Avrasya Tüneli ödül kazandırdı!
Avrasya Tüneli Projesi, Türkiye'ye "2012 yılı Avrupa'nın En İyi Finansman Anlaşması" ödülünü kazandırdı
Euromoney’nin her yıl verdiği dünyanın en prestijli proje finansmanı ödüllerinin en değerlisini bu yıl Türkiye’den Avrasya Tüneli Projesi aldı. Ödül, toplamı 1.246 milyar ABD Dolarına yaklaşan mega yatırımın 960 milyon ABD Dolarlık %78’ine yakın bir kısmını oluşturan finansman anlaşmasıyla kazanıldı. Avrasya Tüneli, Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100 dakikayı bulan seyahat süresini 12 dakikaya kadar indirecek.
Londra’da iş dünyasının önde gelen organizasyonlarını ağırlayan ünlü Grand Connaught Rooms merkezinde 13 Şubat 2013 akşamı düzenlenen törende, “European Deal of the Year” (2012 yılı Avrupa’nın En İyi Finansman Anlaşması) ödülü, Proje’nin üstlenicisi Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım A.Ş.’nin (ATAŞ) yöneticilerine, Avrasya Tüneli Projesi’nin projenin finansmanında görev alan firmaların temsilcileri ile birlikte davet edildikleri sahnede takdim edildi.
Törende hazır bulunan seçkin davetli topluluğunda Avrupa finans çevreleri ile dünyadaki proje finansmanı bankalarının temsilcileri de yer aldı. Pek çok farklı sektörden projelere yönelik sunulan ödüllerin ardından, İstanbul Boğazı’nda Asya ve Avrupa kıtalarını deniz tabanının altından kavuşturacak olan Avrasya Tüneli Projesi’nin tüm sektörler arasında tüm Avrupa’nın En İyi Finansman Anlaşması ödülünü aldığı açıklandı.
Türkiye’ye duyulan güven ödüllendirildi
Her yıl dünyadaki başlıca yatırım anlaşmalarını, gerek ölçekleri itibarıyla gerekse oluşturulan finans modelindeki özen, etkinlik ve yaratıcı yenilikler gibi kriterlerle değerlendiren Euromoney tarafından Avrasya Tüneli Projesi’ne verilen bu ödül, hem her yönüyle Proje’ye hem de Türkiye ekonomisine duyulan güveni simgeliyor. İnşaat süresini kapsayan ilk 4,5 yılı geri ödemesiz toplam 18 yıl vadeli fon paketiyle bugüne kadar Türkiye’deki Yap-İşlet-Devret projeleri arasında en uzun vadeli finansmanı temin eden Proje’nin küresel bankacılık sektöründe yaşanan zorluklara rağmen düşük maliyetli yapısı da Euromoney tarafından dikkate alındı.
2012 Yılının En İyi Finansman Anlaşması ödülü, 11 Aralık 2012 tarihinde, Ankara’da Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü (AYGM), T.C. Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı ile Yapı Merkezi ve SK E&C üst düzey yöneticileri ve ATAŞ temsilcileri ile ulusal ve uluslararası banka temsilcilerinin katıldığı imza töreniyle birlikte Avrasya Tüneli Projesi’nin finansmanı ilgili tüm aşamaların sonuçlandırılmasının hemen ardından geldi.
Ödüle konu olan finansman anlaşması, toplamı 1.246 milyar ABD Dolarına yaklaşan yatırımın 960 milyon ABD Dolarlık %78’ine yakın bir kısmını oluşturuyor. Yapılandırılan kredi; Avrupa Yatırım Bankası (EIB), Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD), Kore Exim Bankası (KExim), Kore İhracat Sigorta Kuruluşu (Ksure) yanı sıra, Standard Chartered Bank, Sumitomo Mitsui Banking Corporation Europe Ltd., Mizuho Corporate Bank Ltd. tarafından sağlanırken, finansman paketinde Türkiye’den Yapı Kredi Bankası, Türkiye İş Bankası ve Garanti Bankası da anlaşmalarda yer aldı. Anlaşma sürecinde, ATAŞ’ın finansal danışmanlığını ise Unicredit üstlendi. Ödül töreninde tüm bu kurumların Avrasya Tüneli Projesi’nin finansman anlaşmasına katkıda bulunan çalışanları hazır bulundu.
