20 / 11 / 2024

Avrasya Tüneli dünyanın sayılı tünellerinden olacak!

Avrasya Tüneli dünyanın sayılı tünellerinden olacak!

Hürriyet Gazetesi yazarı Gila Benmayor bugün köşesinde 'Avrasya Tünelini muhtarlara bile anlattık' başlıklı yazısını kaleme aldı...




NEDENSE çevremde  Marmaray  ile Avrasya Tünelini birbirine karıştıran çok sayıda insana rastlıyorum.

İstanbulu ne kadar sevsek de pek azımız şehrin geleceğine yönelik projelerle ilgili.
Marmaray, Avrupa ile Asyayı birbirine bağlayan raylı sistem.
Marmarayın 1 kilometre kuzeyinden ise araçların denizaltından iki kıta arasında yolculuk yapmasını sağlayacak Avrasya Tüneli yer alıyor.
Esas konumuz Avrasya Tüneli.
2015 yılında hizmete girmesi planlanan 5.4 kilometrelik iki katlı tünelin inşaatını Yapı Merkezi ile Koreli ortakların kurdukları ATAŞ Şirketi (Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ) yap-işlet-devret modeliyle üstlenmiş durumda.
Avrasya Tüneline, tarihi yarımadaya zarar verebileceği kaygısıyla İstanbulun tarihi ve kültürel mirasıyla yakından ilgilenen bazı sivil toplum örgütlerinin itirazları var.
Örneğin Europa-Nostra.
Geçen gün, Europa-Nostra üyelerinden Profesör Dr.İclal Dincer, Esra Balcı, Yapı Merkezi Genel Müdürü Başar Arıoğlu ve projeyi iki yıldan beri yakından izleyen ekibi bir araya geldik.

BOĞAZIN ALTINDA FARKLI İKİ TEKNİK
Başar Arıoğluna göre, Avrasya Tüneli dünyanın sayılı tünellerinden biri olacak.
Arıoğlu, Yapı Merkezinin Marmaray ihalesine de katılması nedeniyle her iki projenin de teknik özelliklerini çok iyi biliyor.
İlgilenenler olabilir diye bilgi vereyim.
Marmaray denizaltında hendek kazılarak ve boşluklara raylar yerleştirilerek inşa ediliyor.
Avrasya Tüneli ise oyularak ilerleyen tüp şeklinde bir tünel.
Türkiye için örnek bir proje yapmaya çalışıyoruz, taraflarla tüm gelişmeleri paylaşıyoruz diyen Başar Arıoğlu projeyle ilgili 104 sivil toplum örgütüne mektup yollandığını belirtiyor.
Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi ÇSED diye adlandırılan süreçte kamuoyunun görüşlerini almak için yoğun bir çalışma başlatılmış.
Arıoğlu, Tünel çıkışı yollarda güzargh üzerindeki evleri taradık. Ne tür aileler yaşıyor Hanelerdeki engelli sayısına varıncaya kadar döküm çıkarttık diye anlatıyor.
Bunun nedeni şu:
Üst geçitlerde engelli asansörleri yapılacak.

ANA ŞANTİYE YER DEĞİŞTİRDİ
Muhtarlarla dahi toplantılar yapılmış.
Tam 25 muhtarın kapısı çalınmış.
Doğrusunu söylemek gerekirse ATAŞın bu titizliğine şaşırmadım değil.
Arıoğlu, ÇSED çalışmaları sırasında Avrasya Tünelinin Avrupa yakasındaki ana şantiyesinin, Topkapı Sarayının görüntüsünü bozabileceği uyarıları nedeniyle Haydarpaşaya kaydırıldığını söylüyor.
Radar çalışmaları ve masa başı araştırmaları tünelin geçeceği yerin büyük bir bölümünde arkeolojik buluntular olmadığını ortaya koymuş.
Yenikapı civarında mutlaka bazı buluntularla karşılaşacağımızı biliyoruz, hazırlıklarımızı yaptık diyor Arıoğlu.

Projeye neden itiraz var

İLGİLİ STKların örneğin Europa-Nostranın projeye itirazı hangi noktalarda
Profesör İclal Dinçerin önemle vurguladığı gibi projenin karar aşamasında STKların görüşlerine başvurulmamış.
Hep bildiğimiz hikye.
Devlet, yerel yöneticiler karar mekanizmalarına sivil toplumu dahil etmeyi öğrenemediler bir türlü.
Profesör Dinçerin işaret ettiği gibi karar aşamasında mimar, mühendis odalarıyla, şehir plancılarıyla, kültürel mirasla ilgili kurumlarla oturup tartışılmış olsaydı belki tünele gerek duyulmayacaktı.
Gerçekten İstanbulun biricik silüetini bozacak her adımı atarken bin kez düşünmek gerek.
Başka bir itiraz, Avrasya Tünelinin sadece otomobil ve minibüslere seyahat imknı tanıdığı yani nüfusun büyük bir bölümünün tünelden yararlanamayacağı yolunda.
Ayrıca trafiğin neden olacağı hava kirliliğinin tarihi yarımadanın dokusuna zarar verebileceği yolunda kaygılar var.
Sahil yolundaki parkın bir bölümünün kaybolacağı da dile getiriliyor.
ATAŞ, tüm itiraz noktalarına cevap niteliğinde bir dosya hazırlamış.
Dosyanın ilgili tarafları ne kadar tatmin ettiğini bilmiyorum haliyle.
Ancak şunu söyleyebilirim:
Avrasya Tüneli kararı yanlış ya da doğru bir yana, işi üstlenmiş olan ATAŞ ekibi projeyi hayata geçirmekte son derece titiz ve iddialı.

1.3 milyar dolarlık proje

2015 yılında hizmete girmesi planlanan tünel projesi 1.3 milyar dolar tutarında.
UniCredit Menkul Değerler danışmanlığında finansman için 11 bankadan kaynak sağlanmış.
Bunların arasında Avrupa Yatırım Bankası, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası var.
Dubai Metrosunu da inşa etmiş olan Yapı Merkezi Genel Müdürü Başar Arıoğluna göre, Avrasya Tüneli projesi şirketin cirosunun içinde yüzde 7-8lik bir paya sahip.
Devlet tünelden 25 milyon araç geçeceği yolunda garanti vermiş.

Gila BENMAYOR/Hürriyet


Geri Dön