Ulaşım

Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hem kıtaları hem rayları birleştirdi!

Asya ile Avrupa'yı birbirine bağlayan en önemli hatlardan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demir yolundaki ray açıklığı farkının düzeltilmesi için Kars Lojistik Merkezi'nde Türkiye'nin ilk çift ekartman rayının döşenme çalışmalarına başlandı...

BTK demir yolu hattı güzergahındaki Rusya, Azerbaycan, Gürcistan, Kazakistan gibi ülkelerde bin 520 milimetre genişliğinde ray hattı kullanılırken, Türkiye ve Avrupa'da bin 435 milimetre standartlarında raylar bulunuyor.

Ray aralıklarındaki mesafeler açısından Asya ve Avrupa'da farklı olan hatlar kullanılması dolayısıyla her iki kıtadaki trenler özellikle BTK demir yolu güzergahındaki hattın kesişme noktası olan Gürcistan'ın Ahılkelek kentinde bir araya geliyor.

Sabah Gazetesi'nde yer alan habere göre, Türkiye üzerinden yapılan yük taşımacılığını da etkileyen bu sorunun düzeltilip Asya ile Avrupa arasındaki yük taşımacılığının hızlandırılması hedeflenerek bir süre önce çalışmalara başlandı. Bunun için Asya'dan gelen trenlerin ulaştığı Kars Lojistik Merkezi ile Ahılkelek arasında yeni bir hat döşeniyor.

Yapımı devam eden ve Türkiye'de ilk çift ekartman rayı döşenen bu hattaki raylar hem bin 435 milimetre hem de bin 520 milimetre aralığında yapılacak.

Kıtalar arası yük taşımacılığı ve ticaret artacak

Bu güzergah ile hem Asya ile Avrupa arasındaki raylı sistemlerin birbirine bütünleştirilerek kıtalar arası trenle yük taşımacılığında ticaret hacminin hem de Türkiye ve Rusya'daki demir yollarında ray genişlikleri farkının ortadan kaldırılarak her iki ülke arasındaki yatırım ve ticaret hacminin genişletilmesi amaçlanıyor.  

Eski Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı AK Parti Kars Milletvekili Ahmet Arslan, Türkiye'nin birçok yerinde lojistik merkezlerin planlandığını ve bunların 18'inin yapımının tamamlandığının bilgisini verdi.
Yapılan Kars Lojistik Merkezi ile Türkiye'nin lojistik gelişimine katkı sağlayacağını ifade eden Arslan, "Yükler, Kars Lojistik Merkezi marifetiyle Avrupa'ya gidebileceği gibi Asya'ya, Uzak Doğu'ya kadar gidebilir hale gelecek. Bunun yanı sıra burada 45 bin tonluk tahıl siloları var. Yine Çin'den, Kazakistan'dan ülkemize gelecek tahıllar buradaki 45 bin tonluk tahıl siloları marifetiyle stoklanabilecek." diye konuştu.

Arslan, Kars Lojistik Merkezi'ne gelen ürünlerin işlendikten sonra başka coğrafyalara gönderileceğini ifade ederek, "Bu da hem Kars'a hem de ülkemize katma değer oluşturması anlamına geliyor. Başlangıçta burada 500 kişi iş imkanı bulabilecek. Bu coğrafyadaki ülkelerin Kars Lojistik Merkezi'ne bakışları ve beklentileri çok yüksek, bizim de beklentilerimiz çok yüksek. Bu lojistik merkez buranın bir lojistik üssü olacak, başka ülkeler de burada gelip yatırımlar yapabilecek ve bu kapasite daha da büyüyecek dolayısıyla hem istihdamın hem ülkemize oluşturacağı katma değerin de daha da büyüyeceğini bekliyoruz." dedi.

Asya ve Avrupa'dan gelen yükler Kars'ta aktarılacak

Türkiye'deki ray sisteminin Avrupa standartlarında olduğunu söyleyen Arslan, şu şekilde konuşmasına devam etti:

"Ülkemizin dahil olduğu standartta ray aralığı bin 435 milimetre. Bizim standardımız farklı. Bizim ve Avrupa Birliğinin (AB) raylarında çalışan trenler eski Sovyetler Birliği coğrafyasındaki raylarla çalışamıyor. Zira onlardaki ray aralığı bin 520 milimetre, böyle olunca da bizim raylardaki yüklerin diğer raylarda çalışılabilir trenlere aktarılması lazım. BTK hattını yaptıktan sonra Ahılkelek'te bir boji aktarma istasyonu yapıldı. Bu Avrupa'dan gelen yüklerin burada boji değiştirmesi suretiyle Sovyetler Birliği coğrafyasına gitmesini sağladı ancak biz bir şeyi daha başından beri çok önemsedik, Kars'ta da trenden trene aktarma yapılarak Sovyetler Birliği coğrafyasına her yere gidebilmesini sağlamak adına Kars'taki Lojistik Merkezi'ni 2 standarda birden kavuşturmayı hedeflemiştik. Bu anlamdan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCCD) Genel Müdürlüğümüz çalışmasını yapıyor, muhataplarıyla görüşüyor, Azerbaycan, Gürcistan, Kazakistan ile Ruslarla görüşüyor. İşte Kars Lojistik Merkezi hem bin 435 milimetre ray aralığına hem de bin 520 milimetrelik ray aralığına sahip olacak. Böylece her iki tarafında trenleri Kars'a kadar gelip Kars'tan yük aktarımını yapabilecek."

Türkiye'de ilk defa çift raylı sistemin yapıldığını belirten Arslan,  "Kars bu anlamda Türkiye'deki tek her iki standardı da kullanabilen lojistik merkez ve üs haline gelebilecek. Bu hat Kars'tan sonra Kazakistan'a, Çin'e kadar bin 520 milimetrelik raylarla devam edecek, Kars'tan önce de Londra'ya kadar Avrupa'nın herhangi bir yerine bin 435 milimetre rayla hizmet edebilecek. Bu çok önemli bir avantaj, birçok tren yolu yüklerinin kesintisiz taşınabilmesini sağlamış olacak. Bunlar olmadan önce Türkiye yine bir taşımacılık üssüydü ancak denizden gelen yükler demir yollarına, demir yollarından gelen yükler sonra kara yoluna aktarılıyordu." ifadelerinde bulundu. 

Asya ve Avrupa arasındaki yükler kesintisiz taşınacak

Arslan, "Bu sistem sayesinde Asya'dan, Uzak Doğu'dan, Rusya'dan, Sovyetler Birliği coğrafyasından gelen bütün yüklerin Kars üzerinden sadece tren değişikliği yaparak Avrupa'nın herhangi bir yerine gidebilmesini sağlanacak. Bu da tek başına bir özellik değil artı bir özelliğimiz daha var biz üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olarak Kars'ta Türkiye'nin herhangi bir limanına demir yoluyla yükleri gönderme ve oradan da gemilerle Afrika, Amerika'da dahil başka kıtalara gönderebilme şansına sahip olacağız. Çin'in 'tek yol tek kuşak' projesi var, birçok ülkenin de içinde yer aldığı bir proje, Türkiye'de orta koridoru geliştirerek 'tek yol tek kuşak' projesini tamamlar hale getiriyor. İşte gerek Bakü-Tiflis-Kars demir yolu projesi gerekse Kars Lojistik Merkezi orta koridoru bu anlamda bütünleyecek, Türkiye'yi taşımacılığın üs merkezi haline getirecek çok önemli fonksiyon üstlenecek." dedi.

Bakü-Kars Demiryolu'yla Türkiye'den yurt dışına inşaat malzemesi taşınıyor!