Sektörel

Bağdat Caddesi’nde ilk toparlanma sinyali!

Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi ve Nişantaşı bölgesini ele alan 'İstanbul Alışveriş Caddeleri' raporunun üçüncüsüne göre, üç alışveriş merkezindeki toplam marka sayısı önceki yıla göre yüzde 3 düşüşle 656 olurken, 67 yeni marka girişi, 95 marka çıkışı gerçekleşti.

Dünyanın önde gelen gayrimenkul danışmanlık şirketlerinden Cushman & Wakefield'ın yayınladığı ve Avrupa yakasında İstiklal Caddesi ve Rumeli, Teşvikiye, Vali Konağı ve Abdi İpekçi'yi kapsayan Nişantaşı Bölgesi ile Anadolu Yakası’nda Bağdat Caddesi olmak üzere İstanbul'un 3 ana caddesini inceleyen üçüncü 'İstanbul Alışveriş Caddeleri Raporu' yayınlandı. Rapora göre, 2016 Eylül ayı itibariyle toplam perakende stoğu 965 mağazada yaklaşık 195.000 metrekare civarında olan 3 önemli alışveriş caddesinde toplam marka sayısı önceki yıla göre % 3 düşüşle 656 olurken, 67 yeni marka girişi, 95 marka çıkışı gerçekleşti. Aradaki 28 adetlik farkın perakende pazarındaki konsolidasyon eğiliminin devam ettiğini gösterdiği raporda uluslararası marka sayısı 3 yılda 173 adetten 140’a geriledi.


Geçen yılın aynı dönemine göre toplam alanı 18.000 m2 olan 112 mağazayı kapsayan toplam kiralama işlemlerinde hafif bir düşüş görülse de toplam alanı 16.000 m2 olan 105 mağazalık toplam yeni kiralama işlemi ile kullanıcı pazarı nispeten canlılığını korudu.


Erişilebilir lüks markalar Cadde’den vazgeçmiyor

Toplam stoğun, bina yenileme faaliyetleri kapsamında yıkılmasıyla geçen yılın altında kalarak 332 mağazada 75.000 metrekare civarına gerilediği Bağdat Caddesi’nde son oniki ayda 42 mağaza kiralanırken yüksek gelir grubuna hitap eden alışveriş merkezlerinin açılmasıyla lüks markaların bulunduğu konumların çeşitliliğinin artmasına bağlı olarak 43 marka caddeden çıktı, sadece 9 marka mevcut binalarının yenilenmesi nedeniyle caddede başka bir yere taşınmayı tercih etti. Bununla birlikte Bağdat Caddesi’nde üç ana caddedeki toplam kiralama işlemlerinin % 40’ının gerçekleşmesi ve sayıca en fazla kiralama işleminin kaydedilmesi, önemli bir toparlanma sinyali verdi. Bir başka deyişle Bağdat Caddesi özellikle de erişilebilir lüks markaların Anadolu Yakası’daki birincil konumu olmaya devam ediyor.


Nişantaşı cazibesini koruyor

Toplam stoğu 380 mağazada yaklaşık 58.500 metrekare olan Nişantaşı, rapora göre hala cazibesini koruyor. Boşluk oranının % 5’ten % 12’ye çıktığı Nişantaşı’nda son on iki ayda toplam 39 kiralama işlemi kaydedilirken, bu rakamın 34’ünü yeni girişler oluşturdu. Toplam 49 marka Nişantaşı’ndan çıkarken, bu çıkışların çoğunluğu bina yenileme faaliyetlerinin yoğunlaştığı Abdi İpekçi Caddesi’ndeki mağazalarda oldu. Bina yenilemeleri ile gelecek yıllarda yeni perakende alanlarının artmasının beklendiği bölgedeki başka bir eğilim ise, bazı perakendecilerin ana caddeler yerine bu caddelere paralel ikincil sokaklarda konumlanmayı tercih etmesi oldu. Özellikle yeni nesil kahve dükkanları Nişantaşı bölgesindeki ikincil alanlarda büyümeye gitti.


