Ekonomi

Bakanlık'tan 'Efsane Cuma' indirimleri için flaş uyarı! Dolandırılmayın!

Tüm dünyada heyecanla beklenen "Efsane Cuma" indirimleri dört gözle beklenirken, Ticaret Bakanlığı'ndan flaş bir açıklama geldi! Bakanlıktan, indirim kampanyalarına dönük tüketicilerin dikkatli olması gereken durumlar ile satıcı ve sağlayıcıların uyması gereken kurallara ilişkin bir uyarı yapıldı. Dünya genelinde yaygın olan ve Kasım ayında markaların büyük indirime gittiği "Efsane Cuma" ülkemizde de oldukça yaygın

Tüm dünyada heyecanla beklenen "Efsane Cuma" indirimleri Türkiye'de de dört gözle bekleniyor. Dünya genelinde yaygın olan ve Kasım ayında markaların büyük indirime gittiği "Efsane Cuma" ülkemizde de oldukça yaygın. Efsane Cuma indirimleri "Şahane Cuma" ve "Muhteşem Cuma" indirimleri olarak da biliniyor. Milyonlarca vatandaş bu indirimlerle ihtiyaç duyduğu ürünlere sahip olabiliyor."Efsane Cuma" indirimleri için gün sayılırken, Ticaret Bakanlığı'ndan flaş açıkalma geldi.

Ticaret Bakanlığı'ndan verilen bilgiye göre, kamuoyunda "Efsane-şahane cuma indirimleri" olarak tanınan ve çok sayıda üründe çeşitli oranlarda indirimlerin uygulanacağının ilan edildiği kampanyalar tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de kasım ayında yapılıyor.

Yurt dışında “Black Friday”  adı ile tanınan ve bilhassa e-ticaret yöntemi ile gerçekleştirilen bu indirim dönemi, yanıltıcı indirimler, lojistik süreçlerde aksama, kötü niyetli satıcılarca ayıplı mal gönderimi ya da ürün bedelinin tahsil edilmesine karşın mal göndermeme, cayma hakkını kullandırmama gibi pek çok dezavantajları da getiriyor.

Bu bağlamda, tüketicilerin özellikle kasımla birlikte yoğun şekilde internet ve mobil uygulama üzerinden gerçekleştirilen indirim kampanyalarında mağduriyet yaşamamaları, satıcı ya da sağlayıcıların da idari yaptırımlarla karşılaşmamaları için taraf olacakları mesafeli sözleşmelere yönelik olarak bazı konularda dikkatli olması ve dikkat göstermesi ehemmiyet taşıyor.

FİYAT KONUSUNDA ALDATILMA ÖNLENECEK!

Gerçekten ihtiyaç duyulan mal ve hizmeti belirleyerek, sadece bu ihtiyaçları gidermek hedefi alışveriş yapılması gerektiğini aktaran Ticaret Bakanlığı'nda şu ifadeler yer aldı:

"Alışveriş öncesinde arama motorlarında satıcı hakkında kısa bir ön incelemede bulunularak, satıcı/sağlayıcının (açık ad ve adres, ticari unvan, sabit telefon numarası, vergi kimlik numarası, MERSİS kaydı, Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi kaydı, güven damgası akreditesi gibi) ayrıntılı bilgilerinin olup olmadığı kontrol edilmeli. Gerekirse satıcı/sağlayıcı hakkındaki şikayetler ve bu şikayetlere ilişkin satıcıların müşteri destek planlarının incelenmesi olası mağduriyetlerin önüne geçebilir. Çevrim içi alışverişte malın veya hizmetin özellikleri, fiyatı gibi unsurlarının kolay, hızlı ve ücretsiz karşılaştırma imkanı olduğu göz önüne alınarak, benzer mecralardan ürünün yaklaşık fiyatının araştırılması fiyat konusunda aldatılmayı önleyebilir."

BÜTÜN AYRINTILARA DİKKAT EDİLMELİ!

