Kent Haberleri

Ayçiçek, çay ve şeker değil! Ekim ayında en çok bir ürün zamda uçuşa geçti! Bakın pişman olmayın

Ekim ayına ilişkin veriler açıklandı. Ekim ayının zam şampiyonu ürünü ayçiçek, çay veya şeker değil bakın ne oldu. İTO tarafından zamlarla ilgili çok önemli bir veri açıklandı

Kasım ayına girilmesiyle birlikte İstanbul Ücretliler Geçinme Endeksi tarafından da geçtiğimiz aya ilişkin veriler açıklanmaya başladı. İTO tarafından zamlarla ilgili çok önemli bir veri açıklandı. Geçtiğimiz ayın zirvesindeki ürün herkeste şaşkınlık yarattı. 

İTO tarafından Ekim 2022 döneminde İstanbul'da perakende fiyatı en fazla artan ve azalan harcama kalemleri açıklandı.

Buna göre, İTO’nun İstanbul Ücretliler Geçinme Endeksi’nde yer alan 242 ürünün 160’ının perakende fiyatı artarken, 13 ürünün fiyatı düştü, 69 ürünün fiyatı ise değişmedi.

Ekim ayında giyim harcamaları kadın giyimi harcamaları alt grubunda yer alan kazak yüzde 55,97 ile fiyatı en fazla artış gösteren ürün oldu.

Fiyatında artış yaşanan diğer ürünler, gıda harcamaları grubundan yüzde 52,82 ile salatalık, yüzde 42,00 ile kabak, kadın giyimi harcamaları alt grubundan yüzde 40,48 ile çorap, erkek giyimi harcamaları alt grubundan yüzde 38,97 ile palto, yüzde 34,41 ile pardösü ve gıda harcamaları grubundan yüzde 32,67 ile domates fiyatı olarak kayıtlara geçti.

EN ÇOK UCUZLAYAN ÜRÜN GIDADA

Geçen ay gıda harcamaları grubunda yer alan lahana fiyatı yüzde 12,76 gerileme göstererek fiyatı en fazla azalan ürün oldu.

Fiyatında azalış izlenen diğer ürünler, ulaştırma ve haberleşme harcamaları grubundan yüzde 9,91 ile şehirlerarası otobüs bilet ücreti, gıda harcamaları grubundan yüzde 9,90 ile limon, aynı gruptan yüzde 7,93 ile elma, ev eşyası harcamaları grubundan yüzde 3,67 ile oturma odası takımı, gıda harcamaları grubundan yüzde 2,09 ile sosis olarak belirlendi.

Bu yıl turizmde yaşanan hareketliliğin de etkisi ile kışlık ürünler aylar öncesinden vitrinlerdeki yerini aldı. Gurbetçi ve yabancı turistlerin yoğun ilgi gösterdiği sektörde yerli tarafında ise fiyat hassasiyeti arttı. Geçen kışa göre yüzde 30-40 fiyat farklı ile raflardaki yerini alan ürünlerde ‘fiyatlar yeniden artacak’ kaygısı yerli tüketicide başta mont ve kaban olmak üzere kışlık giyim alışverişinin öne çekilmesine neden oldu. Artan fiyatlar nedeni ile segmentler arası kaymanın yoğunlaştığını dile getiren sektör oyuncularından Kiğılı, lüks segmentten kendi kategorilerine talep kayması yaşandığını aktardı. Orka Holding kışlık ürünlerin yüzde 40’ını şimdiden tükettiğini belirtirken, önümüzdeki dönemde tedarik sıkıntısı yaşanabileceği uyarısında bulundu. LC Waikiki ise tüketici tarafında artan fiyat hassasiyeti nedeni ile Bangladeş ve Vietnam gibi ülkelerden tedariki artırmayı gündeme aldıklarını belirtti. Öte yandan tüm sektör temsilcileri, bundan sonraki dönemde fiyat artışlarının daha sık ve düşük oranlı olacağını dile getirdi.