Ortadoğu etkileri İstiklal Caddesi’nde görülüyor

İstiklal Caddesi ana caddeler içerisinde halen en kalabalık cadde olmasına rağmen artan güvenlik endişeleri hem ziyaretçiler hem de perakendeciler üzerinde bir baskı oluşturdu ve 2016’da yaya trafiğinde düşme görüldü. Toplam perakende stoğu 253 mağazada yaklaşık 62.500 metrekare olan İstiklal Caddesi’nin çehresi 5 uluslararası ve 12 yeme-içme markasının çıkışıyla değişmeye başladı. Yeni girişler ise çoğunlukla yerel markalardan oluşurken sunulan perakende ortamı, günümüzde turizme en yüksek katkıyı sağlayan Ortadoğu ülkelerinin tercihlerini yansıtmaya başladı. İstiklal’de % 8 olan boşluk oranı ise son oniki ayda % 10’a çıktı.


“Yenileme projeleri yeni perakende alanları getirecek”

Rapor verilerini değerlendiren Cushman& Wakefield Yönetici Ortağı Toğrul Gönden, Nişantaşı’nın konumunu koruyacağını, Bağdat Caddesi’ndeki durumun beklenenden daha hızlı düzeleceğini, İstiklal Caddesi’nin ise üst segment yeme- içme ve kültürel aktivitelerden kayarak, yerel hazır giyim pazarı ve daha düşük profilli yeme-içme mekanlarına doğru dönüşümünü devam ettireceğini öngördüklerini kaydetti.


Bina yenilemelerinin yeni çekici perakende alanlarını stoğa dahil ederek mevcut durumu iyileştireceğini vurgulayan Gönden, şöyle devam etti: “Bunun örneği, yeni kiralamaların % 38’inin halihazırda boş olan mağazalarda gerçekleştiği Bağdat Caddesi’nde en belirgin şekilde görüldü. Boş mağazalar yavaş yavaş doluyor bu nedenle marka sayılarındaki düşüşü kısa vadeli bir eğilim olarak nitelendirebiliriz. İlerleyen dönemlerde yenileme projelerinin tamamlanmasıyla yeni ve rekabetçi perakende alanları piyasaya girecektir. Talebin devam edeceği ve lüks markalardaki düşüşün erişebilir lüks markalardaki artış ile dengelenmesi durumunun gelecekte daha sürdürülebilir olmasını öngörüyoruz.”


“Makul kiralarla konsolidasyon yıl sonuna doğru sona erebilir”

‘Güçlünün ayakta kalması’ eğiliminin devam etmesiyle perakende pazarındaki konsolidasyonun 2017 yılında da devam edebileceğini ancak bu eğilimin yıl sonuna doğru yavaş yavaş sona ermesini beklediklerini ifade eden Gönden, “Değişen perakende ortamı, rekabet, Türk Lirası’nın zayıflaması, artan kira yükü ve bina yenileme faaliyetleri perakendecileri küçülmeye, birleşmeye veya pazardan çıkmaya zorladı. Ancak boş mağazaların artmasının yarattığı baskı nedeniyle mal sahiplerinin kiracılara daha makul şartlar sunacağını tahmin ediyoruz. İlerleyen dönemlerde Türk lirası cinsinden yapılan kiralamalarda artış veya ABD doları üzerinden alınan kiralarda önemli indirimler görülmesini bekliyoruz. Bu doğrultuda, perakendecilerin stratejik olarak genişleme opsiyonunu en azından yeniden değerlendirmek üzere ajandalarına alacağı öngörüyoruz. Sonuç olarak, perakendecilerin işletmelerini konsolide ettiğini düşündükleri zaman pazar paylarını arttırmaları da her zamankinden daha kolay görünmektedir” değerlendirmesinde bulundu.


Haber AA'da şu şekilde yer aldı


Cushman&Wakefield'ın "İstanbul Alışveriş Caddeleri" raporunda, Eylül 2016 itibarıyla Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi ve Nişantaşı'ndaki toplam marka sayısında görülen azalmanın kısa süreli bir eğilim olduğu, boş mağazaların yavaş yavaş dolduğu kaydedildi.


Gayrimenkul danışmanlık şirketi Cushman&Wakefield, Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi ve Nişantaşı bölgesini inceleyen "İstanbul Alışveriş Caddeleri" raporunun üçüncüsünü açıkladı.