Ticaret Bakanlığı, indirim kampanyaları kapsamında pek çok alışveriş sitesinin ve diğer satıcıların, oldukça yüksek oranda indirim yaptığını ya da yaptığını iddia ettiğini belirtti.  Ticaret Bakanlığı; satıcıların, önce ürünlerin fiyatlarını artırması, sonra ise bu fiyat üzerinden indirim yapmasına sık sık rastlandığını hatırlatarak açıklamasında şu cümlelere yer verdi:

"Tüketicilerin bu gibi uygulamalara karşı son derece dikkatli olması önem taşıyor. Bu gibi yanıltıcı uygulamalara maruz kalmamak ve gerçekte ne oranda indirim yapıldığını anlamak için ürünlerin önceki satış fiyatlarını araştırmak ve gerçekçi olmayan veya yüksek görünen indirimlere dikkatli yaklaşmak gerekiyor. İnternet sitesinin adı, adres çubuğunda her zamanki gibi görünmüyorsa sahte veya taklit bir site olması ihtimaline karşın site adı kontrol edilmeli. Sosyal medyada gezinirken karşılaşılan tanıtım ve ilanlara karşı, bu sitelerin taklit olması ihtimali dikkate alınarak satıcı ve sağlayıcının kendi sitesinden ürünü ve fiyatını kontrol etmek gerekiyor. İnternetten alışveriş yapılacak sitenin SSL sertifikası, 3D security veya sanal kartla ödeme gibi detaylara sahip olup olmadığının kontrolü önem taşıyor. Ödeme yapmadan önce, yasal olarak tüketiciye verilmesi gereken ön bilgiler mutlaka okunmalı ve bilgilerin doğruluğu araştırılmalı. Satıcı bilgileri, ödenecek toplam tutar ve cayma hakkına ilişkin ayrıntılar öğrenilmeli."

STOK NEDEN OLARAK GÖSTERİLMEMELİ!

Söz konusu indirim kampanyaları döneminde satıcı ve sağlayıcıların da dikkat etmesi gereken durumlar şöyle açıklandı:

"Yasal olarak tüketiciye verilmesi gereken (malın toplam fiyatı ile temel özellikleri, iletişim bilgileri, cayma hakkının kullanılıp kullanılamayacağı, bu hakkın kullanım süresi) tüm bilgiler, yasal süresinde, açık ve anlaşılır bir şekilde iletilmeli. Malın teslimi, hizmetin ifası, cayma hakkının kullanılması durumunda bedel iadesi gibi konularda mevzuatta belirlenen tüm sürelere eksiksiz uyulmalı. Bedel iadeleri, hem yasal süresinde hem de satın alırken kullanılan ödeme aracına uygun şekilde ve tüketiciye herhangi bir masraf veya yükümlülük getirmeden tek seferde yapılmalı. Tüketiciler, stokta bulunmama, tedarik edememe gibi gerekçelerle mağdur edilmemeli. Bu çerçevede, mesafeli satışlarda, stok ve ürün tedariki aşamalarına her zamankinden daha hassas ve profesyonel davranılmalı."

SAHTE İNDİRİM İZLENİMİ ORTADAN KALKACAK!

İndirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin indirimden önceki fiyatı, satışa sunulan miktar sınırlı ise bu miktar açık ve anlaşılır biçimde belirtilmesi gerektiğini aktaran Ticaret Bakanlığı, indirimli satış reklamları ile ilgili şu açıklamaları yaptı:

"İndirimli satış reklamlarında, hangi mal veya hizmetlerin indirimli satışa konu edileceği veya ne kadar indirim uygulanacağı hususlarında anlam karışıklığına yol açarak tüketicileri yanıltabilecek veya gerçekte olduğundan daha fazla indirim uygulanıyormuş izlenimi oluşturacak ifade veya görüntülere yer verilmemeli. Bir mal veya hizmetin indirimden önceki satış fiyatının tespitinde, indirimin uygulandığı tarihten önceki 30 gün içinde uygulanan en düşük fiyat esas alınmalı."

REKLAM KURULU DA İNCELEME YAPACAK!

Bu hususlara ilişkin ihlallerin tespiti halinde Ticaret Bakanlığı gerekli idari yaptırımları uygularken, özel indirim günlerine ilişkin olarak Bakanlık bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu tarafından da resen incelemeler başlatılacak.

Mesafeli sözleşmeden doğan haklarından feragat eden tüketiciler, mali sınırlamalarını da göz önünde bulundurarak, uyuşmazlığın çözümlenmesi için bir tüketici hakem heyetleri ya da tüketici mahkemelerine başvurmalıdır.

‘Yok artık’ dedirten dolar tahmini! Ağınız açık kalacak! Dolar yıl sonunda…
BDDK'dan yeni açıklama geldi! Bankaların karı 5 katı arttı!
1 Ocak 2023 Asgari ücret! Bu haber çok sevindirecek!