Ayhan Sümerli, Ankara ve Antalya'da da mağaza açacak!
Organik gıda markası City Farm'ı satın alan Ayhan Sümerli, organik pazarına iddialı girdi. Erenköy'de hem market hem de restoran konseptli bir mağaza açan Sümerli, faaliyette olan İstinye Park mağazasının yanı sıra Ankara ve Antalya'da da mağaza açıyor
Avrupa ve ABD'de çok yaygın olmasına rağmen Türkiye'de adını duysak da pek somut pek bir örneğini görmediğimiz bir sistem 'Management Buy Out'. Yani çalıştığı şirketi satın alma operasyonu. Organik gıda şirketi City Farm'ın sahibi Ayhan Sümerli'nin hikayesi böyle. Profesyoneller önemli bir örnek oluşturabildiğinden harekede bu girişimin öyküsünü aktarmak istiyoruz.
Sümerli, çalıştığı şirketi satın alan bir girişimci. 35 yıllık çalışma hayatında Unilever, Besler Gıda gibi birçok şirkette çalışan, 2008 yılında da Esas Holding'in gıda grup başkanlığı görevine gelen Sümerli, Şevket Sabancı Ailesi'nin cirosu daha yüksek işlere odaklanmak isteyince City Farm'ı Esas Holding'ten satın aldı.
Büyüme adresi
City Farm'ı, aldığı günden itibaren yaürım yapan Ayhan Sümerli, faaliyet olan İstinye Park mağazasına ek olarak Bağdat Caddesi Erenköy'de yeni bir konsept mağaza açtı. 400'e yakın organik gıda ürününün satıldığı bu mağazada, organik ürünlerden pişirilen yemeklerin sunulduğu bir de restoran bulunuyor. Geçen yılı 8.5 milyon TL ciro ile kapatan Sümerli, bu yıl ciroyu iki kaündan fazlasına taşımak istiyor. Yakın zamanda Antalya ve Ankara mağazaları da açmaya hazırlanan Sümerli, geçen yıl 4 milyon TL'lik yatırım yapmış. Bu yıl ise 1.5 milyon dolarlık bir ek yatırım planlıyor.
Zincir markeüere verdikleri ürünlerin yanı sıra, büyümenin gelecek yıllarda mağazacılıktan geleceğini söyleyen Sümerli, "Avrupa'da ve ABD'de gelişim ihtisas mağazacılığından yana. Biz de gelecek yıllarda ciromuzun büyük bir kıs-mının bu alandan geleceğini öngörüyoruz" diyor.
Şimdilik franchise yok
Ayhan Sümerli, gıda sektörünü yakından tanıyor. Dolayısıyla da son 10 yıldır organik gıda pazarım iyi incelediğini söylüyor. Esas Holding'de görev yaptığı sırada, Esas'ın bu işten çıkma karan almasıyla birlikte, Şevket Sabancı'ya eğer bu şirketi satma durumları olduğu takdirde, bu satın almaya talip olduğunu aktarıyor. Ve şirketi bütün birikimlerini satarak saün alıyor.
Sümerli, organik gıda işine çok gönüllü bir girişimci. Şu anda birçok talep olduğu halde franchise vermiyor. Çünkü bir nedeni var. Sümerli, "Organik gıda bir gönül işidir. Sabır gerektirir, emek gerektirir. Dolayısıyla pazar iyice oturana dek franchise vermeyeceğiz" diyor.
Sümerli, şirketi İstinye Park'taki faaliyet gösteren mağazasıyla saün aldıktan sonra, çekirdek çalışan kadrosunu koruyor, ilave istihdamla birlikte şu an 55 kişiye ulaşıyor. Migros, Carrefour, Kipa, Metro, Real'e ürün veriyor. Ancak en önemli yatırımı Erenköy mağazasına yapmış. Çünkü burası şirketin konsept mağazası. Burada 400'e yakın ürün çeşidi ve bir de organik yiyeceklerin servis edildiği restoran var.
'YENİ MARKALAR GELEBİLİR'
"Türkiye'nin organik gıda konusunda yolu uzun. Bunu şöyle bir örnekle anlatabiliriz, isveç, aldığı yönetim politikasına göre, 2014 yılına kadar organik gıdanın toplam gıda üretimi içinde yüzde 16 gibi bir orana yükselmesini programlamış. Türkiye'de bu oran yüzde 1 bile değil. Almanya'nın Frankfurt şehrinde, sıradan bir cadde üzerinde çok sayıda organik gıda marketine rastlamak çok mümkün. Hem de 4-5 ka-salı marketler bunlar.