Rapora göre, Eylül 2016 itibarıyla üç alışveriş merkezinde toplam perakende stoğu 965 mağazada yaklaşık 195 bin metrekare seviyesinde bulunurken, toplam marka sayısı önceki yıla kıyasla yüzde 3 düşüşle 656 oldu.


Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi ve Nişantaşı bölgesine bu dönemde 67 yeni marka girişi, 95 marka çıkışı gerçekleşti. Aradaki 28 adetlik fark, perakende pazarındaki konsolidasyon eğiliminin devam ettiğini gösterdi. Söz konusu merkezlerdeki uluslararası marka sayısı ise 3 yılda 173'ten 140'a geriledi. 


Geçen yılın aynı dönemine göre toplam alanı 18 bin metrekare olan 112 mağazayı kapsayan toplam kiralama işlemlerinde hafif bir düşüş görülse de toplam alanı 16 bin metrekare olan 105 mağazalık toplam yeni kiralama işlemiyle kullanıcı pazarı nispeten canlılığını korudu.


- Lüks markalar Bağdat Caddesi'nden vazgeçmiyor

Bağdat Caddesi'nde bina yenileme faaliyetleri sebebiyle toplam stok geçen yılın altında kalarak 332 mağazada 75 bin metrekare civarına geriledi.


Burada son 12 ayda 42 mağaza kiralanırken, yüksek gelir grubuna hitap eden alışveriş merkezlerinin açılmasıyla lüks markaların bulunduğu konumların çeşitliliğinin artmasına bağlı olarak 43 marka caddeden çıktı.


Bağdat Caddesi'nde 9 marka mevcut binalarının yenilenmesi nedeniyle caddede başka bir yere taşınmayı tercih etti.


Bununla birlikte üç ana caddedeki toplam kiralama işlemlerinin yüzde 40'ının gerçekleşmesi ve sayıca en fazla kiralama işleminin kaydedilmesi önemli bir toparlanma sinyali verdi. Bir başka deyişle Bağdat Caddesi özellikle de erişilebilir lüks markaların Anadolu yakasıdaki birincil konumu olmaya devam ediyor.


- Nişantaşı cazibesini koruyor

Toplam stoğu 380 mağazada yaklaşık 58 bin 500 metrekare olan Nişantaşı da hala cazibesini koruyor.


Boşluk oranının yüzde 5'ten yüzde 12'ye çıktığı Nişantaşı'nda son 12 ayda toplam 39 kiralama işlemi kaydedilirken, bu rakamın 34'ünü yeni girişler oluşturdu.


Bu dönemde toplam 49 marka ise Nişantaşı'ndan çıkarken, bu çıkışların çoğunluğu bina yenileme faaliyetlerinin yoğunlaştığı Abdi İpekçi Caddesi'ndeki mağazalarda oldu.


Bina yenilemeleri ile gelecek yıllarda yeni perakende alanlarının artmasının beklendiği bölgedeki başka bir eğilim ise bazı perakendecilerin ana caddeler yerine bu caddelere paralel ikincil sokaklarda konumlanmayı tercih etmesi oldu. Özellikle yeni nesil kahve dükkanları Nişantaşı bölgesindeki ikincil alanlarda büyümeye gitti. 


- İstiklal Caddesi'nde Ortadoğu etkisi

Halen en kalabalık ana cadde olmasına rağmen İstiklal Caddesi'nde 2016'da yaya trafiğinde düşme görüldü.


Toplam perakende stoğu 253 mağazada yaklaşık 62 bin 500 metrekare olan İstiklal Caddesi'nin çehresi 5 uluslararası ve 12 yeme-içme markasının çıkışıyla değişmeye başladı.


Yeni girişler ise çoğunlukla yerel markalardan oluşurken sunulan perakende ortamı, turizme en yüksek katkıyı sağlayan Ortadoğu ülkelerinin tercihlerini yansıtmaya başladı.


İstiklal Caddesi'inde yüzde 8 olan boşluk oranı ise son 12 ayda yüzde 10'a çıktı.