Arıoğlu: “Avrasya Tüneli, Türk özel sektörünün AB’ye girişini bir kez daha tescilledi.”
Törende, kürsüdeki ortak sevinci paylaşan ATAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu, Avrupa’daki yatırım bankalarının Türkiye’deki özel sektörü desteklemesinin önemine dikkat çektiği açıklamasında, “Bir mega proje niteliğindeki Avrasya Tüneli’ndeki finansman modelimizle birlikte Avrupa ile ortak vizyonu paylaşan iş yapma anlayışımız da ödüllendirilmiş oldu. Avrupalı yatırım bankaları EIB ve EBRD, çok üst düzey kriterlerde projeleri değerlendiriyorlar. Onların bu Proje’de bulunması Proje’nin çevreye ve toplumsal yaşama katkısını da tescil ederken Proje’nin finansal açıdan güvenilirliğini de onaylıyor. Türkiye ekonomisinin geldiği düzeyden etkileniyorlar ve dinamizmimizden yararlanmak istiyorlar. Bu ödül ile birlikte Türkiye’nin özel sektörünün Avrupa Birliği’ne girdiği bir kez daha tescillenmiştir. Türkiye için Yap-İşlet-Devret modelinde yeni nesli temsil eden Avrasya Tüneli Projesi’nin açtığı kapıdan daha nice yatırımcılarımızın geçeceğine güveniyoruz.” dedi.
ATAŞ CEO’su Seung Soo Lee de bu önemli projenin iki ülke arasındaki eskiden beri iyi olan ilişkileri taçlandırdığını ve Kore hükümetinin ihracatı destek bankaları olan Kexim ve Ksure’un katkısının da projenin gerçekleşmesinde önemli yer tuttuğunu belirtti.
Güçlü özsermaye yatırımı da finansman modelinde önemli yer tutuyor
Önümüzdeki 30 sene boyunca münhasıran Avrasya Tüneli’nin inşası ve işletmesi amacıyla kurulan ATAŞ’ın, Türkiye’nin en büyük inşaat firmalarından Yapı Merkezi ve Güney Kore’nin önde gelen gruplarından SK Engineering and Construction Ltd. tarafından eşit ortaklıkla sağlanan toplam 286 milyon ABD Dolarlık özsermaye yatırımı da finansman modeline güç katan faktörler arasında yer aldı.
Kamu - Özel Sektör İşbirliği Modeli’ne öncülük
Avrasya Tüneli Projesi, aynı zamanda Kamu ve Özel Sektör İşbirliği (PPP – Public Private Partnership) modelinin Türkiye’deki öncülerinden biri olarak öne çıkıyor. Bugüne kadar ATAŞ ile ilgili (Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Hazine Müsteşarlığı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Karayolları Genel Müdürlüğü, Emniyet Genel Müdürlüğü gibi) tüm kamu kurumları arasında kurulan çok iyi ilişkiler ve söz konusu kurumların verdiği destekle, Türkiye’de son dönemlerde ihalesi yapılmış ve aynı şekilde proje finansmanına ilişkin yeni enstrümanları içeren birçok mega Yap-İşlet-Devret ve benzeri modellerle tasarlanan projelerin de önü açılmış oldu.
Kazlıçeşme ile Göztepe arası 12 dakikaya iniyor
İstanbul'da Kazlıçeşme'den Göztepe'ye uzanan, Avrupa yakasında Cankurtaran ve Asya yakasında Selimiye arasında deniz altından inşa edilecek tünel ile karayolu ulaşımı sağlayacak olan Avrasya Tüneli Projesi, gerek Yap-İşlet-Devret modeli çerçevesinde özel sektör girişimiyle yapılıyor olması ve gerekse işletme aşamasında kullanıcılarına sağlayacağı önemli zaman ve yakıt tasarrufuyla sadece İstanbul trafiğini rahatlatmakla kalmayacak, aynı zamanda Türkiye ekonomisine de ciddi faydalar sağlayacak.
