Ayamama Deresi, geçen yılki selin 3 katını kaldırabilecek!
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Ayamama Deresi ndeki ıslah çalışmaları tamamlandığında, geçtiğimiz yıl sel baskınında görülen yağışın 2-3 katı dahi yağmur yağsa derenin bunu kaldırabilecek ölçekte olacağını söyledi
Kadir Topbaş, Ayamama Deresi 'nde sürdürülen ıslah çalışmalarını yerinde
inceleyerek, basın mensuplarını bilgilendirdi.
Topbaş, Başakşehir, Sultangazi, Küçükçekmece, Bağcılar, Bahçelievler ve
Bakırköy ilçelerinden geçerek, Marmara Denizi 'ne dökülen Ayamama Deresi 'nin 22
kilometre ana kol, 20 kilometre yan kol olmak üzere toplam 42 kilometrelik bir
hat olduğunu belirtti.
Ayamama Deresi 'nin üzerinde derenin düzenini bozan bir karayolu geçişi
bulunduğunu ifade eden Topbaş, bu karayolu yapılırken, deredeki kesitin yeterli
bırakılmadığını, havzanın büyüklüğü dikkate alındığında bu kesitin yeterli
olmadığını söyledi.
Geçen yıl İstanbul 'da bir yılda yağacak yağmurun dörtte birinin bir günde
yağdığını, böyle ciddi bir yağış geldiğinde deredeki kesit de yetmediği için
problem yaşandığını anlatan Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü:
'İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak dere ıslahları konusunda çok
ciddi çalışmalar yaptık. Bizim dönemimize kadar 220 kilometre civarında dere
ıslahı vardı, biz 123 kilometre daha ilave ettik. Dereleri ıslah ederek
problemleri çözüyoruz. Islah çalışmaları devam eden Ayamama Deresi 'nin E-5
Karayolu-çobançeşme Kavşağı ve bağlantıları geçişindeki kritik kesitler yaklaşık
4 kat genişletilmektedir. çalışmalar kapsamında Ayamama Deresi 'nin E-5 Karayolu
altındaki 12 metre genişliğindeki mevcut kesit 24 metreye çıkarıldı.
Ayrıca Basın Ekspres Yolu altındaki yaklaşık 80 metre uzunluğunda, 3
metre yüksekliğinde ve 9 metre genişliğindeki mevcut kesit, 3.40 metre yüksekliğe
ve 30 metre genişliğe çıkarıldı. 3 metre yüksekliğinde, 9 metre genişliğindeki
mevcut E-5 Karayolu-Havalimanı Dönüş Köprüsü geçişi, 6 metre yüksekliğe ve 25
metre genişliğe çıkarılacak. E-5 Karayolu-çobançeşme Kavşağı içinde 3.40 metrelik
kısımda ve Fidanlık Bölgesi 'nde devam eden çalışmalar tamamlandığında Ayamama
Deresi 'nde her şiddetli yağış sonrası yaşanan taşkınların önlenmesinde önemli bir
adım atılmış olacak.'
DEREDEN YALNIZCA YAÄMUR SUYU AKACAK
Derenin ıslah edilmesi gereken 12 kilometrelik kısmının, 1.3 kilometrelik
kesitinin tamamlandığını, 1.4 kilometrelik kısmının ıslah çalışmalarının devam
ettiğini belirten Topbaş, dere güzergahında yer alan E-5 Karayolu altındaki 2 bin
400 milimetre ve 2 bin 800 milimetre çapındaki atıksu kolektörlerinin inşaatının
tamamlandığını, atık suların toplanarak kolektörler vasıtasıyla Ataköy İleri
Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisi 'ne aktarıldığını anlattı.
Topbaş, bu hatlarla mevcut derenin yalnızca yağmur suyunu alacağını,
yağışsız havalarda derenin boş kalacağını ifade ederek, 'Islah işlemleri
tamamlandığında, Ayamama Deresi dere görevini görecek, yalnızca yağmur sularını
taşıyacak. Ayamama Deresi kanal olmuş, pis ve atık suları taşıyor. Dere görevini
yapmıyor. Buna yağmur da eklendiğinde pisliklerle ciddi ölçüde yoğunluk
oluşturuyor. O pis su hiç görülmeyecek. Geçtiğimiz yıl sel baskınında gördüğümüz
yağışın 2-3 katı dahi yağmur yağsa, Ayamama Deresi bunu kaldırabilecek ölçekte
olacak. Derenin güzergahı değiştiği için özellikle çobançeşme Kavşağı 'ndaki yatak
kapatılacak ve dere olmaktan çıkacak. Yeni deremiz de bu bölgenin problemini
çözecek' dedi.
İLK ETABI 86 MİLYON TL
Kadir Topbaş, böyle bir yatırım gerçekleştirilirken, İstanbul trafiğinin
ciddi anlamda etkilenmediğini ifade etti.
İlk etabı yıl sonuna kadar tamamlanması hedeflenen 86 milyon TL 'ye mal
olacak ıslah çalışmaları kapsamında, Ayamam Deresi güzergahında akışkanlığı
sağlamak amacıyla periyodik olarak dip tarama çalışmalarının gerçekleştirildiğini
belirten Topbaş, bu çerçevede son bir yılda Ayamama Deresi 'nden 87 bin metreküp,
2004 yılından bugüne kadar ise 251 bin metreküp teressübat (tortulanmalar, dibe
çökmeler) çıkarıldığını kaydetti.
Topbaş, daha sonra dere ıslah çalışmalarında görev yapan şantiye işçileri
ve görevlilerle hatıra fotoğrafı çektirdi.
AA