- "Dolar üzerinden alınan kiralarda önemli indirimler bekliyoruz"

Rapor verilerini değerlendiren Cushman& Wakefield Yönetici Ortağı Toğrul Gönden, Nişantaşı'nın konumunu koruyacağını, Bağdat Caddesi'ndeki durumun beklenenden daha hızlı düzeleceğini, İstiklal Caddesi'nin ise üst segment yeme-içme ve kültürel aktivitelerden kayarak, yerel hazır giyim pazarı ve daha düşük profilli yeme-içme mekanlarına doğru dönüşümünü devam ettireceğini öngördüklerini kaydetti.


Bina yenilemelerinin yeni çekici perakende alanlarını stoğa dahil ederek mevcut durumu iyileştireceğini aktaran Gönden, bunun örneğinin yeni kiralamaların yüzde 38'inin halihazırda boş olan mağazalarda gerçekleştiği Bağdat Caddesi'nde belirgin şekilde görüldüğünü ifade etti.


Gönden, "Boş mağazalar yavaş yavaş doluyor. Bu nedenle marka sayılarındaki düşüşü kısa vadeli bir eğilim olarak nitelendirebiliriz. İlerleyen dönemlerde yenileme projelerinin tamamlanmasıyla yeni ve rekabetçi perakende alanları piyasaya girecektir. Talebin devam edeceği ve lüks markalardaki düşüşün erişebilir lüks markalardaki artış ile dengelenmesi durumunun gelecekte daha sürdürülebilir olmasını öngörüyoruz." yorumunu yaptı.


"Güçlünün ayakta kalması" eğilimiyle perakende pazarındaki konsolidasyonun 2017'de de devam edebileceğini ancak bu eğilimin yıl sonuna doğru yavaş yavaş sona ermesini beklediklerini belirten Gönden, şunları kaydetti:


"Değişen perakende ortamı, rekabet, Türk lirasının zayıflaması, artan kira yükü ve bina yenileme faaliyetleri perakendecileri küçülmeye, birleşmeye veya pazardan çıkmaya zorladı. Ancak boş mağazaların artmasının yarattığı baskı nedeniyle mal sahiplerinin kiracılara daha makul şartlar sunacağını tahmin ediyoruz. İlerleyen dönemlerde Türk lirası cinsinden yapılan kiralamalarda artış veya dolar üzerinden alınan kiralarda önemli indirimler görülmesini bekliyoruz. Bu doğrultuda, perakendecilerin stratejik olarak genişleme opsiyonunu en azından yeniden değerlendirmek üzere ajandalarına alacağı öngörüyoruz."


Gönden, sonuç olarak perakendecilerin işletmelerini konsolide ettiğini düşündükleri zaman pazar paylarını artırmalarının da her zamankinden daha kolay göründüğünü bildirdi. 


AA


Haber Hürriyet'te şu şekilde yer aldı


Nişantaşı çekiciliğini sürdürmeye devam ettirirken, İstiklal Caddesi'nde bazı restoranların ve uluslararası markaların çıkışlarıyla perakende çehresi değişiyor. 3 ana caddedeki toplam kiralama işlemlerinin yüzde 40’ının gerçekleştiği Bağdat Caddesi ise, sayıca en fazla kiralama işleminin kaydedilmesiyle ilk toparlanma sinyalini gösterdi.


Dünyanın önde gelen gayrimenkul danışmanlık şirketlerinden Cushman & Wakefield'ın yayınladığı ve Avrupa yakasında İstiklal Caddesi ve Rumeli, Teşvikiye, Vali Konağı ve Abdi İpekçi'yi kapsayan Nişantaşı Bölgesi ile Anadolu Yakası’nda Bağdat Caddesi olmak üzere İstanbul'un 3 ana caddesini inceleyen üçüncü 'İstanbul Alışveriş Caddeleri Raporu' yayınlandı.


Rapora göre, 2016 Eylül ayı itibariyle toplam perakende stoğu 9 yüz 65 mağazada yaklaşık 195 bin metrekare civarında olan 3 önemli alışveriş caddesinde toplam marka sayısı önceki yıla göre yüzde 3 düşüşle 6 yüz 56 olurken, 67 yeni marka girişi, 95 marka çıkışı gerçekleşti. Aradaki 28 adetlik farkın perakende pazarındaki konsolidasyon eğiliminin devam ettiğini gösterdiği raporda uluslararası marka sayısı 3 yılda 173 adetten 140’a geriledi.


