Avrasya Tüp Tüneli'nin anketi amacının dışına çıktı!
Bakan Arslan, Avrasya Tüp Tüneli'nin ismi ile ilgili açılan anketin amacının dışına çıktığını söyledi. Arslan, "Değerlerimizin yarıştırılmasını doğru bulmuyoruz" dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Avrasya Tüp Tüneli'nin ismi ile ilgili açılan anketin amacının dışına çıktığını söyledi. Arslan, "Değerlerimizin yarıştırılmasını doğru bulmuyoruz" dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Avrasya Tüp Tüneli'nde incelemelerde bulundu.
Bakan Arslan inceleme sonrası açıklama yaptı. Arslan, tünele ilişkin isim anketinin amacının dışına çıktığını söyledi. Bakan Arslan, "Değerlerimizin yarıştırılmasını doğru bulmuyoruz" dedi.
Arslan, 20 Aralık'ta açılacak tünelin 30 Ocak'a kadar 07.00 ile 21.00 saatleri arasında 14 saat kullanılabileceğini belirtti.
'DOĞRUSU BU BİZ ÜZDÜ, ÜZMEYE DEVAM EDİYOR'
Avrasya Tüneli'ne hangi ismin verileceği konusunda kamuoyunun görüşlerine başvurulduğunu hatırlatan Bakan Arslan şunları söyledi:
"İnsanımızın sağ duyusu, ufku, engin görüşü ile bize alternatif çok daha anlamlı bir isim önerisi olabilir mi diye yola çıktık. İnsanımızın kamuoyunun görüşüne başvurmak istedik. Bu gün de devam ediyor. Bizi amacımız, 150 yıllık insanımızın rüyası olan dünya çapında bir ilk olan Avrasya Tüneli diye andığımız bu tünele, çok daha çarpıcı, estetik, insanımız ile bağdaşan bir isim önerisi gelebilir mi? Bunun için öneri alalım dedik. Ancak olay umduğumuzdan ve beklediğimiz çok farklı bir mecraya çekildi. Doğrusu bu biz üzdü, üzmeye devam ediyor. Sebebi de 150 yıllık bir rüyayı gerçekleştiriyorsunuz dünyada daha başalarken bir çok ödül almış bir projeyi gerçekleştiriyorsunuz. Ancak insanlarımız ve ne yazık ki zaman zaman ortaya çıkıp o, bu projeyi istemeyiz. Bu proje İstanbul'un tarihine, zarar verir deyip ortaya çıkanlar, ne zaman ki gördüler bu proje, İstanbul'un siluetine zarar vermiyor. Tam tersine katkı sunuyor. Bunun üzerine bir başka polemik oluşturdular. Biz insanımızdan farklı, ilginç bir isim gelebilir derken, insanımızın ve ülkemizin çok önemli değerlerini çarpıştırır, yarıştırır hale geldiler."
"Bu gerçekten amacından saptı" diyen Bakan Arslan, "Ulu önder Atatürk'ü alıp başkaları ile yarıştırıyorlar. Atatürk hepimizin değeri. Atatürk bu ülkenin değeri. Hatta dünyanın değeri. Dehası ile askeri idari dehası ile Kurtuluş Savaşı'nda verdiği mücadele, Cumhuriyet'i kurması ile bir değerimiz. Bizim için bu kadar değerli olan bir liderin Atatürk'ün ismini alıp yarıştırmaya sokmak, yarıştırıyor olmanın bence anlamı, ve amacı bu projeye ve Atatürk'e karşı olan değerimize saygıdan değil tam tersine ülkede ikilik yaratılması üzerine kurulan bir senaryonun parçasıydı. Abdülhamit Han'ı aldılar yarıştırıyorlar. Abdülhamit Han, 33 yıl Osmanlı'yı idare etmiş. Bundan 160 yıl önce denizin altında kıtaları birleştirmeyi öngörmüş bir değerimiz. Böyle bir değeri alıp yarıştırıyorlar. Başka isimler de geldi ama Mevlana'yı, Hacı Bektaş-ı Veli'yi yarıştırıyorlar. Bunların hepsi tekrar söylüyorum bu ülkenin değerleri, zenginlikleri. Biz değerlerimizi ve zenginliklerimizi yarıştırarak bir yere varamayız. Tam tersine hepsinin bize verdiği mirasın hakkını vererek birlik beraberlik içinde 2023 yürümeliyiz. Böyle bir çarpıtma, kafa karışıklığı oluşturma değerlerimizi birbiri ile yarıştırıyor olmak adına ortaya konulan senaryolar. Yapılan kafa karışıklığı bizi de ziyadesi ile üzmüştür" diye konuştu.
Hürriyet
Haber AA'da şu şekilde yer aldı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, "Avrasya Tünelini 20 Aralık'ta açtıktan sonra yaklaşık bir ay ila 40 günlük bir periyotta 24 saat esaslı değil, belli bir süre çalıştıracağız. Sonra değerleri göreceğiz, ölçümleri yapacağız, ayarlamaları yapacağız." dedi.
