Bandırma-Bursa-Yenişehir Osmaneli Demiryolu Hattı'nın ihalesi yapıldı!
Bandırma-Bursa-Yenişehir Osmaneli Demiryolu Hattı'nın ihalesi dün gerçekleştirildi.
Sözcü gazetesi yazarı Çiğdem Toker bugünkü yazısında, Bandırma-Bursa-Yenişehir Osmaneli Demiryolu Hattı'nı kaleme aldı. İşte Toker'in o yazısı...
Bugüne dek yapılmış en yüksek tutarlı 21/b ihalesi dün gerçekleşti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü'nün yaptığı ihalenin adı: “Bandırma-Bursa-Yenişehir Osmaneli Yüksek Standartlı Demiryolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini işi Projesi”.
“21/b nedir?” sorusuna cevap olsun: Kamu İhale Yasası'nın pazarlık usulü maddesindeki yollardan biri. Afet, salgın hastalık, öngörülemeyen durum ve (2 yıl önce eklenen eklenen) yapım tekniği açısından özellik arz eden hallerde başvuruluyor.
Bu yöntemde ihale yapan kurumun, kamuya ilan zorunluluğu yok. İstediği firmaları çağırabiliyor.
Doğruya doğru: Pandemi dönemi, 21/b için biçilmiş kaftan.
21/b'nin suistimal edildiği son yıllarla karşılaştırıldığında, “salgın hastalık” hali, ihalelerde bu maddeye imkan veriyor.
Ama eğer bir ihalenin maliyeti 11-12 milyar TL ise hangi seçilmiş müteahhitlerin çağrıldığı ve tekliflerini bilmek herkesin hakkı.
Çünkü bu öyle bir 21/b ihalesi ki, maliyeti, ihaleyi açan bakanlık bütçesinin üçte birinden fazla (Ulaştırma Bakanlığı bütçesi 29 milyar TL).
Bu öyle bir ihale ki, en düşük teklif ile en yüksek teklif tutarı arasındaki fark 2 milyar TL'ye yakın (616 bin 645 işçinin asgari ücreti kadar).
Diyanet İşleri Başkanlığı ödeneğinin kaç bakanlık ödeneğini geçtiği, her bütçede tekrarlanan bir haberdir.
Dünkü demiryolu ihalesiyle belki bu “klasik”, yerini 21/b ihalelerine gelen tekliflerle kıyaslamaya bırakmalı. Neden mi?
2020 bütçesinde Diyanet ödeneği 11.5 milyar TL.
Oysa bu ihalede sadece İC İçtaş İnşaat'in teklif tutarı, 127 bin personel istihdam eden Diyanet'in bütçesini 250 milyon TL geçmiş durumda.
2020 bütçesindeki diğer bazı ödenekler de bu kapalı ihalenin büyüklüğünü anlatıyor. Misal, Cumhurbaşkanlığı ödeneği 3.1 milyar, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı 8 milyar, Ticaret Bakanlığı 5.7 milyar TL.
Bu arada projenin daha önce TCDD'de olduğunu, iptaller olduğunu, sonrasında bakanlığın üstlendiğini anımsatalım.
PROJE GEÇMİŞİ YENİ DEĞİL
Projenin TCDD'de olduğu dönemde yapılan ihaleyle ilgili bir evrakta sahtecilik davası, bu yılın başında karara bağlanmıştı.
13 Nisan'da bu köşeden duyurduğumuz karar, Ankara 48. Asliye Ceza Mahkemesi'nden. Dava, “Bandırma-Bursa-Ayazma-Osmaneli hızlı tren projesi Bursa-Yenişehir kesimi altyapı inşaat işleri” ihalesinde sahte belge kullanıldığı iddiasıyla açıldı. Şikayetçiler; TCDD, Karayolları Genel Müdürlüğü, Kamu İhale Kurumu, Ulaştırma Bakanlığı'ydı. Mahkeme Bayburt Grubu şirketlerinden Özgün Yapı'nın Yönetim Kurulu üyesi G.Ş.'nin, sahte belge hazırlayarak resmi belgede sahtecilik suçu işlediği gerekçesiyle 3 yıl 1 ay 15 gün hapisle cezalandırılmasına karar verdi.
(İş bitirme belgesi olarak kullanılan belge ile notere sunulan belge arasında tarihlerde farklılık olduğu, grafolojik raporlarla saptandı.) Bugüne dönerek bitirelim: Yazıyı yazarken, ihale henüz sonuçlanmamıştı.Uzun geçmişi ve rekor büyüklüğe sahip bu davetli ihaleyle ilgili son gelişmeyi, hangi şirketin üstleneceğini de paylaşacağız.