla kaynak sıkıntımızın olacağını zannetmiyorum"
dedi.
Otogarın artık güvenlikli bir alan haline geldiğini belirten Hatipoğlu,
"Kaldı ki otogar çok da amacına uygun yapılmış bir yapı değil. Dere yatağının
üzerine inşa edilmiş. Bu, büyük bir handikap. Geçen sene su bastı. Biz bunlara
rağmen emniyet güçleriyle işbirliği halinde burayı çok güvenli hale getirdik.
Burası kendi malımız olduğu zaman yeni, farklı, değişik yatırımlar da
yapabiliriz" şeklinde konuştu.
Otogarın bulunduğu arazinin satış ihalesinde Avrasya Terminal A.Şnin 200
milyon dolar civarında teklif vermeyi planladığı bildirildi.
140 MİLYON DOLARA MAL OLMUŞTU
Avrasya Terminalin web sitesinde yer alan bilgilere göre; günlük 15 bin
otobüs giriş-çıkış kapasitesine sahip, günlük otobüs çıkış sayısının 1.650 olduğu
ve her gün ortalama 90 bin yolcunun geliş-gidişine ev sahipliği yaptığı otogarda
günde 53 bin adet bilet satışı gerçekleştiriliyor.
Sezon zamanlarında günde 2.500 civarında otobüs çıkışının yapıldığı,
taban alanı 110 dönüm, toplam tahsis edilen alanı 242 dönüm ve kullanım alanı 290
dönüm olan İstanbul Otogarında günde 2 milyon lira civarında iş hacmi oluşuyor.
1960larda otobüsçülüğün kalbi Sirkeci ve Lalelide atarken, 1970
yılından itibaren Anadolu, Trakya ve uluslararası otobüs terminalleri Topkapıda
dağınık olarak hizmet vermeye başladı. 1970 yılında otobüsçüler Cemal Ulusoy
başkanlığında bir araya gelerek Türkiye Otobüsçüler Cemiyetini kurarken, cemiyet
ilerleyen tarihlerde Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği (UATOD)
adını aldı.
1 Haziran 1987 yılında UATOD üyeleri Avrasya Terminal İşletmeleri A.Şyi
kurdu. Aynı yılın Aralık ayında UATOD olarak İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkanlığı ile bir anlaşma imzalanarak "yap, işlet, devret" modeliyle
Bayrampaşada bulunan İstanbul Otogarının yapılıp 25 yıllığına işletilmesi
kararlaştırıldı.
Avrasya Terminal İşletmeleri AŞ tarafından işletilen İstanbul Otogarı, 5
Mayıs 1994 yılında hizmete açıldı.
Bayrampaşa ilçesi sınırları içinde yer alan İstanbul Otogarı, 140 milyon
dolara mal oldu.
AA