Aydın’daki Dandalaz Köprüsü yeniden inşa edilecek!
Aydın’ın Karacasu ilçesindeki, restorasyon çalışmasında zarar gören 589 yıllık Dandalaz Köprüsü tamamen yıkılacak.
Aydın’ın Karacasu ilçesindeki, restorasyon çalışmasında zarar gören 589 yıllık Dandalaz Köprüsü tamamen yıkılacak.
Aydın’ın Karacasu ilçesindeki, restorasyon çalışmasında zarar gören 589 yıllık Dandalaz Köprüsü tamamen yıkılacak. Elde edilecek malzemeleri de kullanarak köprüyü yeniden inşa edeceklerini belirten Karayolları 2. Bölge Müdürü Abdülkadir Uraloğlu, “Mevcut yapıyı komple yıkacağız. Kullanabileceğimiz bütün taşları ayıracağız. Yeniden köprüyü, baştan yapılıyormuş gibi yapacağız.” dedi.
Aydın’da 6 asır öncenin mimarisiyle yapılan Dandalaz Köprüsü, restorasyon sırasında yıkılmıştı. 1426 yılında Sultan 2. Murat tarafından Tavas yolu üzerinde yaptırılan, kervan ve ticaret yolunu Dandalaz Çayı üzerinde birbirine bağlayan köprünün bazı kemer taşları ve yapının büyük bölümü zamanla zarar gördü. Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü, restorasyon için bir üniversiteden profesöre hazırlattığı projeyle ihaleye çıktı. Proje onaylandıktan sonra ihaleyi alan firma, 2014 Eylül ayında çalışmalara başladı. Alttan yapılması planlanan iskele, köprünün çökme tehlikesi olduğu için dışarıda kuruldu. İskele, ray sistemiyle köprüye yanaştırıldı. Restorasyon çalışmaları sırasında tarihi köprü, ana kemerden koparak büyük zarar gördü, iskeleyle birlikte yıkıldı. Yıkılan köprüde Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü, Aydın Kültür ve Turizm İl Müdürlüğü ile İzmir 2 No'lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu ekipleri inceleme yaptı. Tarihi köprünün, heyelan sebebiyle yıkıldığı tespit edildi.
Dandalaz Köprüsü için yeniden çalışma başlattıklarını belirten Karayolları 2. Bölge Müdürü Uraloğlu, “Dandalaz Köprüsü, güzide bir köprü. Görsellerini paylaşabileceğimiz bir yapı. Eski bir köprü. Karacasu tarafındaki ayağı çok ciddi bir şekilde oyulmuş. Köprünün altına girmeyle ilgili çok ciddi bir risk vardı. Biz burada üniversitelerle ortak çalışarak. ortak bir proje ürettik ve iskeleyi alttan kurmak yerine açıktan kurarak, çünkü alta girmeyle ilgili risk vardı. iskeleyi açıkta kurarak raylarla beraber iskeleyi köprünün altına sürdük. Önce kemerin kendisini sağlama aldık. Sağlama aldıktan sonra da yapmamız gereken tabliyenin belli bir bölümüne kadar kırılıp tekrar kemerin yapılmasıyla ilgili çalışma yaptığımız sırada, aşırı yağışların da etkisiyle Karacasu tarafındaki ayağın olduğu bölümde ciddi bir heyelan olarak, hem köprünün kendisinin yıkılmasına hem de oraya koyduğumuz iskelenin komple çökmesine sebebiyet verdi. Oradaki ihalenin içeriği de değişti, proje de kadük kaldı. Biz kurumsal görüşüyoruz. Şu anda biz ancak o ihaleyi tasfiye edebildik. Oradaki işi yapan müteahhitle ancak hukukumuzu bitirebildik. Şimdi yeniden bir proje yapma sürecini başlattık. Projesini yapacağız. Burada kurul onayı zorunludur. Bir mevcut yapıyı komple yıkacağız. Kullanabileceğimiz bütün taşları ayıracağız. Yeniden köprüyü, baştan yapılıyormuş gibi yapacağız.” dedi.
Dokuz Sütun