Aydın-Denizli Otoyolu’nun ihalesi yılan hikayesine döndü!
İzmir-Antalya arasındaki 580 kilometrelik devlet yolunu 440 kilometreye indirerek, iki turizm kentini birbirine bağlayacak otoyolun ikinci etabı olan Aydın-Denizli Otoyolu’nun ihalesinin sürekli ötelenmesi tepkilere neden oldu.
Dünya Gazetesi köşe yazarı Osman Nuri Boyacı, bugünkü yazısında ''Aydın-Denizli Otoyolu’nun ihalesi''ni kaleme aldı. İşte o yazı...
İzmir-Antalya arasındaki 580 kilometrelik devlet yolunu 440 kilometreye indirerek, iki turizm kentini birbirine bağlayacak otoyolun ikinci etabı olan Aydın-Denizli Otoyolu’nun ihalesi tabiri yerindeyse yılan hikâyesine döndü. İzmir-Aydın Otoyolu’nun hizmete girmesiyle birlikte Denizli’nin özlemle ve umutla beklediği otoyolun ihale sürecinin sürekli ötelenmesi iş dünyasının da haklı tepkilerine neden oluyor.
ÇED süreci 2014 yılında başlayan otoyolun yapım ihalesi 2018 yılı Şubat ayında açıklandı, ilk ihale 21 Haziran 2018’de yapılmadan ertelendi. Yap-İşlet- Devret yöntemiyle yapılması planlanan bağlantı yollarıyla 154 kilometrelik yolun aynı yıl 24 Temmuz, 15 Ağustos, 16 Ekim ve 27 Kasım’da yapılacağı duyurulan ihaleleri de ertelendi. 26 Mart 2019 tarihinde yapılan ihale 5,3 milyar lira yatırım bedeliyle Powerchina İnternational Group, Powerchine Road Bridge Group ve Özgün İnşaat ortaklığı konsorsiyumuna verildi, ancak ihale bakanlıkça onaylanmasına rağmen konsorsiyum sözleşmeyi imzalamadı.
Bu yıl önce 12 Mayıs’taki, sonra 11 Haziran’daki ihale de ertelendi. Yeni tarih 3 Temmuz olarak açıklandı. 3 yılda tamamlanması planlanan yolun 2 yılda ihalesi bile yapılamadı. Sürekli ertelenen ihale yüzünden işletme süresi 17 yıl 9 ay olarak belirlenen otoyolun otomobil ve kilometre bazında 5 avro/sent ücretlendirme ile günlük 35 bin ve 32 bin araç geçiş garantisi tartışılmadı bile.
İhalenin 8’inci kez ertelenmesi Denizli’de hayal kırıklığına ve tepkiye yol açtı. DESİAD Başkanı Okan Konyalıoğlu, iş dünyasının erteleme gerekçesini inandırıcı bulmadığını belirterek, “Denizli ve bölgenin bu anlamda ihmal edilip arkalara atılması, üreten, değer yaratan bir kentin hak ettiği bir durum olmamalıdır. İş dünyası ve kamuoyu siyasi iradenin bu otobanı yapma konusunda isteksiz olduğunu düşünüyor. İktidar partisi milletvekilleri ile birlikte ilimizin tüm mülki ve idari temsilcilerinin Ankara üzerinde baskı kurması gerekmektedir” açıklamasını yaptı.
Denizli Genç İş İnsanları Derneği Başkanı Hakan Urhan, Denizli Tekstil ve Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Mukaddes Başkaya ve DİMSİAD Başkanı Murat Tuncer, otoyolun yapımının takipçisi olduklarını, açıklama beklediklerini dile getirdi. Şimdi gözler 3 Temmuz’a çevrildi.
3.4 milyar dolar ihracatıyla reel sektörün önemli aktörlerinden biri olan Denizli’de, “Anadolu Kaplanı Denizli, kendi dinamikleriyle büyüyor” cümlesi adeta bir slogan olmuştur. Gerçekten Denizli, diğer ihracatçı kentlerle kıyaslandığında ulaşım alt yapısı bakımından dezavantajlıdır. Nihat Zeybekci’nin Ekonomi Bakanlığı döneminde yatırımlar yapılsa da hızlı tren, otoyol, havayolu ulaşımı konusunda talepler karşılanamamıştır. Denizli, güç birliği yapıp yüksek sesle taleplerini her ortamda dile getirmelidir.