İstanbul Boğazı’nda alternatif ve hızlı bir karayolu geçişi sağlamak amacıyla, halen yapım aşamasında bulunan Marmaray projesinin 1,8 kilometre kadar güneyinde inşa edilecek proje mevcut iki köprünün trafik yüklerini paylaşarak İstanbul’a daha dengeli ve hızlı bir şehir içi ulaşımı kazandıracak. Avrasya Tüneli güzergahını kullananlar, Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100 dakikayı bulan seyahat sürelerini 12 dakikaya kadar indirebilecekler.
İstanbul güvenli, hızlı ve çevreye saygılı bir ulaşım altyapısı kazanacak
Avrasya Tüneli Projesi yaklaşık 55 ayda tamamlanacak. Proje, Asya ile Avrupa arasında doğrudan ulaşım kolaylığı ve hızlı bir geçiş güzergâhı yaratacak. Azalan seyahat süresi ve artan güvenilirlik gibi önemli ekonomik ve fiziki faydalar sağlayacak olan proje, yakıt tüketimi, sera gazı ve diğer emisyonlarda ve gürültü kirliliğinde azalmalara katkıda bulunacak. İstanbul, doğal güzelliğini ve siluetini hiç etkilemeyen, ekolojik dengeleri gözeten, deniz yaşamına zarar vermeyen, çevre dostu bir ulaşım altyapısına kavuşacak.
Deniz tabanının altındaki bölüm 3,3 kilometre
Proje İstanbul Boğazı’nı deniz tabanının altından geçecek 5,4 kilometrelik iki katlı bir tünelin inşaatıyla birlikte, Avrupa yakasında Kennedy Caddesi ve Asya yakasında D100 İstanbul-Ankara Devlet Karayolu’nun genişletilmesi ve bağlantı yollarının iyileştirilmesinden oluşuyor.
Toplam uzunluğu 14,6 kilometre olan güzergâhta, tünel; deniz tabanının en derin olduğu noktada 61 metreden ve 25 metre örtü kalınlığının altından geçmektedir. Deniz tabanının altındaki bölüm 3,3 kilometre uzunluğunda olacaktır İki katlı olarak inşa edilen tünelin Boğaz geçişi bölümünde, deniz tabanının altındaki kaya katmanları TBM (Tünel Açma Makinesi) teknolojisiyle aşılacak. Proje 13,7 metre TBM kazı çapı ile dünyada 6. sırada yer almaktadır. İki yıldır süren kapsamlı çalışmalarla çevreyle bütünleşen ve topluma etkisi değerlendirilen projenin tasarımında, tüm güvenlik önlemleriyle birlikte deprem güvenliği de ön planda tutuldu. Richter ölçeğine göre 7,5 şiddetindeki sarsıntılara dayanıklı olarak tasarlanan tüneli, olası tsunami dalgaları da etkilemeyecek.
Yaklaşım yolları tamamlandığında İBB’ye teslim edilecek
Asya-Avrupa yaklaşım yolları ve yol genişletme çalışmaları tamamlandığında, bağlantı yollarıyla birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne teslim edilecek. Genişletme ve iyileştirme çalışmaları, Florya-Sirkeci Sahil Yolu’nda Kazlıçeşme’den başlayacak ve Kennedy Caddesi’ndeki çalışmalarla mevcut yol 6 şeritten 8 şeride çıkarılacak. Asya yakasında ise D100 Karayolu, Göztepe Kavşağı’na kadar olan bölümde 8 şeride çıkarılacak, mevcut kavşak ve kesişmelerin yerini alt geçitler alacak ve yayalar için yeni üst geçitler yapılacak.
Proje’nin Teknik Verileri
- Projenin toplam uzunluğu: 14.6 km
- Avrupa yakası yaklaşım yolu: 5.4 km
- Boğaz geçişi bölümü: 5.4 km
- Asya yakası yaklaşım yolu: 3.8 km
- Boğaz’da TBM ile geçilecek uzunluk: 3.4 km
- TBM kazı çapı: 13.7 metre
- En derin deniz taban kotu : - 61metre
- En düşük örtü kalınlığı: deniz tabanından 25 metre
- En düşük tünel kotu : - 106,4 metre
- Marmaray ile mesafe: güneyinde 1.8 km