Arslan 10 gün sonra açılışı yapılacak İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi Projesini gezerek incelemelerde bulundu.
İncelemelerin ardından tünelin Anadolu Yakası girişinde basın mensuplarına açıklamalarda bulunan Arslan, açılışın 20 Aralık'ta Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Binali Yıldırım, diğer ilgililer ve İstanbulluların katılımıyla yapılacağını bildirdi.
Projenin ismiyle ilgili tartışmalara değinen Arslan, 10 gün önce Türk milletinin pratik zekasına dayanarak çok farklı isim önerileri gelebileceğini düşünerek öneri kabul etmeye başladıklarını anımsattı.
Gelinen noktada Türk milleti için kıymetli isimlerin birbiriyle yarıştırıldığını belirten Arslan, Cumhuriyetin Kurucusu Başkomutan Mustafa Kemal Atatürk'ün adını herhangi bir şey için yarıştırmanın doğru olmadığını söyledi.
- "Zenginliklerimizi birbiriyle yarıştırarak bir yere varamayız"
Yaşanan tartışmaların kendisini üzdüğünü belirten Arslan şöyle konuştu:
"Bizim amacımız 150 yıllık rüyamız, dünyada bir ilk olan ve bugüne kadar Avrasya Tüneli diye andığımız bu tünele çok daha çarpıcı, çok daha estetik, çok daha insanımızla bağdaşan bir isim önerisi gelebilir mi? Bunun için insanlarımızdan öneri alalım istedik. Ancak olay umduğumuzdan ve beklediğimizden çok farklı bir mecraya çekildi. Doğrusu bu bizi üzdü, üzmeye devam ediyor.
Sebebi şu, dünyada mühendislik anlamında bir ilki gerçekleştiriyorsunuz ve denizin 106,5 metre altından böyle bir tünel yapıyorsunuz. Ancak ne yazık ki zaman zaman ortaya çıkıp 'o projeyi istemeyiz, bu projeyi istemeyiz, bu proje İstanbul'un silüetine, tarihine zarar verir' deyip ortaya çıkanlar ne zaman ki gördüler bu proje İstanbul'un silüetine zarar vermiyor, tam tersine katkı sağlıyor. Tarihi dokuyu koruyor. O zaman olayı bir başka noktaya çektiler, bir başka polemik oluşturdular ve biz insanımızdan ilginç farklı bir isim önerisi gelebilir mi derken ülkemizin ve insanımızın çok önemli değerlerini çarpıştırır, yarıştırır hale geldiler.
Bu da gerçekten amacından saptı. Niye saptı? ulu önder Atatürk'ü alıp başkalarıyla yarıştırıyorlar. Atatürk hepimizin değeri, Atatürk bu ülkenin değeri, hatta dünyanın değeri. Dehasıyla, askeri-idari dehasıyla, kurtuluş savaşında verdiği mücadeleyle, cumhuriyeti kurmasıyla bir değerimiz. Dolayısıyla onun ismini alıp yarıştırıyor olmanın amacı bence bu projeye ve Atatürk'e karşı olan değerimize saygıdan değil, tam tersine ülkede ikilik yaratılması üzerine kurulan bir senaryonun parçasıydı.
Abdülhamit Han'ı aldılar yarıştırıyorlar. Böyle bir projeyi hayal olarak da olsa insanımızın önüne koymuş bir değerimiz. Böyle bir değeri alıp yarıştırıyorlar. Daha da önemlisi Mevlana'yı yarıştırıyorlar, Hacı Bektaş-ı Veli'yi yarıştırıyorlar… Bunların hepsi bu ülkenin zenginlikleri, değerleri. Biz zenginliklerimizi ve değerlerimizi birbirleriyle yarıştırarak bir yere varamayız. Tam tersine hepsinin bize bıraktığı mirasın hakkını vererek, onların izinden yürüyerek birlik beraberlik içerisinde 2023'e, 2053'e, 2071'e yürümeliyiz."
- "21 Aralık sabahı 7'de araçlar geçebilecek"
Arslan, projenin ölçümler ve ulaşım ağlarına sağlıklı entegrasyonu için ilk bir ay boyunca 24 saat hizmet vermeyeceğini kaydetti. Arslan şu bilgileri paylaştı:
"Avrasya Tünelini 20 Aralık'ta açtıktan sonra yaklaşık bir ay ila 40 günlük bir periyotta 24 saat esaslı değil, belli bir süre tüneli çalıştıracağız. Sonra değerleri göreceğiz, ölçümleri yapacağız, ayarlamaları yapacağız. Böylece de tedricen başlangıçta 14 saatle başlayarak ayarlamaları yaptıkça, trafik akışının ayarlamasını büyükşehir belediyemizin ulaştırma koridorlarıyla da entegre ederek ilerleyeceğiz ve en geç 30 Ocak itibarıyla 24 saat çalışma esasına dönmüş olacağız."
