Ulaşım

Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı 2015'in ikinci yarısında hizmete girecek!

Bakü-Tiflis- Kars Demiryolu Hattı’nda sona yaklaşılıyor. Yüzde 99’u tamamlanan demiryolu hattında bu yıl sonunda testler gerçekleştirilecek, 2015 yılının ikinci yarısında ise demiryolu tam olarak faaliyete başlayacak.



Türkiye, Azerbaycan ve Gürcistan demiryolu ağlarını birleştirecek olan Bakü-Tiflis- Kars Demiryolu Hattı’nda sona yaklaşılıyor. Yüzde 99’u tamamlanan demiryolu hattında bu yıl sonunda testler gerçekleştirilecek, 2015 yılının ikinci yarısında ise demiryolu tam olarak faaliyete başlayacak. Proje tamamlandıktan sonra ilk aşamada yıllık 1 milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşınabilecek. 


Yaklaşık 10 yıl önce gündeme gelen ve Türkiye ile Gürcistan arasında doğrudan demiryolu bağlantısı kurmayı amaçlayan Kars-Tifl is-Bakü Demiryolu Projesi’nin yüzde 99’u tamamlandı. Toplam maliyeti 500 milyon doları bulan 105 kilometrelik hattın 295 milyon dolarını Türkiye karşıladı ve Kars ile Gürcistan sınırı arasındaki 76 kilometrelik kısmı inşa etti. Türkiye’nin yapımını gerçekleştirdiği bölüm, çift altyapıya uygun, tek üst yapılı olarak inşa edilirken, Gürcistan ise Azerbaycan’dan aldığı 200 milyon dolarlık krediyle Türkiye sınırından Ahılkelek’e kadar olan yaklaşık 30 kilometre yeni bir hat inşa ediyor ve var olan 160 kilometrelik demiryolunu da elden geçiriyor. 


Azerilerden lojistik üs 


Projenin tamamlanmasının ardından Azerbaycan Devleti tarafından Kars’ta uluslararası boyutta hizmet verecek bir lojistik merkez kurulacak. Azeriler, yeni teşvik sistemi kapsamında Kars’ta 30 hektarlık arazi üzerine lojistik üs kurmayı planlıyor. Azerbaycan’ın Kars’ta kuracağı dev lojistik merkezde yüzlerce kişi istihdam edilecek. Azerbaycan, ihtiyacı olan malları, buradaki lojistik merkezi kanalıyla Türkiye’den ithal edecek. 


Transit taşımacılık artacak 


Proje hayata geçirildiğinde, Orta Asya’nın Hazar üzerinden Türkiye’ye bağlanması, Avrupa ile Orta Asya arasındaki yol üzerinden ulaşımın sağlanması, Türkiye- Gürcistan-Azerbaycan-Türkmenistan üzerinden geçen demiryolu-denizyolu kombine taşımacılığıyla Orta Asya’nın Akdeniz’e bağlanması ve Orta Asya ile yapılan transit taşımacılığın geliştirilmesi öngörülüyor. Projenin hayata geçmesiyle 3 ülke arasında enerji alanındaki işbirliğinin geliştirilmesi sağlanarak, Azerbaycan ve Türkiye, Gürcistan üzerinden tren yoluyla birleşecek. Merkezi Kars’a kurulması planlanan lojistik üssü bölgede günü birlik ticaret ile turizmi de canlandıracak. Proje, Doğu’nun en büyük sorunlarından biri olan lojistik problemine de çözüm getirecek. Ekonomik anlamda canlılık yaratacak proje bölgeye gelmekten çekinen veya terk eden yatırımcıyı da çekecek. 


Hedef, 3 milyon yolcu, 17 milyon ton yük 


Bakü-Tifl is-Kars Demiryolu hizmete girdiğinde, 1 milyon yolcu ve 6.5 milyon ton yük taşınması hedefl enirken, 2034 yılında söz konusu hat üzerinde 3 milyon yolcu ve 17 milyon yük taşıma kapasitesi olacağı tahmin ediliyor. Birçok ülkeden inanılmaz bir yük talebinin geleceğinin şimdiden belli olduğunu ifade eden yetkililer, “Hat üzerinde ciddi bir yük taşınacak. Tabi bu yükler Kars’ta kalacak diye bir şey yok. Bir lojistik merkezi kurulacak ve burada transit bir hat olacak. Bu hat üzerinden sevkiyat gerçekleşecek” dedi.



Dünya