Geçen yılın aynı dönemine göre toplam alanı 18 bin metrekare olan 112 mağazayı kapsayan toplam kiralama işlemlerinde hafif bir düşüş görülse de toplam alanı 16 bin metrekare olan 105 mağazalık toplam yeni kiralama işlemi ile kullanıcı pazarı nispeten canlılığını korudu.


LÜKS MARKALAR CADDE’DEN VAZGEÇMİYOR

Toplam stoğun, bina yenileme faaliyetleri kapsamında yıkılmasıyla geçen yılın altında kalarak 332 mağazada 75 bin metrekare civarına gerilediği Bağdat Caddesi’nde son oniki ayda 42 mağaza kiralanırken yüksek gelir grubuna hitap eden alışveriş merkezlerinin açılmasıyla lüks markaların bulunduğu konumların çeşitliliğinin artmasına bağlı olarak 43 marka caddeden çıktı,sadece 9 marka mevcut binalarının yenilenmesi nedeniyle caddede başka bir yere taşınmayı tercih etti. Bununla birlikte Bağdat Caddesi’nde üç ana caddedeki toplam kiralama işlemlerinin yüzde 40’ının gerçekleşmesi ve sayıca en fazla kiralama işleminin kaydedilmesi, önemli bir toparlanma sinyali verdi.


Bir başka deyişle Bağdat Caddesi özellikle de erişilebilir lüks markaların Anadolu Yakası’daki birincil konumu olmaya devam ediyor.


NİŞANTAŞI CAZİBESİNİ KORUYOR

Toplam stoğu 3 yüz 80 mağazada yaklaşık 58 bin 500 metrekare olan Nişantaşı, rapora göre hala cazibesini koruyor. Boşluk oranının yüzde 5’ten yüzde 12’ye çıktığı Nişantaşı’nda son on iki ayda toplam 39 kiralama işlemi kaydedilirken, bu rakamın 34’ünü yeni girişler oluşturdu. Toplam 49 marka Nişantaşı’ndan çıkarken, bu çıkışların çoğunluğu bina yenileme faaliyetlerinin yoğunlaştığı Abdi İpekçi Caddesi’ndeki mağazalarda oldu. Bina yenilemeleri ile gelecek yıllarda yeni perakende alanlarının artmasının beklendiği bölgedeki başka bir eğilim ise, bazı perakendecilerin ana caddeler yerine bu caddelere paralel ikincil sokaklarda konumlanmayı tercih etmesi oldu. Özellikle yeni nesil kahve dükkanları Nişantaşı bölgesindeki ikincil alanlarda büyümeye gitti.


ORTADOĞU ETKİLERİ İSTİKLAL CADDESİ’NDE GÖRÜLÜYOR

İstiklal Caddesi ana caddeler içerisinde halen en kalabalık cadde olmasına rağmen artan güvenlik endişeleri hem ziyaretçiler hem de perakendeciler üzerinde bir baskı oluşturdu ve 2016’da yaya trafiğinde düşme görüldü. Toplam perakende stoğu 2 yüz 53 mağazada yaklaşık 62 bin 500 metrekare olan İstiklal Caddesi’nin çehresi 5 uluslararası ve 12 yeme-içme markasının çıkışıyla değişmeye başladı.


Yeni girişler ise çoğunlukla yerel markalardan oluşurken sunulan perakende ortamı, günümüzde turizme en yüksek katkıyı sağlayan Ortadoğu ülkelerinin tercihlerini yansıtmaya başladı. İstiklal’de yüzde 8 olan boşluk oranı ise son 12 ayda yüzde 10’a çıktı.


Hürriyet




Haber Sözcü Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı...



Perakende sektörünün kalbi konumundaki Nişantaşı bölgesi ile İstiklal ve Bağdat Caddeleri'nin çehresi kritik bir dönüşüm aşamasına geldi. Pek çok yabacı markanın havlu attığı 2016 yılında 95 marka bu üç önemli alışveriş caddesinden çekilirken, son 3 yılda uluslararası marka sayısı ise 173'ten 140'a geriledi.