Projenin 21 Aralık sabahı 7'de araç kabulüne başlamasını öngördüklerini ifade eden Arslan, aynı gün araç geçişlerinin saat 21.00'a kadar devam edeceğini söyledi.
Gerekli sistemler ayarlanıp oturdukça bu süreyi uzatacaklarını söyleyen Arslan, ocak sonunda 24 saat hizmet vermeyi hedeflediklerini yineledi.
- "TL olarak ücret belirlenecek ve belirlenen ücret bir yıl boyunca geçerli olacak"
Tünel geçişlerinin fiyatına ilişkin de bilgi veren Arslan, şunları söyledi:
"Bütün büyük projelerimizde olduğu gibi uluslararası projeler olması nedeniyle, uluslararası yüklenicilere de açık olması ve uluslararası finans kuruluşlarının da finanse etmesi adına yola çıkıldığı için sözleşmesinde dolar olarak belirtilmiş olmakla birlikte biz her sene yıl başındaki kuru esas alarak, Türk lirasına çeviriyoruz ve bir yıl boyunca ücret TL olarak uygulanıyor. Türkiye'de herhangi bir projede insanımızdan dolar,avro toplamak gibi hiçbir şekilde uygulamamız olmadı, olamaz da zaten. Dolayısıyla ocak başı itibarıyla TL olarak ücret belirlenecek ve belirlenen ücret bir yıl boyunca geçerli olacak. Yılın sonunda tekrar eskale edeceğiz, değerlemeyle yeniden ücret belirlemiş olacağız. Dolayısıyla dolarla geçiş, avroyla geçiş diye bir şey söz konusu değil."
Aralık ayının son 10 gününde geçiş ücretlerinin ne olacağına yüklenicilerle birlikte karar vereceklerini anlatan Arslan, "İnsanımıza nasıl bir kolaylık sağlayabiliriz onu çalışacağız. Dolayısıyla 20 Aralık ila 31 Aralık arası farklı bir uygulama yapıp bunu bir sosyal sorumluluk projesi olarak da düşünüp o kısmını sosyal sorumluluk çerçevesinde değerlendireceğiz. Ücretsiz yapmamayı düşünüyoruz ilk on gün ancak sosyal sorumluluk kapsamında fayda sağlayacak bir uygulama yapacağız." bilgilerini verdi.
- "Asıl ödülü inşallah 20 Aralık itibarıyla insanımızdan alacağız"
Projenin başvuru olmamasına rağmen 1,5 ay önce Amerika'da ödüle layık görüldüğünü belirten Arslan, "Dünya büyük projeleri gıpta ile izliyor. Orada bir ödül aldık ama biz asıl ödülü inşallah 20 Aralık itibarıyla insanımızdan alacağız. Sebebi, insanımızın hayatını kolaylaştıracağız, çok daha hızlı ve konforlu olmanın mutluluğuyla onlardan alacağımız duayla biz en büyük ödülü almış olacağız." diye konuştu.
Kalan 10 günde aksaklık yaşanmaması adına projeyi incelediğini söyleyen Arslan, projede emeği geçen teknik personelin sona gelinmesi nedeniyle hüzün yaşadığını kaydetti.
Avrasya Tüneli projesinin Göztepe'den Kazlıçeşme'ye kadar 15 kilometrelik bir güzergahı kapsadığını anımsatan Arslan, projeye ilişkin şu bilgileri de verdi:
"Tünelin dışındaki kısmının da 4 şerit gidiş 4 şerit geliş olacak şekilde ve kavşaklarıyla birlikte düzenlenmesini içeriyordu. 5,4 kilometrelik tünel kısmını da hesaba katarsanız köprüleri dolaşarak bu mesafeyi kat etmek için 1 ila 1,5 saatlik seyir süresi gerekiyorken biz Avrasya Tüneliyle burayı 15 dakikada geçmiş olacağız. Sadece tünel kısmını düşünürseniz 4,5 dakikada bir kıtadan bir kıtaya geçmiş olacağız. Denizin 106,5 metre altında kıta değiştireceğiz. Avrasya'yı otomobiller ve minibüsler kullanacak, büyük araçları bu tünele sokmayacağız. İnşallah seyahat süresini kısaltarak zaman ve akaryakıt tasarrufu sağlayacağız."
- Basın mensuplarıyla hatıra fotoğrafı
Yapı Merkezi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ersin Arıoğlu ve ATAŞ CEO’su Seok Jae ve teknik ekiple hatıra fotoğrafları çektiren Arslan, çalışanlara 7 gün 24 saat aralıksız gayretleri nedeniyle teşekkür etti.
Arslan, tarihi projeyi yıllar boyunca takip ederek kamuoyuna aktaran basın mensuplarıyla da hatıra fotoğrafı çektirdi.
AA