Almanya'da çok yaygın olan organik market zinciri Alnatura'nın Türkiye'yi yakından takip ettiği belirtiliyor. VVholefood ABD'de en büyük zincir. Bjorg Fransa'da yaygın. Sümerli, yabancı zincirlerin Türkiye'ye gelebileceğini söylüyor. Ancak yabancı yatırımcılar gelirse, ithalat yoluyla değil de kendi yatırımlarıyla gelecektir. Dolayısıyla pazarın geleceği çok parlak. Burada hem üreticiler, hem de yatırımcılar için önemli fırsatlar var."
Kontratlı ziraat yapıyor
Türkiye'de organik ürünlere olan talep arüyor. Ancak pazarın gelişmesi için işlenmiş ürün sayısının artması şart. Sümerli, bu işte yeni ürün gruplarıyla atağa geçtiklerini söylüyor. Örneğin şu anda en iddialı oldukları gruplarının başında süt ve süt ürünleri, et, tavuk, yaş sebze meyve geliyor. City Farm'larda ithal ürünler de var. Şirket üretimde kontratlı ziraat yapıyor. Sertifikalı üreticilerle projeler yürütüyor. Ayazağa'da paketleme tesisi bulunuyor. Sümerli, pa¬zarın son bir yılda yüzde 60 büyüdüğünü söylüyor ve şöyle devam ediyor:
"İddia ediyorum,pazarın büyümesine City Farm olarak büyük katkıda bulunduk. Pazar yeni çeşiüerle büyüdü. Peynir çeşitlerini yaptık, yedi değişik peynirimiz var. Kırmızı et satmaya başladık. Ayvacık'ta organik et kooperatifi var. Bin 500 sertifikalı hayvan var. Organik olarak besleniyorlar. Nazilli'de bir tedarikçimiz var. Küçük ölçekli. Samsun Bafra'dan tavuk ve yumurta geliyor."
Mağazalara gelen tüketiciler de daha çok günlük sofraya çıkan ürünleri tercih ediyor. Yaş sebze meyve ve tavuk çok tercih ediliyor. Yine süt ürünleri de çok tercih edilen ürünler arasında. Sümerli, zincir marketlerde 60'a yakın ürünleri olduğunu söylüyor. Bu ürünler, raf ömrü uzun olanlar tabii.
50 milyonluk pazar
Türkiye, aslında işlenmemiş organik gıda ürünlerinin ambarı konumunda. Çünkü topraklarımız organik gıdaya çok elverişli. Dolayısıyla şu anda Avrupa'ya ABD'ye işlenmemiş organik ürün ihracatı yapılıyor. Bakliyat, yaş meyve sebze, meyve kuruları, kuruyemiş ihracatı yoğun. Türkiye'de perakende organik gıda işi henüz çok küçük. Pazarın şu andaki büyüklüğü 50 milyon TL. Pazarda 12-13 şirket var. City Farm'ın pazarın yarısından fazlasına hakim olduğunu söylüyor Sümerli ve ekliyor: "Perakendede ilk marka biziz." Türkiye'nin organik gıda ihracatı 25 milyon doların üzerinde. Ancak pazarın gelişimi iç pazarda işlenmiş ürünlerin oranının artmasına bağlı. Sümerli, "ileri işlenmiş ürünler yapmazsanız yani her gün sofraya çıkan ürünleri, pazarı büyütme şansınız yok. Bizimle birlikte ürün çeşitleri artmaya başladı. Biz bu konuda oldukça iddialıyız. 400'ün üzerinde çeşidimiz var" diyor.
4 milyon TL'lik yatırım
Sümerli, şirkete bugüne kadar 4 milyon TL'lik yaürım yapmış. Bu rakamın içinde yeni mağaza yaurımlan, ürünlere yapılan yatırım var. Erenköy mağazası için 350 bin TL harcanmış. Ankara mağazası için 250 bin TL'lik yatırım yapılacak.
Konvensiyonel ürünlerden organik ürünlere geçmek için de bugüne kadar peynir, süt, ithal ürünler dahil 4 milyon TL yatırım yapılmış. Sümerli, "Geçen yılki ciromuz 8.5 milyon TL idi. Bu yıl iki katından fazla bir ciro hedefliyoruz. Bu yıl 1.5 milyon TL ilave yatırım yapacağız" diyor. Cironun zincir marketler ve mağazalardan gelmek üzere eşit miktarda olması bekleniyor. Ancak gelecekte bu cironun büyük kısmının mağazalardan gelmesi hedefleniyor.
Organik gıda konusunda tüketici algısı genellikle fiyatların yüksek olduğu yönünde. Ancak Sümerli, öncelikle iki ürün grubu arasındaki ayrımın iyi yapılması gerektiğini söylüyor.
Ekonomist/Özge Yavuz