Bu çekilmelerle toplam marka sayısında yüzde 3'lük düşüş yaşanırken, toplam perakende alanı 965 mağaza ile 195 bin metrekareye ulaştı. Dünyanın önde gelen gayrimenkul yatırım yönetimi şirketlerinden Cushman & Wakefield'ın yayınladığı “İstanbul Alışveriş Caddeleri” raporuna göre üç alışveriş caddesinde 2016 eylül ayı itibarıyla 67 yeni marka girişi, 95 marka çıkışı gerçekleşti.


Kentsel dönüşüm çalışmalarının yoğun olarak devam ettiği Bağdat Caddesi'nde 332 mağaza 75 bin metrekare ile faaliyet gösteriyor. Lüks perakande markalarının alışveriş merkezlerine kayması ile birlikte 43 markanın çekildiği Bağdat Caddesi'nde son oniki ayda 42 mağaza kiralandı, sadece 9 marka ise mevcut binalarının yenilenmesi nedeniyle caddede başka bir yere taşınmayı tercih etti.


İSTİKLAL ORTADOĞULU OLDU


Rapora göre Nişantaşı perakendeci açısından hâlâ cazibesini koruyor. Ancak, bölgede boş mağaza oranı yüzde 5'ten yüzde 12'ye çıktı. Toplam 49 marka ise Nişantaşı'ndan çekildi. Terörün en çok etkilediği bölge olan İstiklal Caddesi'nde ise artan güvenlik endişeleri baskı oluşturmaya devam ediyor. 253 mağazanın yer aldığı İstiklal Caddesi'nde 5 uluslararası ve 12 yeme-içme markası çekildi. Boş mağaza oranı yüzde 10'a çıkan İstiklal'de vitrinler Ortadoğu ülkelerinin tercihlerini yansıtmaya başladı. Üç caddenin performansını değerlendiren Cushman& Wakefield Yönetici Ortağı Toğrul Gönden, sektörde ‘güçlünün ayakta kalması' eğilimi ile bu yıl da çekilmelerin ve konsolidasyonların devam edeceğini dile getirdi.



Sözcü




Haber Cumhuriyet Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı...



İstanbul'un üç büyük alışveriş bölgesindeki mağazalar kentsel dönü şüm, güvenlik endişesi ve TL'nin değer kaybı nedeniyle boşalıyor. 


İstanbul'un üç büyük alışveriş bölgesinde yer alan mağazaların boşluk oranı yüzde 15'e ulaştı. ABD merkezli gayrimenkul danışmanlık firması Cushman & Wakefield, Avrupa yakasında İstiklal Caddesi ve Rumeli, Teşvikiye, Vali Konağı ve Abdi İpekçi'yi kapsayan Nişantaşı Bölgesi ile Anadolu Yakası'nda Bağdat Caddesi olmak üzere İstanbul'un üç ana caddesini inceleyen üçüncü 'İstanbul Alışveriş Caddeleri Raporu'na  göre Eylül 2013'te yüzde 5 olan boş mağaza sayısı Eylül 2016'da üç katına çıktı. 


Nişantaşı ve Bağdat Caddesi'nde süregelen kentsel dönüşüm projeleri, İstiklâl Caddesi'nde artan güvenlik endişeleri, TL'deki değer kaybı ve buna bağlı artan kiralar, alışveriş caddelerindeki çıkışlara neden olarak gösterildi. 


Uluslararası markaların sayısı, 2014 ile 2016 arasında 173'ten 140'a düştü. Uluslararası marka sayısı bazında, Nişantaşı 64 mağaza ile ilk sırayı alırken, Nişantaşı'nı 48 mağaza ile Bağdat Caddesi ve 28 mağaza ile İstiklâl Caddesi izledi. Beşi uluslararası olmak üzere (Converse, Six, Body Shop, Tommy Hilfiger ve Top Shop) 32 marka İstiklal Caddesi'nden çıktı. 2015'te 18 olan boş mağaza sayısı ise 23'e çıktı. Caddenin ziyaretçi sayısı yüzde 12 geriledi. 

Son iki ayda toplam 43 marka Bağdat Caddesi'ni terk etti.




Cumhuriyet